Förlossningsavdelningen, Lund
Hej,
Jag har har fått diagnosen placenta previa (lågt liggande moderkaka). Det betyder att jag riskera att börja blöda, vilket jag har gjort nu ett antal gånger.
Vi har blivit tillsagda av läkare att oavsett hur lite blödning jag än har så ska vi åka in till förlossningsavdelningen (innan vecka 22 fick vi åka till gynakuten). Efter förlossningsavdelningen så ska vi nu få flytta vidare till perinatalavdelningen där jag ska bli inlagd tills dess att det har gått ett antal timmar från det att det slutat blöda aktivt. Så jag kommer få stanna på sjukhuset i minst ett dygn.
För varje besök på gynakuten fick vi betala standard avgiften för akutbesök - 450kr. Och jag vet att det kostar 100kr/dag att vara inlagd på sjukhus.
I Sverige ska mödravård vara gratis, men gynakuten var inte gratis, inläggning är inte gratis. Det jag inte kan hitta på någon sida på internet är om vi kommer få betala 400kr (avgiften för akutmottagning sänktes 1a januari) för varje gång vi måste åka in till förlossningsavdelningen.
Så min fråga är om förlossningen räknas som en akutmottagning, eller som mödravård?
(Vi kommer ju naturligtvis åka in oavsett, men det skulle vara bra att veta om vi måste budgetera för minst ett besök på förlossningen i månaden, då läkarna säger att jag kommer få åka in oftare ju längre in i graviditeten vi kommer..)