• Calmmu

    Hjälp! Vilken Syskonvagn ska man välja?

    Behöver hjälp!

    väntar tillökning. pojken kommer vara 1.8 år när syskonet kommer.

    vad för syskonvagn ska man ha?

    min budget är begränsad.

    bor på landet. med grusvägar och skog. men är självklart inne i stan på asfalt och trottoarer också. samt har en hel del snö.

    lutar mot en Carena Gotland som är nedsatt till 4000 kr just nu på lekmer. billigaste hittills. men den har ingen dämpning. kan de bli stötigt och jobbigt att köra den där jag bor? någon som vet?

    sedan finns det Beemoo LA syskonvagn. fördelen där är väl att man kan vända sittdelarna. min pojke var rätt stor och behövde sittdel rätt tidigt. vad är annars bra med den vagnen?

    Sen står det på nästan alla vagnar att de är upp till 15 kg / sittdel. pojken väger redan 12.5 kg. kan inte köpa nån syskonvagn då? på lekmer.se står det att Carena Gotland har vikt till 25 kg/del. måste jag ta den vagnen då? eller måste jag köpa begagnat? en gammal emmaljunga?

    en granne har en begagnad enkel cityjogger och hon tycker den är stötig och hemsk. är alla liknande vagnar sådana?

    vet inte hur jag ska göra. har inte nån jag kan fråga råd av. finns inte butiker som säljer bra med vagnar och olika märken på 40-50 mils avstånd. så kan inte klämma och känna på vagnar.

    vore glad om några kan ge mig tips?

  • Svar på tråden Hjälp! Vilken Syskonvagn ska man välja?
  • The one in Blue

    Generellt får du mer för pengarnas begränsad budget om du köper begagnat. Jag skulle satsa på något med bra dämpning pch lufthjul.

  • elyse

    Hittar du ingen Carena Gotland på Blocket? Har du testkört den? Vi kommer att köpa en Mountain Buggy. Stora är snart tre år, men det är långa avstånd här i Uppsala så hon kommer inte greja att gå jämt. Går lätt att göra till enkelvagn med ståplatta.

  • Lia4

    Helt klart en begagnad emmaljunga om ni går mycket på grusväg! Har haft en mängd vagnar och ofta är det bättre att köpa begagnad kvalitet istället för nytt "billigt".

  • Aileen Allannah

    Inte en odämpad om ni går på grusväg och skogsväg. Det blir oskönt att köra, förmodligen inte jättemysigt att åka heller.

  • Calmmu

    kollat på blocket efter begagnad carena Gotland men de vill ha samma pris som jag får den nya med rea som gäller i 23 dagar till. då köper man ju hellre nytt.

    Bor så pass avsides i landet att de är få begagnade syskonvagnar till salu. alla emmaljunga vill de ha 7000 - 8000 kr för och så mycket vill jag inte lägga på vagn. måste börja resa för att hämta om jag söker längre bort och blir dyrt att resa då.

  • Calmmu

    Alla andra märken har bara upp till 15-17 kg/sittdel. vad händer om jag lägger i ett tyngre barn och något händer? vill vara på den säkra sidan. Carena Gotland har 25 kg/ sittdel. kan använda den en längre tid då.

  • Aileen Allannah

    Det händer inte någonting, vagnarna klarar högre vikt än vad som sägs, jag tror det har att göra med att testdockan väger ett visst antal kilon. Eller om jag blandar ihop det med bilstolar? Hur som helst så tål vagnen högre vikt, men det sliter förstås mer på vagnen, och går den sönder med ett tyngre barn i så kan det nog vara svårt att få rätt i ett garantiärende.

  • Calmmu

    beställde en Carena Gotland svart. Lekmer skrev att man får klämma och känna på den bara man inte använder den ute eller förstör original inpackningen. tyckte de va värt att testa den. 47 % rabatt plus en kod med 10 %. blev 3625 för en ny vagn.

  • elyse
    Calmmu skrev 2017-01-09 17:13:08 följande:

    beställde en Carena Gotland svart. Lekmer skrev att man får klämma och känna på den bara man inte använder den ute eller förstör original inpackningen. tyckte de va värt att testa den. 47 % rabatt plus en kod med 10 %. blev 3625 för en ny vagn.


    Det är ju kanon för en syskonvagn!
  • tulip79

    Vi köpte en begagnad våningsvagn från Phil & Ted. Det är 2 år och 2 mån mellan barnen. Vi använde den dock mest på resor och utflykter. Är mkt nöjd med den! Den blir väldigt platt ihopviken och har bara 3 hjul. Lätt att få in i bilen (har inte kombi).

Svar på tråden Hjälp! Vilken Syskonvagn ska man välja?