• Österbotten

Jobba som sfi lärare

Jag undrar hur det är att jobba som sfi lärare jämfört med att vara "vanlig skollärare". Tänker att det skulle vara kul att jobba med vuxna men det känns som en osäkrare arbetsmarknad med kortare anställningar och kvällsjobb. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Jobba som sfi lärare
  • nnnnnnnn
    Österbotten skrev 2017-01-07 15:52:58 följande:
    Jag undrar hur det är att jobba som sfi lärare jämfört med att vara "vanlig skollärare". Tänker att det skulle vara kul att jobba med vuxna men det känns som en osäkrare arbetsmarknad med kortare anställningar och kvällsjobb. Någon med erfarenhet?
    Inte SFI-lärare själv men känner ett par st.
    Jo, det verkar vara vanligt med kvällsundervisning mm. MEN det är ett oerhört tryck nu = jättelätt att få jobb och bra betalt.
    Det som jag hört genom åren är:

+ bra lön (om du kan förhandla bra), bra arbetsvillkor på vissa arbetsplatser (skiljer sig mycket mellan olika arbetsgivare), bra fördelning mellan lektioner och planeringstid.

- oerhört tungt att ha ansvar för vuxna som befunnit sig i krig och dessutom är det många som har kvar fru/man/barn/föräldrar/släkt i kriget. Så depression och ångest är vardag för dessa. => ofta många som inte orkar gå på alla lektioner => svårt att känna att gruppen utvecklas. Det är spretigt.
    Många är analfabeter och har svårt att ens se skillnad på bokstäver, siffror och symboler. De har inte ens kommit till det som anses normalt för barn i åldrarna 5-6 år i sverige. Tungt att börja med alfabetet, hos vuxna (vissa över 50-60 år gamla) som inte har något bra arbetsminne för "symboler" som bokstäver, som glömmer mellan dagarna/lektionerna, som inte kommer att bli anställningsbara i Sverige på många, många, många år och vet om det så motivationen är väl inte på topp direkt...

Ang. lönen så hörde jag att någon lyckats förhandla sig till 30 000 kr/mån på en halvtid (jobba halvtid + plugga halvtid för att slutföra SFI-lärarutbildningen), men utan möjlighet att få 60 000 kr för heltid när studierna var klar. Så under studietiden var inkomsten 30 000 kr/mån för halvtidsarbete och när personen var klar så skulle lönen omförhandlas till kanske 40 000 kr/mån (men inte 60 000).

• Österbotten

Låter ju bra lönemässigt. Jag har behörighet för svenska som andra språk 1-3 Men har inte gått kursen utan bara "vanlig" svenska. Tänker att det vore smart att få behörigheten på "riktigt".

• John22

Känner 2 SFI-lärare och det är verkligen inget yrka de skulle rekommendera. Framförallt den av dem som är kvinna upplever mycket trakasserier och störningar från individer som inte har något intresse av att lära sig svenska. Detta är något hon inte säger sig få någon hjälp med från chefer och dylikt, och hon får mest höra att personerna ifråga har varit med om mycket och att man måste ha lite överseende.

• Annelie 76

Jag är inte sfi-lärare utan undervisar matematik på gymnasiet och har en klass med 17-åringar som är ensamkommande flyktingbarn. När jag jämför med mina svenska elever så tycker jag att mina invandrarelever är trevligare, gladare och mycket mer tacksamma. De har ju sina problem med svenskan och närvaron är sisådär för många men jag gillar klassen. Så det är ju inte bara vuxna man kan arbeta med.

• Jappido

Jag jobbar som sfi-lärare och har gjort i flera år.

Jag tycker jobbet med vuxna invandrare har många fördelar i jämförelse med att jobba i grundskolan/gymnasiet.

För att:

-Mycket trevliga elever som har respekt för läraren på ett annat sätt än ungdomar. Inga disciplinproblem alls.

-Lättare rättningar och förberedelser av lektioner. Då de inte skriver mycket blir det heller inte mycket att rätta. Jag tar aldrig hem jobb.

- Jag har färre klasser och elever än i grundskolan/gymnasiet där man kan ha många klasser/ca 80-100 elever. Nu enbart en klass och ansvar för ca 20 elever.

-Inga utvecklingssamtal på kvällstid med föräldrar eller dylikt.

• Jappido

Min lön ligger på 32 000 och är varken låg eller hög för en lärare. Då har jag ca 6 års erfarenhet.

-Det är lätt att få jobb så det är positivt.

-Nackdelen med att jobba inom vuxenutbildningen som jag gör är att vi har semesteranställning istället för ferieanställning.

-Elever kan ha trauman och psykiska problem.

-En nackdel kan vara att det är svårt att få en bra indelning i klasser på mindre skolor då elever kan ha mycket olika kunskaper i bagaget. Endel kan inte alfabetet och andra har läst i många år.

Mitt tips är att jobba på en kommunal och seriös verksamhet som är hyfsat stor med många kollegor och flera grupper. Nu gör jag det och trivs bra. Tidigare jobbade jag på en del oseriösa mindre privata företag som inte skötte sig bra.

Hursomhelst trivs jag och skulle rekommendera sfi-lärare som yrke.

• Jappido

Jo, det finns undervisning på både kvälls- och dagtid. Om man har lärarutbildning och läst sfi så får man tillsvidareanställning på en gång. Annars är det vanligt med provanställning på 6 månader som sedan övergår till tillsvidare eller tidsbegränsad anställning som blir förlängd.

Om man har lärarutbildning och läst svenska som ts så är det inte ovanligt att få tillsvidareanställning på en gång.

Det är inte alls kortare anställningar eller osäker arbetsmarknad utan tvärtom finns ett stort behov. Om man har lärarutbildning är man väldigt eftertraktad och har en trygg position på sitt arbete.

Däremot svårt för de som inte har lärarexamen att få tillsvidare, vilket inte är mer än rätt.

• Jappido

Oj, läst svenska som andraspråk, skulle det stå förstås. Hoppas mina tips har varit till hjälp och lycka till!

• Jappido

Jo jag vill förtydliga, på de jobb jag haft, har jag enbart jobbat dagtid, inte kvällstid. De har tillfrågat oss lärare om vi vill jobba kvällstid. Så det är inget man måste göra om man inte vill. Då har jag jobbat hos ca 4-5 arbetsgivare som sfi-lärare på dagtid.

• getlym
    Jappido skrev 2017-01-07 22:57:14 följande:

Jo, det finns undervisning på både kvälls- och dagtid. Om man har lärarutbildning och läst sfi så får man tillsvidareanställning på en gång. Annars är det vanligt med provanställning på 6 månader som sedan övergår till tillsvidare eller tidsbegränsad anställning som blir förlängd.

Om man har lärarutbildning och läst svenska som ts så är det inte ovanligt att få tillsvidareanställning på en gång.

Det är inte alls kortare anställningar eller osäker arbetsmarknad utan tvärtom finns ett stort behov. Om man har lärarutbildning är man väldigt eftertraktad och har en trygg position på sitt arbete.

Däremot svårt för de som inte har lärarexamen att få tillsvidare, vilket inte är mer än rätt.

Jag har grundskollärare examen från utomlands och har validerat från Högskoleverket.
  • getlym
    Jappido skrev 2017-01-07 22:57:14 följande:

[quote=77288494][quote-nick]getlym skrev 2017-01-08 02:29:48 följande:[/quote-nick][/quote]

Jag har jobbat 5 år som lärare med barn i mitt hemland och här (i Stockholm) 4 år som grundskollärare.

Jag har lärarexamen och pluggade i Sfi och Komvux till svenska som andraspråk 3 men har inte lärarlegitimation än (Jag står i skolverkets lärarlegitimations kö).

Jag Vill jobba som Sfi lärare kvällstid (tillsvidare) tror du att det kommer fungerar utan lärarlegitimation?! -
    Det är första gång att skriva i Familjeliv och vet inte hur! ????
  • Bellie
    getlym skrev 2017-01-08 02:57:37 följande:
    [quote=77288494][quote-nick]getlym skrev 2017-01-08 02:29:48 följande:[/quote-nick]
    Jag har jobbat 5 år som lärare med barn i mitt hemland och här (i Stockholm) 4 år som grundskollärare.

Jag har lärarexamen och pluggade i Sfi och Komvux till svenska som andraspråk 3 men har inte lärarlegitimation än (Jag står i skolverkets lärarlegitimations kö).

Jag Vill jobba som Sfi lärare kvällstid (tillsvidare) tror du att det kommer fungerar utan lärarlegitimation?! -
    Det är första gång att skriva i Familjeliv och vet inte hur! ????
    [/quote]Om du inte har lärarlegitimation samt minst 30 poäng i svenska som andraspråk kan du inte bli tillsvidareanställd. Däremot kan du få visstidsanställning om det inte finns behöriga lärare att tillgå.
  • Bellie

Vad konstigt det blev med citeringsfunktionen. Jag citerade alltså getlyn ovan.

Svar på tråden Jobba som sfi lärare