• jjuulliiaas

Gravid/fått barn som student

Finns det några som blivit gravid under sin högskoleutbildning? och har några år kvar i studierna? 

Hur har ni gjort för att lösa vardagen, både som gravid och när barnet har kommit? vilka beslut har ni tagit och vad har varit lätt/svårt och så vidare! kram på er! 

• Svar på tråden Gravid/fått barn som student
  • Långbenopluto

Jag fick sonen på termin 5 av sju. Jag var hemma en termin, sedan gick jag tillbaka till studierna och pappan var f-ledig. Jag skrev min c-uppsats när sonen var 8 månader.

Det var jäkligt tufft, men det gick bra tack vare min make

Lycka till!

• Jossan.augusti2017
    jjuulliiaas skrev 2017-01-09 11:47:33 följande:

Finns det några som blivit gravid under sin högskoleutbildning? och har några år kvar i studierna? 

Hur har ni gjort för att lösa vardagen, både som gravid och när barnet har kommit? vilka beslut har ni tagit och vad har varit lätt/svårt och så vidare! kram på er! 

Jag är gravid nu och kommer att ha 2 år kvar av studier, är väldigt kluven hur jag ska göra. Jag vill gärna fortsätta studierna under tiden om det är möjligt men vill samtidigt njuta till fullo med bebisen. Svårt val!
  • Anonym (Student)

Vi försöker bli gravida och jag har i detta nu 1,75 år kvar av min utbildning. Jag vill gärna bli gravid så att jag åtminstone har mitt examensarbete kvar när barnet kommer. Min plan vore då att jag så snabbt som möjligt går tillbaka till studierna medan min sambo är föräldraledig. Studierna brukar ju vara ganska flexibla, och särskilt exjobben så därför tror jag det kan vara en vinst att göra det när barnet är litet och ena föräldern är hemma. 

Ska tillägga att min sambo har fast arbete och en helt okej inkomst så vi skulle ju också tjäna mest på om han är hemma lika mycket eller mer än mig.

Men som sagt, svårt att planera detta. Just nu är jag glad om vi bara lyckas bli gravida och allt går bra och vi får ett friskt barn!

Det praktiska med att studera som förälder tror jag man löser ganska lätt. Har haft många klasskompisar som haft barn och de verkar ha löst det galant :)

• Anonym (Alina)

Min man har varit student i 4 år och förälder under tiden. Det har gått bra för att slippa besvären med vab och arbetsgivare (även om han fått ta igen det han missat när han varit hemma). Jag gruvar mig snarare för hur det ska gå när vi båda jobbar nästa höst och framåt.

• Anonym (N)

Vad är det för utbildningar ni läser där ni har tid att vara gravida och ha barn mitt i?

• Aspargus
    Anonym (N) skrev 2017-01-12 08:15:46 följande:

Vad är det för utbildningar ni läser där ni har tid att vara gravida och ha barn mitt i?

Man är ju oftast två föräldrar som delar på det hela och heltidsstudier behöver inte vara mer tidskrävande en heltidsarbete om man planerar tiden. Snarare tvärtom då vissa utbildningar är flexibla med mycket eget ansvar.
  • Aspargus
    Aspargus skrev 2017-01-12 08:27:51 följande:

Man är ju oftast två föräldrar som delar på det hela och heltidsstudier behöver inte vara mer tidskrävande en heltidsarbete om man planerar tiden. Snarare tvärtom då vissa utbildningar är flexibla med mycket eget ansvar.

*än
  • stjärne

Jag fick barn efter att ha läst en kurs på högskolan, en kurs på första terminen av 6 ;) Läste lite kurser under min mammaledighet på 8 månader och hoppade sedan in i en klass.

Nu är min son snart 3 år och jag är snart färdig sjuksköterska. Har under denna tiden delat på mig med sonens pappa så det har ju så klart varit mycket och väldigt tufft många gånger. Men fördelen är verkligen att man har så mycket extra tid ihop med barnet när man läser och känner man att man kan så kan man ju ta en ledig dag när man känner för det och ha barnet hemma :)

Jag ser bara fördelar med att skaffa barn under sin studietid! Det är tufft och kräver en del av en men man får se det som sitt jobb, som något man bara ska klara av. Jag är jättenöjd att jag valde att hoppa på utbildningen fast jag var gravid! :)

Svar på tråden Gravid/fått barn som student