• Jerkerja

Sertralin Teva hjälp!

Hej, jag är en kille på 22 år och jag lider av panikångest som jag har haft i några år. På senare tid har jag fått mer och mer oro, hypokondriska beteenden samt fått depressioner på det. Jag känner mig konstant sjuk och min mage har försämras då jag konstant får problem med den . Får magkatarr liknande besvär som sitter i några månader. Är även konstant trött, ont i kroppen samt mentalt trött, orkar inte tänka, kommer inte ihåg saker och tycker att inget är så speciellt roligt längre och är lättirriterad. Jag orkar med mitt liv i max några få månader innan jag kraschar igen och mår dåligt i flera månader tills jag orkar arbeta och ta tag i mitt liv igen. Nu har jag varit sjukskriven i 4 månader. Kan tillägga att jag har tagit massa prover samt varit på många undersökningar för jag var rädd att en sjukdom låg bakom detta men alla tester visade sig vara normala.

Min läkare skrev ut Sertralin Teva som han ville att jag skulle ta.Är dock livrädd för antidepp då jag har hört allt för många skräckhistorier hur det blir bara värre för en eller att man blir helt känslokall och blir som en zombie.Ni som tagit/tar Sertralin hur var/är det för er? Hjälpte denna medicin er att komma igång igen eller gick det åt skogen? Och ni som slutade, fick ni tillbaka ert gamla liv igen eller gav medicinen er kvarstående problem? Finns det någon annan antidepp medicin som verkar snällare emot en?

Som sagt jag vill på ett sätt testa detta och se om det kan vara till någon hjälp, men samtidigt så skrämmer denna medicinen skiter ur mig så är så kluven. Jag vill kunna bli kär eller kunna bry mig om saker i rätt mån och inte tappa min personlighet för känslor är allt vi har. Men vill också må bättre och klara av att ha längre perioder "friskhet" än att känna mig trött sjuk.

Kan tillägga att jag hade tänkt att börja vidareutbilda mig till våren och ser fram emot det jätte mycket och därför vill ja gärna bli bra tills dess och få kraften till att klara av att kunna plugga utan att bli långvarigt sjuk.

Ursäkta min stavning. 

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Sertralin Teva hjälp!
  • Långbenopluto

Alla reagerar olika, du kan inte veta hur du reagerar förren du har provat.

Jag hade inte överlevt utan mina anti-depp. Jag är inte avtrubbad som en del kan uppleva.

Din medicin heter Sertralin, Teva är tillverkarens namn.

Prova!

• Anonym (Anna)

Jag tycker absolut att du ska ta och prova medicinen! Jag åt Sertralin i fem år och upplevde inga nackdelar. Det kändes som att medicinen gjorde så att jag fick tillbaka mitt liv! Jag hade kvar alla mina känslor och kände mig som mig själv, men känslor som ångest och panik rusade inte iväg som förut. Jag hade depression och panikångest innan jag medicineras.

Ge det en chans. Det värsta som kan hända är att du inte trivs med medicinen och antingen avbryter medicineringen eller testar en annan. Lycka till!

• Anonym (Z)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-07 10:00:28 följande:

Jag tycker absolut att du ska ta och prova medicinen! Jag åt Sertralin i fem år och upplevde inga nackdelar. Det kändes som att medicinen gjorde så att jag fick tillbaka mitt liv! Jag hade kvar alla mina känslor och kände mig som mig själv, men känslor som ångest och panik rusade inte iväg som förut. Jag hade depression och panikångest innan jag medicineras.

Ge det en chans. Det värsta som kan hända är att du inte trivs med medicinen och antingen avbryter medicineringen eller testar en annan. Lycka till!

Vad hände sen efter de 5 åren?

Kunde du fortsätt att må bra efter att du slutat?

Är i samma situation som TS och är också orolig för biverkningar o uttrappning..
  • Anonym (Hmaee)

Sertralin har hjälpt mig något enormt, tagit det i 8 år nu, det gör mig normal, varken zombieaktig eller något annat. I början kan det dock vara tufft men uthärda, det är värt det!

• Anonym (Jag)

Jag fick det utskrivet för några månader sen, hann ta en halv och sen några timmar senare började jag bli illamående.. Slutade med att jag spydde oavbrutet i två dygn och var helt förstörd i flera dagar efter innan jag kunde äta normalt igen. Jag vägrade ta dem igen.

• Anonym (Anna)

Efter mina 5 år på Sertralin hände saker i mitt liv som gjorde att jag mådde sämre. Det yttrade sig i mer panikattacker än ångest, så då bytte jag till Venlafaxin som tillhör en annan grupp mediciner. Den står jag på idag.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-07 11:50:07 följande:

Jag fick det utskrivet för några månader sen, hann ta en halv och sen några timmar senare började jag bli illamående.. Slutade med att jag spydde oavbrutet i två dygn och var helt förstörd i flera dagar efter innan jag kunde äta normalt igen. Jag vägrade ta dem igen.

Jag vill absolut inte förringa din upplevelse eller påstå att det du säger inte stämmer, men jag kan inte låta bli att undra om det verkligen berodde på Sertralin. En halv tablett är inte mycket, oavsett vilken dos du stod på. Dessutom så tar det tid för medicinen att verka. Kan det inte bara ha varit ett sammanträffande?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-07 18:42:04 följande:

Jag vill absolut inte förringa din upplevelse eller påstå att det du säger inte stämmer, men jag kan inte låta bli att undra om det verkligen berodde på Sertralin. En halv tablett är inte mycket, oavsett vilken dos du stod på. Dessutom så tar det tid för medicinen att verka. Kan det inte bara ha varit ett sammanträffande?

Nej det var det inte, hört flera som reagerat likadant och min psykolog var inte heller direkt förvånad. Min kropp verkar ta åt sig jättefort av sånt överlag, reagerar snabbare än vad man "ska" göra.
  • Jerkerja

Tack så mycket för alla svar. Jag har förstått det nu att det är så olika för alla. Men jag har börjat idag och hoppas verkligen att det funkar.

Var det jobbigt för er i början och tog det lång tid innan ni kände förbättring? 

• Anonym (m)

Det funkar olika på alla, enda sättet att veta är att testa själv. Jag kände ingenting alls när jag tog sertralin, alltså ingen effekt eller biverkningar. Var som att käka vitaminer. Min sambo tog dem ett tag och sa att han kände sig likgiltig för allt, han kunde inte heller få erektion eller utlösning. Min syster har tagit dem i ett par månader nu och hon mår bättre och verkar inte ha fått några biverkningar.

Svar på tråden Sertralin Teva hjälp!