• jobbigtmedkärlek

Hans familj ska vara med på ALLT...

Hej alla fina ni!

Har ett problem i mitt förhållande, och har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra. Jag är 19 år och är tillsammans med min pojkvän som är 21. Vi har varit tillsammans i ca. 8 månader. Innan detta gick jag ut från ett förhållande där psykiskt misshandel var serverat på ett fat VARJE dag. När jag träffade den nya killen, låt oss kalla han A, så känner jag verkligen att detta är någon jag är värd. Han är "normal" och inte sjuk i huvudet som mitt ex var. Så det känns bra att jag på något sätt hittat en fin kille. 

Till problemet: sen somras har han syskon flyttat hem, de är 11 och 14 år, från ett fosterhem som de bott på i 5 år pga av att hans pappa fick sitta inne. Detta har gjort att jag kommit lite till sidan, vilket jag förstår!!! Men nu efter ett halvår mer eller mindre har jag börjat tröttna på hur jag alltid kommer i andrahandsval och att vårt förhållande påverkas och ska nästan styras av hur han ska ha det med sin familj. 

Han bor med sina småbröder och sin pappa. Hans pappa låter A ta mycket ansvar när det kommer till ekonomin, familjen osv. A är nästan som den andre föräldern då mamman inte finns med i bilden. A ska göra frukost och middag (när jag är där vilket jag är ofta eftersom han måste vara hemma mycket och jag vill vara med han mycket, blir det att jag också står där och lagar maten, dukar, städar efter, diskar osv), han ska ta hand om dem när pappan inte orkar (????) och får inte sova borta för mycket eftersom hans småbröder behöver sin storebror osv. På ett sätt förstår jag att A måste vara med sina småbröder mycket eftersom de haft lång tid ifrån varandra, men förstår inte varför vårt förhållande ALLTID ska komma efter. Om hans småbröder inte ätit middag än, då kan inte vi äta ute för då måste han hem, laga mat, och äta med dom. Ett annat exempel är t.ex att jag och han planerade att åka utomlands sommaren 2017, detta planerade vi sommaren 2016. När jag för någon vecka sedan frågade hur vi skulle göra, vart vi skulle, när vi skulle boka så sa han "vi får se om vi åker utomlands, min pappa vill att jag och familjen åker utomlands 5 veckor som förra sommaren". Och där kommer jag i andrahand IGEN. 

A har liksom inte klippt av navelsträngen från hans pappa och har SVÅRT att stå emot om hans pappa säger åt honom att göra något. Jag som ser på detta från ett annat perspektiv, och de jag berättat detta om till (min familj och mina bästavänner) tycker som jag, att de klart jag inte kommer orka mer. Eftersom vårt förhållande ska vara utifrån vad han ska göra med sin familj. 

Jag har sagt till honom att jag inte tycker om att se när hans pappa behandlar honom såhär (hans pappa gör mer saker, han manipulerar A och får A och känna sig värdelös utan sin pappa typ.) men vet inte om jag ska berätta att jag snart känner att jag kommer tröttna på att ha det såhär (kan även påpeka att jag hade det såhär med mitt ex också, hans pappa var lika sjuk som exet och behandlade hans son, alltså mitt ex, som bajs vilket var jobbigt att se). Vad skulle ni gjort? Överdriver jag? Borde jag bara förstå att han är i en jobbig sits??? HJÄLP!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-09 11:21
    Glömde även berätta att hans småbröder ska vara med på allt jag och A gör, om vi är hos A och ska ha myskväll ska hans småbröder vara med. Om A ska laga en romantisk middag till oss så ska småbröderna vara med. Om vi ska äta en god frukost ska dem vara med. Man får aldrig tid till att göra något själv med honom om vi inte är hos mig, vilket han inte kan vara så mycket för att han måste vara hemma och passa sina småbröder.. Får på riktigt ont i magen, ska vårt förhållande knäckas ner pga hur hans familj är...
  • Svar på tråden Hans familj ska vara med på ALLT...
  • Anonym (Jaaaa)

Han har varken träffat pappan eller småbröderna på FEM ÅR!!!!

Så ja, Du ska självklart komma i andra hand ett bra tag till! Sånt kommer du förstå när du blivit vuxen!
    Så mitt råd är acceptera eller gör slut!

• Anonym (Bollplank)

Pappan utnyttjar A på ett sjukt sätt. A har inte något ansvar för bröderna,
    Har pappan suttit inne fem år?
    Hade kanske bröderna haft det bättre kvar i familjehemmet?
    Du kan ju alltid kontakta soc och berätta hur illa pappan sköter sina söner och att deras äldre bror agerar lptsasfar för att deras riktiga inte orkar.

Det där är inte ok och jag förstår dig men du kommer inte kunna lösa det utan att blanda in myndigheter.

• LFF

Varför har bröderna fått flytta hem när pappan uppenbarligen inte vill/kan/orkar ta hand om dem? Då är det ju bättre att de är kvar hos fosterfamiljen och att A träffar dem där? Som det är nu är ju inte bra för någon, i synnerhet inte småsyskonen!

• Anonym (Bollplank)
    Anonym (Jaaaa) skrev 2017-01-09 11:28:28 följande:

Han har varken träffat pappan eller småbröderna på FEM ÅR!!!!

Så ja, Du ska självklart komma i andra hand ett bra tag till! Sånt kommer du förstå när du blivit vuxen!
    Så mitt råd är acceptera eller gör slut!

Man får träffa sina familjemedlemmar, både de som sitter inne och de som bor i familjehem. Så att de inte skulle setts på fem år tror jag inte alls på.
  • jobbigtmedkärlek

Nej nej, han har bott med bara pappan, hans småbröder bodde foster för pappan misshandlade mamman och A och hans äldre syster när de var mindre, men fått vårdnaden nu och sköter väl sig. De träffades någon gång i månaden över en helg när de bodde i foster familj. Jag stör inte mig på att han måste umgås med dem, jag stör mig på att hans 14 åriga bror behandlar de som om han vore 10 år. Vilken 14 åring kan inte laga egen frukost till sig själv? Stör mig på hur hans pappa säger åt A att ta hand om sina småbröder medan pappan går ut och umgås med vännerna vid en grill i deras område. Stör mig på hur A känner sig som en andre förälder, han kan inte plugga det han vill för han måste jobba och tjäna pengar till familjen medan pappan sjukskriver sig varannan vecka för bokstavligen ingenting de flesta gångerna. Hans pappa bad mig göra abort pga att A inte då kommer kunna ta hand om småbröderna om vi skulle ha barn. Hur kan man ens göra så?

• jobbigtmedkärlek
    Anonym (Bollplank) skrev 2017-01-09 11:33:00 följande:

Pappan utnyttjar A på ett sjukt sätt. A har inte något ansvar för bröderna,
    Har pappan suttit inne fem år?
    Hade kanske bröderna haft det bättre kvar i familjehemmet?
    Du kan ju alltid kontakta soc och berätta hur illa pappan sköter sina söner och att deras äldre bror agerar lptsasfar för att deras riktiga inte orkar.

Det där är inte ok och jag förstår dig men du kommer inte kunna lösa det utan att blanda in myndigheter.

Pappan satt inne ca 2 år men barnen fick inte komma hem direkt. Mamman vill inte ha småbröderna hemma hos sig för hon mår psykiskt dåligt efter det pappan gjorde (också helt sjukt, ofta man lämnar sina barn pga sitt egna mående...). Enligt pappan och A var familjehemmet skit. Fast tror mycket ligger bakom att de inte gillar fosterhem överhuvudtaget, och att de tog barnen ifrån dem. Vill verkligen inte kontakta soc för det är både pappans och A typ största fiende.
  • jobbigtmedkärlek
    LFF skrev 2017-01-09 11:33:04 följande:

Varför har bröderna fått flytta hem när pappan uppenbarligen inte vill/kan/orkar ta hand om dem? Då är det ju bättre att de är kvar hos fosterfamiljen och att A träffar dem där? Som det är nu är ju inte bra för någon, i synnerhet inte småsyskonen!

Det tycker jag också. pappan mår inte bra, och inte heller A. A har otroligt mycket skuld till sin pappa. En dag kan han sitta och säga att han bara vill vara en normal 21 åring, spara sina egna pengar, utbilda sig, sluta på sitt skit jobb, flytta ihop med mig (inget av det går pga hur han lever med sin pappa) och när jag sedan ifrågasätter om han tycker hans pappa gör  rätt i att behandla A såhär så skyddar han pappan.
  • LFF
    jobbigtmedkärlek skrev 2017-01-09 11:39:11 följande:
    Pappan satt inne ca 2 år men barnen fick inte komma hem direkt. Mamman vill inte ha småbröderna hemma hos sig för hon mår psykiskt dåligt efter det pappan gjorde (också helt sjukt, ofta man lämnar sina barn pga sitt egna mående...). Enligt pappan och A var familjehemmet skit. Fast tror mycket ligger bakom att de inte gillar fosterhem överhuvudtaget, och att de tog barnen ifrån dem. Vill verkligen inte kontakta soc för det är både pappans och A typ största fiende.
    Men nu handlar det om att BARNEN ska ha det bra, skit i pappan och A i det här läget. BARNEN behöver en stabil situation och det är det inte nu. Ja, en 14-åring kan mycket väl både göra frukost och fixa en enkel middag till sig själv (ska kunna iaf), det ska även en 10-åring kunna göra. 

Tycker det är starkt av mamman att säga nej till att ha barnen om hon mår så pass psykiskt dåligt av det pappan gjort!
  • Kjell2

Din pojkvän är myndig och vuxen. Han lägger mycket tid och energi för att ta hand om sin trasiga familj.

• jobbigtmedkärlek
    LFF skrev 2017-01-09 11:43:48 följande:
    Men nu handlar det om att BARNEN ska ha det bra, skit i pappan och A i det här läget. BARNEN behöver en stabil situation och det är det inte nu. Ja, en 14-åring kan mycket väl både göra frukost och fixa en enkel middag till sig själv (ska kunna iaf), det ska även en 10-åring kunna göra. 

Tycker det är starkt av mamman att säga nej till att ha barnen om hon mår så pass psykiskt dåligt av det pappan gjort!
    Jag förstår ju också att det handlar om barnen. Barnen säger själva att de har de bättre hos pappan och A, eftersom de får allt de vill ha och får göra typ vad de vill eftersom att pappan är som han är. De är ju barn så när de får äta hur mycket godis som helst och vara uppe till 8 på morgonen på en helg så är det ju där man vill vara, enligt dem iaf. Det är inte barnen jag oroar mig för, eftersom A är så mogen i sig att han lätt skulle kunna ta hand om en familj och gör det bra, vilket gör att barnen har det väldigt bra. Det är A jag tycker synd om, som har en pappa som bara kastar allt ansvar till han. Sjukt i mina ögon.. Borde jag säga något? Om jag känner att jag nästan vill göra slut för att få stopp på att jag lägger det på mina axlar så borde jag kanske säga något, eller?
Svar på tråden Hans familj ska vara med på ALLT...