• formalaffair

Förlossningsavdelningen, Lund

Hej,

Jag har har fått diagnosen placenta previa (lågt liggande moderkaka). Det betyder att jag riskera att börja blöda, vilket jag har gjort nu ett antal gånger. 

Vi har blivit tillsagda av läkare att oavsett hur lite blödning jag än har så ska vi åka in till förlossningsavdelningen (innan vecka 22 fick vi åka till gynakuten). Efter förlossningsavdelningen så ska vi nu få flytta vidare till perinatalavdelningen där jag ska bli inlagd tills dess att det har gått ett antal timmar från det att det slutat blöda aktivt. Så jag kommer få stanna på sjukhuset i minst ett dygn.

För varje besök på gynakuten fick vi betala standard avgiften för akutbesök - 450kr. Och jag vet att det kostar 100kr/dag att vara inlagd på sjukhus.

I Sverige ska mödravård vara gratis, men gynakuten var inte gratis, inläggning är inte gratis. Det jag inte kan hitta på någon sida på internet är om vi kommer få betala 400kr (avgiften för akutmottagning sänktes 1a januari) för varje gång vi måste åka in till förlossningsavdelningen.

Så min fråga är om förlossningen räknas som en akutmottagning, eller som mödravård? 

(Vi kommer ju naturligtvis åka in oavsett, men det skulle vara bra att veta om vi måste budgetera för minst ett besök på förlossningen i månaden, då läkarna säger att jag kommer få åka in oftare ju längre in i graviditeten vi kommer..)

• Svar på tråden Förlossningsavdelningen, Lund
  • Carambolan

Jag vet tyvärr inte svaret på din fråga, men täcks inte det här av din graviditetsförsäkring?

• formalaffair
    Carambolan skrev 2017-01-07 13:02:46 följande:

Jag vet tyvärr inte svaret på din fråga, men täcks inte det här av din graviditetsförsäkring?

Nej.. Dom täcker sjukhusvistelse efter 3 sammanhängande dagar, så även om jag kommer ligga inne flera gånger mer än 3 dagar så är det inte sammanhängande. Och besöken till akuten täcks inte alls. Vi har ringt och kollat med dom.
  • Anonym (Frikort)

Men du får ju frikort efter 1000kr väl ?

• Anonym (Frikort)

Ursäkta 1100kr var det.

• Anonym (...)

På förlossningen betalar man inget, oavsett om det handlar om ett akut besök, inbokat besök eller själva förlossningen när barnet föds.

Att betala 100 kr/dygn för att vara inlagd är ju en ren vinst för en själv om du tänker efter - du skulle aldrig komma undan så billigt hemma för 3 mål mat om dagen inkl fika och obegränsad dryck. För det är maten som man betalar för vid inläggning. Inte vården.

• formalaffair
    Anonym (Frikort) skrev 2017-01-07 13:17:12 följande:

Men du får ju frikort efter 1000kr väl ?

Ja, men frikortet gäller inte varken för sjukhusvistelse eller besök på akuten. Trodde också detta skulle vara ett alternativ för oss först.. 
  • Emmeliina

Jo frikort gäller även på akuten. Jobbar själv på akuten så därför vet jag. Tror inte det gäller för sjukhusvistelse dock.

Nicole 110322
  • formalaffair
    Anonym (...) skrev 2017-01-07 13:20:49 följande:

På förlossningen betalar man inget, oavsett om det handlar om ett akut besök, inbokat besök eller själva förlossningen när barnet föds.

Att betala 100 kr/dygn för att vara inlagd är ju en ren vinst för en själv om du tänker efter - du skulle aldrig komma undan så billigt hemma för 3 mål mat om dagen inkl fika och obegränsad dryck. För det är maten som man betalar för vid inläggning. Inte vården.

Tack! om detta stämmer så kommer det vara betydligt lättare för oss! ???? 
    Vi sitter och väntar på att fakturor för över 1000kr bara sedan 23/12 men då kommer dom inte att komma!
    Att bara täcka sjukhusvistelsen är ju inget alls i jämförelse! 
  • Anonym (Frikort)

Men du måste själv söka om frikort, så räkningarna kommer ändå. Men jag tror de kan kreditera de som kommit efter du skulle haft frikort.

• Anonym (Stina)

Vi var på förlossningen i Lund ett par ggr för vändningsförsök bl a. För detta betalade vi inget, precis som vi inte betalade för ultraljudet och mvc. På perinatalavd betalade jag sen 100 kr/dygn. Min man fick också betala för de nätter han sov över.

• Anonym (m)
    Anonym (Frikort) skrev 2017-01-07 13:30:20 följande:

Men du måste själv söka om frikort, så räkningarna kommer ändå. Men jag tror de kan kreditera de som kommit efter du skulle haft frikort.

Avgifterna man betalar samlas digitalt så dem ser redan när man anmäler sig i kassan att man nått upp till gränsen och fått frikort. Det är inget man behöver ansöka om eller ha med sig. Och akutbesök ingår också i högkostnadsskyddet.
Svar på tråden Förlossningsavdelningen, Lund