• Anonym (Slutat med p-piller, finnar..)

Slutat med p-piller, finnar..

Jag bestämde mig i augusti förra året för att sluta med mina p-piller, inte för att jag ville bli gravid, utan för att jag då insett att jag inte mådde så bra som jag trott på pillerna. Hade då ätit p-piller i ca 4 år, sedan jag var 15. Men var inte förens förra året som jag insåg att mina p-piller nog bidrog till att jag var så himla känslig, blev arg för minsta lilla, var irriterad hela tiden, hade ingen sexlust, osv osv... Mådde bättre redan första veckan utan pillerna. Kände mig så "ren" på något sätt, det kändes bra att inte proppa i sig en massa konstgjorda hormoner. Men, little did i know att det skulle resultera i den sämsta hy jag någonsin haft. Efter en månad började jag få massa små finnar, i hela pannan, lite på halsen och bröstet, även på ryggen. Kopplade direkt ihop det med mitt p-piller stopp, ju fler dagar som gick desto fler finnar fick jag.. Tog därför en morgon ett hastigt beslut om att äta p-pillerna igen, fick liksom panik... Men insåg ganska snabbt att jag inte kan lösa problemet på det sättet, det är inte värt det. Har nu varit utan pillerna sedan September ungefär och min hy är fortfarande inte bra. Använder bra ansiktstvättar och äter hälsosam mat. Det har jag däremot alltid gjort, så jag vet att det är hormonella finnar som jag har...

Det jag undrar är, ni som har varit med om samma sak efter p-piller stopp, hur lång tid tog det för eran hy att bli bra igen? Om den ens blev bra igen? Är det någon som har något tips mot hormonella finnar? Är liksom 20 år nu så känns inte prima att gå runt och se ut som en 13 åring med massa finnar.. Är tacksam för alla tips!!

• Svar på tråden Slutat med p-piller, finnar..
  • Anonym (C)

Jag slutade i september 2014 efter 10 år med p-piller. Är idag 28 år. Min hy är fortfarande inte bra.. har en vän i samma ålder som fortfarande också har dålig hy efter att ha slutat, men för henne har det nästan gått 4 år. Jag vet inte vad fasen man ska göra? Jag får mest på båda sidorna av hakan vilket tyder på hormoner också. Har hört att det ska finnas örter som hjälper till att stabilisera hormonerna men i te testat. Har testat typ alla olika märken av ansiktstvätt och krämer. Blir samma resultat jämt..

• Anonym (Finnar)

Jag slutade med min p-ring för snart två år sen och fick då väldigt mkt finnar på ryggen, inga små pipplor utan stora finnar. Kan säga att dom finns fortfarande kvar, vissa perioder mer och andra mindre. Jag är närmare 30 och mår verkligen inte bra av att ha de så här men vill inte heller proppa mig full med hormoner :(

• Fia 28

Ett tips är att dra ner rejält på kolhydrater och testa höga doser av B5 vitamin. Det hjälper mej massor. Viktigt är även att byta örngott ofta.

Svar på tråden Slutat med p-piller, finnar..