Inlägg från: Linnis92 |Visa alla inlägg
  • Linnis92

Förskola - hur tänka?

Våran förskola är privat, ställde dottern i kö i augusti -16 för en plats i augusti -17. Fick veta i september att vi fått en plats. Inskolningen är ungefär en vecka där och den startar den 7e augusti. Då är det fortfarande lite barn på förskolan då alla "15-timmarsbarn" har sommarlov en vecka till, vår förskola följer kommunens lov för dessa barn.

Och under inskolningen är det väldigt korta dagar, typ 9-12 i början och sen kanske 9-13 så barnet är med under lunchen.

• Linnis92

Jo de missade jag, framförallt i augusti och januari när många barn skolas in samtidigt så har de flesta förskolor "fasta" inskolningsdagar. Så du kommer nog inte kunna "välja" första veckan i aug. utan får anpassa dig till när inskolningen börjar.

• Linnis92
    LejonSa skrev 2017-01-10 14:36:23 följande:

Fast någon form av flexibilitet borde väl finnas? Inte så att någon ska ställa in sin semester eller så haha... menar inte det så drastiskt. Men nog måste det finnas andra som behöver skola in sina barn vid andra tillfällen än Jan o aug fasta tider. Vissa har ju speciella omständigheter, som man med framförhållning kanske kan planera kring? Tänker att kommunen borde kunna hjälpa tilk att råda mig i hur jag bäst går tillväga för sonen, personalen och även för mig själv. Så det blir så smidigt som möjligt. Kanske är det att han då får börja förskolan tidigare (om plats finnes) och skolas in och gå några timmar om dagen och sen sommarlov (inte optimalt jag vet men kanske en lösning).

Jag bara spånar nu. Ingen aning egentligen. O går drt inte så får vi ju förhålla oss till de fasta tiderna så att säga. Inte mer med det.

Absolut finns det säkert flexibilitet, men jag tror inte du kan räkna med att få skola in i slutet av augusti om inskolningarna är i början. Misstänker att de inte vill hålla på med inskolningar i flera veckor. Det är ju bästa att du frågar helt enkelt.
Svar på tråden Förskola - hur tänka?