• Februari16

Anställd 100% men endast jobba 75% - hur göra med SGI?

Efter att ha varit föräldraledig i ett år så är det dags att gå tillbaka till jobbet. Innan ledigheten jobbade jag 85% men har nu valt att gå ner till 75%. Enligt FK ska man då ta ut 1 1/4 dag/vecka för att skydda SGI.

Nu vill min chef ändra min anställning till att jag jobbar 100% "på pappret" men att jag får vara tjänstledig 25% och alltså inte jobba mer än 75% ändå. Hur fungerar det med föräldradagar då? Måste jag ändå ta ut samma mängd dagar/vecka?

Känner mig osäker på hela dealen så jag har inte hört med FK än. Någon som vet?

• Svar på tråden Anställd 100% men endast jobba 75% - hur göra med SGI?
  • Carambolan

Låter som en jättebra deal för dig, då har du rätt att gå upp till 100% i framtiden om du skulle vilja. I föräldradagar gör det ingen skillnad alls, du måste fortfarande ta ut 1 1/4 dag (25%).

• nnnnnnnn

Perfekt!

Att ha 100% på pappret är bara fördel för dej.
    Nu är din SGI baserad på dina 85%, så om du har mindre än 37333 kr/mån på 85% (ca 44 000 kr/mån på heltid) så har du ju bara 80% av 85% av en heltidslön när du tar ut maximal FP. Så tar du full FP så har du ca 68% av en heltidslön.
    När man har 100% på pappret, så får man ju ca 80% av en heltidslön när man tar ut full FP.

Så GRATTIS! du har fått en jättefin present av din arbetsgivare.

Så skriv på för 100% och fyll sedan i att du vill ha 25 % FL. Sen tar du givetvis ut 1 1/4 dag på FK, för att fylla upp till heltid. OCH anmäler din nya månadslön baserad på heltidslön, så att du får höjd SGI.

• nnnnnnnn
    Februari16 skrev 2017-01-06 19:09:59 följande:
    Tusen tack för era svar! Nu känns det mycket bättre smile2.gif
    Det förstår jag!
    Varje SGI-dag kommer öka i värde, om du har under 37 333 kr/mån.
    Varje VAB-dag och sjukpenningdag ökar i värde om du har under 28 000 kr i mån.
    (Alltså om din 85%-lön låg under dessa nivåer, så ökar värdet på dessa dagar.)

Så gissningsvis får du bättre ekonomi, även om du inte jobbar heltid på länge.

Sen kan du ju alltid jobba heltid, för att få ut din heltidslön, när föräldrapenningen är slut. Hade du bara haft 85% på pappret, så har man bara rätt att jobba 85% och det är upp till AG att bestämma om man får liv att jobba extra eller inte.

• Februari16
    nnnnnnnn skrev 2017-01-06 19:18:59 följande:

Det förstår jag!

Varje SGI-dag kommer öka i värde, om du har under 37 333 kr/mån.

Varje VAB-dag och sjukpenningdag ökar i värde om du har under 28 000 kr i mån.

(Alltså om din 85%-lön låg under dessa nivåer, så ökar värdet på dessa dagar.)

Så gissningsvis får du bättre ekonomi, även om du inte jobbar heltid på länge.

Sen kan du ju alltid jobba heltid, för att få ut din heltidslön, när föräldrapenningen är slut. Hade du bara haft 85% på pappret, så har man bara rätt att jobba 85% och det är upp till AG att bestämma om man får liv att jobba extra eller inte.

Verkligen ett jättetack för att du tog dig tid att svara och förklara! Det här med FP, SGI och allt är en hel djungel som inte är så lätt att förstå sig på
Svar på tråden Anställd 100% men endast jobba 75% - hur göra med SGI?