• elinile

Tips vid hälsporre!! desperat efter långa promenader med barnvagnen... :-(

Ge mig era bästa tips/övningar eller vad som helst för att lindra eller snabbare bli av med hälsporre. Så himla less på att inte kunna gå långa promenader med bebisen... har gjort stötvågsbehandling 6 ggr utan vidare framgång. Nu har jag fått en övning som ska göras varannan dag i 12 veckor.
    Tar tacksamt emot tips!!

• Svar på tråden Tips vid hälsporre!! desperat efter långa promenader med barnvagnen... :-(
  • Fia 28

Jag hade min fot tejpad i 5 veckor, och sen gick det mirakulöst om. Under tiden använde jag bara skor med bra stöd och även inneskor.

• elinile
    Fia 28 skrev 2017-01-06 20:03:30 följande:

Jag hade min fot tejpad i 5 veckor, och sen gick det mirakulöst om. Under tiden använde jag bara skor med bra stöd och även inneskor.

Hade du tejp precis som i videon? Jag har fått tejp hos sjukgymnasten, men han tejpade inte så. Dessutom fick jag sån grym klåda innanför tejpen...
  • elinile
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-06 20:30:56 följande:

Det är inte feldiagnosticerat och egentligen uttrampad hälkudde då? (Bara en tanke)

Ingen aning... hur vet man det? Har iaf väldigt ont när jag går och står och sjukgymnasten sa att det inte var någon tvekan om att det är hälsporre...
  • Fia 28
    elinile skrev 2017-01-06 20:21:49 följande:

Hade du tejp precis som i videon? Jag har fått tejp hos sjukgymnasten, men han tejpade inte så. Dessutom fick jag sån grym klåda innanför tejpen...

Jepp, tejpade precis som i videon bara att jag hade två av de svarta i bredd.
  • elinile
    Fia 28 skrev 2017-01-06 20:51:33 följande:
    Jepp, tejpade precis som i videon bara att jag hade två av de svarta i bredd.
    Vart köper man sån tejp?
  • Fia 28
    elinile skrev 2017-01-06 21:20:32 följande:

Vart köper man sån tejp?

De råkade ha dem billigt vid lidl när jag köpte, men annars apotek eller sportaffär.
  • jennyz

Jag tejpade foten länge, samt fick stötvågsbehandling och köpte riktiga formgjutna sulor till mina skor, försöker ha inneskor ofta, det tog låååång tid att bli av med...

• No Logo

Använde Rehbands hälsporrekil i alla skor (flyttade mellan skorna) och köpte ett par fula, men mjuka, Crocs som jag använde inomhus hela tiden. Åt Voltaren i 10 dagar. Tog ca 6 veckor innan det kändes bättre, men med hälsporrekilarna kunde jag promenera ändå under tiden. Avancerade till ett par snyggare inneskor med skålad häl efter det men går nästan aldrig barfota längre och väljer mina gå-mycket-skor med större omsorg numer. Tog nog ett år innan jag var helt återställd.

• elinile
    No Logo skrev 2017-01-11 08:39:11 följande:

Använde Rehbands hälsporrekil i alla skor (flyttade mellan skorna) och köpte ett par fula, men mjuka, Crocs som jag använde inomhus hela tiden. Åt Voltaren i 10 dagar. Tog ca 6 veckor innan det kändes bättre, men med hälsporrekilarna kunde jag promenera ändå under tiden. Avancerade till ett par snyggare inneskor med skålad häl efter det men går nästan aldrig barfota längre och väljer mina gå-mycket-skor med större omsorg numer. Tog nog ett år innan jag var helt återställd.

Har en annan slags hälkil, men dessa kanske är bättre? Hjälpte voltaren?
  • No Logo
    elinile skrev 2017-01-11 16:15:49 följande:

Har en annan slags hälkil, men dessa kanske är bättre? Hjälpte voltaren?

Voltaren är ju både smärtstillande och inflammationsdämpande så jag inbillar mig att det boostade tillfrisknandet i början + gjorde förstås att jag hade mindre ont. Det jag gillade ned mina hälkilar var att de hade som en urgröpning i mitten, men det finns det säkert andra modeller som har.
Svar på tråden Tips vid hälsporre!! desperat efter långa promenader med barnvagnen... :-(