• Träskvatten

5- åring vill inte gå till pappa

Anonym (Känns tråkigt) skrev 2017-03-10 10:05:54 följande:
    Det har inte med saken att göra .Men eftersom han är som han är,lär det blir mycket problem med pappa-barn kontakt i framtiden.När dottern är stor och har egen vilja.Och börjar säga emot pappan,då blir det bråk.
    Du kan inte måla fan på väggen därför att den präglas av din bild av honom och då framförallt som partner.

Att din dotter reagerar är inte så konstigt då det inte spelar så stor roll vad du säger utan hur du säger det och vilket kroppsspråk du har. Med den bild du har av pappan är risken riktigt stor att du ger dubbla budskap. Det kan även vara så att dottern vill stanna hos dig för att hon upplever dig som den svagaste av sina föräldrar, att du behöver mer stöd. Mao är det inte givet att det beror på att hon har det sämre hos pappan.

Det du behöver göra är att förklara för henne hur bra det är hos pappa och att du kommer att ha det bra. Och det måste se ut som att du menar det också, med kroppen och inte bara orden. Sen kan du känna, tycka och tänka precis vad du vill - när hon inte är hemma hos dig.
  • Träskvatten
    Anonym (Känns tråkigt) skrev 2017-03-10 11:24:53 följande:
    Det gör jag redan,och hoppas hon klarar sig.Däremot pratar pappan illa om mig till dottern och hon blir virrig av detta,för hon ser att det inte stämmer i verkligheten.Hon har fått höra att mamma är "idiot","dum".
    *been there done that* Skäms

Det enda du kan göra är att försöka be honom sluta och förklara varför. Att det är han och barnet som kommer att förlora på det. Mer kan du faktiskt inte göra. Frågar dottern varför han säger som du gör säger du att du inte vet därför att dottern ska hållas utanför den konflikt du och pappan har.

• Träskvatten
    JA, vi ska lita blint på TS eftersdoAnonym (Vttt) skrev 2017-03-10 11:08:06 följande:
    Vadå har inte med saken att göra? Det har väl allt med saken att göra, du påstår att pappan är elak, du rådfrågar hur du ska göra. Tror du att du kan bara kasta ur dig saker och vi ska blint lita på vad du skriver? Enligt din uppfattning kanske han är dum, men som sagt. Ni mammor har en förmåga att överdriva saker för att få saken på er sida. Så lägg fram konkreta exempel på vilket sätt han är elak! 

Som en annan skrev "barnen får väl tåla att man höjer rösten" Jag gör det själv, men är ingen dålig förälder för det!
    Se det fetmarkerade.

Ja, vi måste lita blint på TS eftersom vi inte har eller kommer att få pappans version.
    Det enda vi kan göra är att ifrågasätta vilken del TS har i problematiken och hur hon tacklar det. Men att ifrågasätta hur TS upplever det går inte - i så fall ifrågasätter man bara för ifrågasättandes skull och min erfarenhet av sådant är att det oftast görs av personer som mest vill spy galla urskillningslöst...
  • Träskvatten
    Anonym (Vttt) skrev 2017-03-10 11:08:06 följande:
    Som en annan skrev "barnen får väl tåla att man höjer rösten" Jag gör det själv, men är ingen dålig förälder för det!
    Det finns barn som är mycket känsliga för sådant, höjer man rösten ändå bara för att barn ska tåla det är man definitivt inte lyhörd och chansen är rätt stor att man betraktas som att det fattas en del bitar i föräldraskapet och den empatiska förmågan.
Svar på tråden 5- åring vill inte gå till pappa