Sertralin Teva hjälp!
Hej, jag är en kille på 22 år och jag lider av panikångest som jag har haft i några år. På senare tid har jag fått mer och mer oro, hypokondriska beteenden samt fått depressioner på det. Jag känner mig konstant sjuk och min mage har försämras då jag konstant får problem med den . Får magkatarr liknande besvär som sitter i några månader. Är även konstant trött, ont i kroppen samt mentalt trött, orkar inte tänka, kommer inte ihåg saker och tycker att inget är så speciellt roligt längre och är lättirriterad. Jag orkar med mitt liv i max några få månader innan jag kraschar igen och mår dåligt i flera månader tills jag orkar arbeta och ta tag i mitt liv igen. Nu har jag varit sjukskriven i 4 månader. Kan tillägga att jag har tagit massa prover samt varit på många undersökningar för jag var rädd att en sjukdom låg bakom detta men alla tester visade sig vara normala.
Min läkare skrev ut Sertralin Teva som han ville att jag skulle ta.Är dock livrädd för antidepp då jag har hört allt för många skräckhistorier hur det blir bara värre för en eller att man blir helt känslokall och blir som en zombie.Ni som tagit/tar Sertralin hur var/är det för er? Hjälpte denna medicin er att komma igång igen eller gick det åt skogen? Och ni som slutade, fick ni tillbaka ert gamla liv igen eller gav medicinen er kvarstående problem? Finns det någon annan antidepp medicin som verkar snällare emot en?
Som sagt jag vill på ett sätt testa detta och se om det kan vara till någon hjälp, men samtidigt så skrämmer denna medicinen skiter ur mig så är så kluven. Jag vill kunna bli kär eller kunna bry mig om saker i rätt mån och inte tappa min personlighet för känslor är allt vi har. Men vill också må bättre och klara av att ha längre perioder "friskhet" än att känna mig trött sjuk.
Kan tillägga att jag hade tänkt att börja vidareutbilda mig till våren och ser fram emot det jätte mycket och därför vill ja gärna bli bra tills dess och få kraften till att klara av att kunna plugga utan att bli långvarigt sjuk.
Ursäkta min stavning.
Tacksam för alla svar!