Inlägg från: Jappido |Visa alla inlägg
  • Jappido

Jobba som sfi lärare

Jag jobbar som sfi-lärare och har gjort i flera år.

Jag tycker jobbet med vuxna invandrare har många fördelar i jämförelse med att jobba i grundskolan/gymnasiet.

För att:

-Mycket trevliga elever som har respekt för läraren på ett annat sätt än ungdomar. Inga disciplinproblem alls.

-Lättare rättningar och förberedelser av lektioner. Då de inte skriver mycket blir det heller inte mycket att rätta. Jag tar aldrig hem jobb.

- Jag har färre klasser och elever än i grundskolan/gymnasiet där man kan ha många klasser/ca 80-100 elever. Nu enbart en klass och ansvar för ca 20 elever.

-Inga utvecklingssamtal på kvällstid med föräldrar eller dylikt.

• Jappido

Min lön ligger på 32 000 och är varken låg eller hög för en lärare. Då har jag ca 6 års erfarenhet.

-Det är lätt att få jobb så det är positivt.

-Nackdelen med att jobba inom vuxenutbildningen som jag gör är att vi har semesteranställning istället för ferieanställning.

-Elever kan ha trauman och psykiska problem.

-En nackdel kan vara att det är svårt att få en bra indelning i klasser på mindre skolor då elever kan ha mycket olika kunskaper i bagaget. Endel kan inte alfabetet och andra har läst i många år.

Mitt tips är att jobba på en kommunal och seriös verksamhet som är hyfsat stor med många kollegor och flera grupper. Nu gör jag det och trivs bra. Tidigare jobbade jag på en del oseriösa mindre privata företag som inte skötte sig bra.

Hursomhelst trivs jag och skulle rekommendera sfi-lärare som yrke.

• Jappido

Jo, det finns undervisning på både kvälls- och dagtid. Om man har lärarutbildning och läst sfi så får man tillsvidareanställning på en gång. Annars är det vanligt med provanställning på 6 månader som sedan övergår till tillsvidare eller tidsbegränsad anställning som blir förlängd.

Om man har lärarutbildning och läst svenska som ts så är det inte ovanligt att få tillsvidareanställning på en gång.

Det är inte alls kortare anställningar eller osäker arbetsmarknad utan tvärtom finns ett stort behov. Om man har lärarutbildning är man väldigt eftertraktad och har en trygg position på sitt arbete.

Däremot svårt för de som inte har lärarexamen att få tillsvidare, vilket inte är mer än rätt.

• Jappido

Oj, läst svenska som andraspråk, skulle det stå förstås. Hoppas mina tips har varit till hjälp och lycka till!

• Jappido

Jo jag vill förtydliga, på de jobb jag haft, har jag enbart jobbat dagtid, inte kvällstid. De har tillfrågat oss lärare om vi vill jobba kvällstid. Så det är inget man måste göra om man inte vill. Då har jag jobbat hos ca 4-5 arbetsgivare som sfi-lärare på dagtid.

Svar på tråden Jobba som sfi lärare