Österbotten skrev 2017-01-07 15:52:58 följande:
Jag undrar hur det är att jobba som sfi lärare jämfört med att vara "vanlig skollärare". Tänker att det skulle vara kul att jobba med vuxna men det känns som en osäkrare arbetsmarknad med kortare anställningar och kvällsjobb. Någon med erfarenhet?
Inte SFI-lärare själv men känner ett par st.
Jo, det verkar vara vanligt med kvällsundervisning mm. MEN det är ett oerhört tryck nu = jättelätt att få jobb och bra betalt.
Det som jag hört genom åren är:
+ bra lön (om du kan förhandla bra), bra arbetsvillkor på vissa arbetsplatser (skiljer sig mycket mellan olika arbetsgivare), bra fördelning mellan lektioner och planeringstid.
- oerhört tungt att ha ansvar för vuxna som befunnit sig i krig och dessutom är det många som har kvar fru/man/barn/föräldrar/släkt i kriget. Så depression och ångest är vardag för dessa. => ofta många som inte orkar gå på alla lektioner => svårt att känna att gruppen utvecklas. Det är spretigt.
Många är analfabeter och har svårt att ens se skillnad på bokstäver, siffror och symboler. De har inte ens kommit till det som anses normalt för barn i åldrarna 5-6 år i sverige. Tungt att börja med alfabetet, hos vuxna (vissa över 50-60 år gamla) som inte har något bra arbetsminne för "symboler" som bokstäver, som glömmer mellan dagarna/lektionerna, som inte kommer att bli anställningsbara i Sverige på många, många, många år och vet om det så motivationen är väl inte på topp direkt...
Ang. lönen så hörde jag att någon lyckats förhandla sig till 30 000 kr/mån på en halvtid (jobba halvtid + plugga halvtid för att slutföra SFI-lärarutbildningen), men utan möjlighet att få 60 000 kr för heltid när studierna var klar. Så under studietiden var inkomsten 30 000 kr/mån för halvtidsarbete och när personen var klar så skulle lönen omförhandlas till kanske 40 000 kr/mån (men inte 60 000).