• Brommatjej

    Spjälsäng/vagga/babykorg?

    Hej!
    Jag väntar min första barn och funderar över inköp till bebisen.
    Hur ska jag tänka med sovplats? Ska jag satsa på en spjälsäng, vagga, babykorg eller något annat? Hur mycket kommer barnet egentligen att använda sin "egna" sovplats? Ska tilläga att vi har en liten lägenhet men det går att klämma in en spjälsäng i sovrummet.
    Övriga tips om inköp tages tacksamt emot, något ni ångrar att ni köpte/inte köpte?

  • Svar på tråden Spjälsäng/vagga/babykorg?
  • snorklan

    Vi använde babyneest mellan oss i sängen första tiden. Skulle inte klarat oss utan den! Efter babybest har vi använt spjälsäng. 

  • ika_109
    snorklan skrev 2017-01-09 16:49:32 följande:

    Vi använde babyneest mellan oss i sängen första tiden. Skulle inte klarat oss utan den! Efter babybest har vi använt spjälsäng. 


    liksom vi, använde också babynest och spjälsäng.

    Ur ekonomisk synpunkt så skulle jag rekommendera babynest och spjälsäng då du ändå kommer få byta ut vaggan och korgen efter rätt kort tid.
  • Jaghartvåbarn

    I början kan barnet sova i barnvagnens liggdel eller i er säng med hårda kuddar omkring sig. En del ställer liggdelen i sängen.

    Om det visar sig att barnet trivs med att sova i liggdelen kan det vara värt att köpa spjälsäng.

    Tips! Vi köpte spjälsäng med höj- och sänkbar sida. Nu har vi plockat bort den sidan och ersatt med en bräda längst ner. På så vis kan vår tvååring fortsätta ha spjälsängen ett tag till - och kan gå i och ur själv - och det blir mer golvyta över till lek.

  • Jaghartvåbarn

    Och en sak till: det går bra att bädda i en urplockad byrålåda eller papplåda den första tiden också. Det blir ganska gulligt. Men inte särskilt glamoröst...

  • Jag är bara jag

    Vi har en gammal babykorg och den funkar jättebra. Tar liten plats. Han sover där varje natt. Spjälsäng har vi också, men undanställd tills han blir äldre och inte kan sova i korgen. Dagtid sover han i vagn.

  • Fjäril kär

    Mycket beror ju på barnet och dess behov nattetid

    Jag ammade nattetid flera gånger och det var enklast för alla att samsova, då kunde jag amma och sova samtidigt.

    Spjälsäng blev det vid ca 6 månaders ålder när nattamningen glesade ur och då blev det istället bättre sömn av att sova i egen säng.

  • Erizajo

    Jag har Samsovit tills barnet varit ca tre år så spjälsäng har varit helt i onödan. Vagga och korg är bortkastade pengar då de växer ur dem så snabbt, så antingen samsova tills barnet behöver egen säng och få köpa typ växasäng på en gång eller spjälsäng om ni vill att babyn ska sova själv.

  • Gameofthrones123

    Vagga är guldvärt tycker jag. Lätt att vagga bebisen på natten när det är lite gnälligt, den tar liten plats i jämförelse med en spjälsäng och är dessutom lätt att (i vårt fall iaf) att dra ut i vardagsrummet på dagtid. :)

  • Brommatjej

    Tack för alla svar. Tycker ni att det räcker med ett babynest när man har bebisen i sängen eller behöver man ha något med mer kanter så att säga?

  • ika_109
    Brommatjej skrev 2017-01-10 13:53:27 följande:

    Tack för alla svar. Tycker ni att det räcker med ett babynest när man har bebisen i sängen eller behöver man ha något med mer kanter så att säga?


    Det beror ju lite på.., den första tiden ligger ju barnet ofta väldigt still.
    Jag kunde aldrig ha barnet i sängen, har en sambo som inte riktigt har koll på sin kropp när han sover, både armar och ben far hej vilt, har vid flera tillfällen fått en arm i huvudet (helt omedvetet..) sen hade vi då 2 hundar som vi inte kunde få  att inte hoppa upp..

    både vi och bebis som bättre när vi sov i varsitt rum, men det är högst individuellt hur man väljer att göra och vad som passar Er. Vi hade babynestet i spjälsängen rätt länge om jag inte missminner mig.

    Men har du en lugn sambo så borde det räcka med ett babynest, 
  • Anotherone

    Vi har en spjälsäng som lillebror får ärva. Användningstiden på en sån blir ju väldigt lång eftersom du först har botten högt upp, sen sänker du den och då kan barnet sova i den sängen i ett par år. Mot slutet när vår stora pojke fortfarande sov i spjälsäng men ville komma till oss på natten så skruvade vi ur två pinnar i fotänden så att han smidigt kunde backa ur själv

    Babynest fanns inte när vi fick första barnet men det har vi fått låna, det verkar smidigt och går ju att ha både i egen säng och i barnets säng för att göra det lite mysigare i början.

Svar på tråden Spjälsäng/vagga/babykorg?