• Alexandra885

Vi/ min sambo har blivit anklagad för att sexuellt ofreda vår dotter.

Vi/ min sambo har blivit anklagad för att sexuellt ofreda vår dotter.

Vi bad om en kontaktfamilj för avlastning då jag är ensam hemma med barnen för det mesta och hade drabbats av en förlossningsdepression. Vi fick beviljat och har haft det kanske ett halvår.

Igår fick jag ett samtal ifrån pappan i familjen att de känt sig tvungna att anmäla till socialtjänsten pga. Något som barnet sagt (barnet är ca 3 år). När pappan i familjen tvättat snippan hade hon sagt att ?pappa också brukar göra så och då gör det ont i snippan? och när dom pratat om det sagt att det brukar komma blod ur snippan och behöver plåster för att snippan är trasig. 
    Direkt efteråt ringde en kvinna från socialtjänsten och frågade ut mig och var rätt anklagande i tonen.. De ska lämna över informationen till en handläggare som ?ska besluta åtgärd?. 

Saken är den att hon haft ont i snippan för ca. 3 veckor sedan och jag tog henne till doktorn som tittade och konstaterade att det var en lokal irritation på utsidan och att vi skulle använda blöjkräm (detta visste även kontaktfamiljen). Då frågade dottern om hon hade sår i snippan och ville ha plåster. Der gjorde ont på henne när vi tvättade rent och smorde där i några dagar, Jag fick också nyligen missfall och min dotter kom inspringande på toan när jag börjat störtblöda och det var blod överallt (fick åka in till akuten). Jag förklarade då att det inte var något sår utan bara kom från snippan och inte gjorde ont. Hon har även sett min binda med mensblod i då hon följer med in på toan ( hon har separationsångest). Jag är helt förstörd och livrädd. 

Dottern sa också när hon kom hem att hon hade ont i snippan, vilket oroade mig först men oron avtog då hon senare skrattade bort det och flamsade när jag frågade om det. Nu funderar jag dock på om det är så att dom/pappan i familjen skadat henne och anmälde oss för att vi ska få "skulden" om hon undersöks eftersom hon berättar om saker. Blir helt förkrossad när jag tänker på att någon skulle ha skadat min lilla tjej på det sättet och är rädd att dom ska ta henne ifrån oss och placera där om det är så att dom gjort något mot henne.

Min sambo är knappt hemma då han inte arbetar i Sverige och är aldrig ensam med dottern, så han kan inte ha våldfört sig på henne. Finns heller inga sådana tacken. 

Någon som vet vad socialtjänsten gör vid sådana här anmälningar? Är livrädd att bli av med mina barn. Hon kan inte prata så jättebra och har svårt att förklara saker, hon ?hittar på? massor också och är livrädd att hon ska säga något dumt om socialtjänsten frågar ut henne.
    Tacksam för svar och/eller stöd.
  • Svar på tråden Vi/ min sambo har blivit anklagad för att sexuellt ofreda vår dotter.
  • viseversa

Min undran är vad pappan i familjen gjorde när han "tvättade snippan" han ska väl inte vara där och peta i huvud taget. Jag tycker du ska säga det du sagt här till soc. Och be om en annan kontaktfamilj.

• Långbenopluto

Bra att det tas på allvar. Har ni läkare bakom er så kommer inget att hända, mer än att läkaren får skriva ett intyg om att ni har sökt läkarvård.

Dottern kommer också att förhöras av särskilda barnutredare på ett barns sätt, via lek.

Gör allt som soc begär.

• Dementoria
    viseversa skrev 2017-01-10 12:19:06 följande:

Min undran är vad pappan i familjen gjorde när han "tvättade snippan" han ska väl inte vara där och peta i huvud taget. Jag tycker du ska säga det du sagt här till soc. Och be om en annan kontaktfamilj.

Eh va? Naturligtvis ska en förälder kunna tvätta snippan på en 3-åring utan att bli misstänkt för att vara pedofil.

TS, jag tror helt enkelt dottern "bearbetat" det här med läkarbesöket och salvan och det onda genom att prata med familjehemspappan om det. Jag tycker det är lite att överreagera att anmäla det hela men han kanske måste, det kanske är strikta regler kring detta när man är familjehem? Jag tror inte att han skyller ifrån sig, det känns mer som ett missförstånd och en överreaktion. 

Det är ju hemskt jobbigt för dig och flickan men var ärlig och på något vis är det väl ändå bra att de bryr sig om ditt barn såpass att de gör en anmälan om de misstänker något?
  • viseversa
    Dementoria skrev 2017-01-10 12:27:22 följande:
    Eh va? Naturligtvis ska en förälder kunna tvätta snippan på en 3-åring utan att bli misstänkt för att vara pedofil.

TS, jag tror helt enkelt dottern "bearbetat" det här med läkarbesöket och salvan och det onda genom att prata med familjehemspappan om det. Jag tycker det är lite att överreagera att anmäla det hela men han kanske måste, det kanske är strikta regler kring detta när man är familjehem? Jag tror inte att han skyller ifrån sig, det känns mer som ett missförstånd och en överreaktion. 

Det är ju hemskt jobbigt för dig och flickan men var ärlig och på något vis är det väl ändå bra att de bryr sig om ditt barn såpass att de gör en anmälan om de misstänker något?
    Trodde det handlade om pappan i den andra familjen? Handlar det om hennes egna pappa är det klart han ska kunna tvätta sin dotter. Jag kanske missuppfattade?
  • nokitus
    viseversa skrev 2017-01-10 12:43:59 följande:

Trodde det handlade om pappan i den andra familjen? Handlar det om hennes egna pappa är det klart han ska kunna tvätta sin dotter. Jag kanske missuppfattade?

Jag förstår det precis som du....
  • Dementoria
    viseversa skrev 2017-01-10 12:43:59 följande:
    Men om flickan är på ett avlastningshem måste ju de "föräldrarna" också kunna tvätta henne? Ska hon inte kunna duscha, bada eller bli tvättad av någon annan än sina föräldrar faller ju liksom hela grejen med att mamman får avlastning?
  • Nyfikna72

Ta det för vad det är och förklara sakligt vad allt handlar om så lär det inte bli mer än så. De gör ju bara vad de är skyldiga att göra.

• Alexandra885

Tack för alla svar. Jag har nu fått besked om att ingen misstanke finns från socialtjänsten och har pratat med vår familjepedagog som arbetar för dom. Hon tyckte det var märkligt att kontaktfamiljen anmält att hon sagt de där sakerna en gång då barn säger allt möjligt och pratar mycket om snippor, snoppar osv. utan att det betyder något i den åldern. Kontaktfamiljen hade enligt mig kunnat kontakta mig först och fråga om det. Istället ringde ju pappan i familjen mig EFTER att de anmält och lät rätt anklagande och allvarlig.

Kan inte släppa misstanken om att HAN kanske gjort något mot henne och anmälde oss för att han märkte att hon började prata om det eftersom det är ganska konstigt att de anmälde oss.

Nu ska dom ha henne till helgen och hon vill åka dit, men vågar jag släppa iväg henne till dom? Även om de inte är så att pappan gjort henne något så tror ju dom uppenbarligen att vi skulle skada henne och kan misstolka allt möjligt som hon säger, dom kanske kommer leta efter fler fel nu?

• Prinsessmamman
    Alexandra885 skrev 2017-01-10 19:52:31 följande:

Tack för alla svar. Jag har nu fått besked om att ingen misstanke finns från socialtjänsten och har pratat med vår familjepedagog som arbetar för dom. Hon tyckte det var märkligt att kontaktfamiljen anmält att hon sagt de där sakerna en gång då barn säger allt möjligt och pratar mycket om snippor, snoppar osv. utan att det betyder något i den åldern. Kontaktfamiljen hade enligt mig kunnat kontakta mig först och fråga om det. Istället ringde ju pappan i familjen mig EFTER att de anmält och lät rätt anklagande och allvarlig.

Kan inte släppa misstanken om att HAN kanske gjort något mot henne och anmälde oss för att han märkte att hon började prata om det eftersom det är ganska konstigt att de anmälde oss.

Nu ska dom ha henne till helgen och hon vill åka dit, men vågar jag släppa iväg henne till dom? Även om de inte är så att pappan gjort henne något så tror ju dom uppenbarligen att vi skulle skada henne och kan misstolka allt möjligt som hon säger, dom kanske kommer leta efter fler fel nu?

Jag skulle bytt familj. För oavsett så känns det som förtroendet är förstört. Skulle inte kunna lita på dom igen. Lycka till!
  • matben

Vänta lite nu, du blir förkrossad för att de anmäler er och du tycker att det var överdrivet och onödigt ("kontaktfamiljen kunde ju kontaktat dig först och frågat om det") men nu misstänker du dem på ännu lösare grunder?

Jag hade kontaktat socialen om jag hade hört ett barn berätta vad ditt barn sade till stödpappan, jag kan inte tycka det är så konstigt gjort av dem. Hellre en gång för mycket än en gång för lite när det handlar om barn som kan ha råkat illa ut.

• PappaPellerin
    Prinsessmamman skrev 2017-01-10 20:01:37 följande:
    Jag skulle bytt familj. För oavsett så känns det som förtroendet är förstört. Skulle inte kunna lita på dom igen. Lycka till!
    Ja, det skulle jag också ha gjort om det hade hänt mig. Borde ju kännas lite märkligt för dem också kan jag tänka mig?
    Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • Alexandra885

Jag vill bara vara väldigt tydlig med att jag inte anklagar kontaktfamiljen för sexuella övergrepp utan bara dela med mig av alla tankar som snurrar runt. Jag har ju inte ringt socialtjänsten och delgett någon misstanke eller liknande. 

Framstår vi inte som skyldiga till något om vi väljer att sluta ha kontaktfamilj? Vi kommer inte att byta till en annan familj isåfall då det nog blir för jobbigt för min dotter utan ha henne hemma, vilket också blir jobbigt men för mig istället för dottern.

Svar på tråden Vi/ min sambo har blivit anklagad för att sexuellt ofreda vår dotter.