• Anonym (Anonym)

Har jag sämsta lönen eller?

Läste en annan tråd och blev inspirerad. Efter skatt har jag 16.000kr i min hand. Jag är 32 år och bor i en mellanstor stad. Kan ni slå mig? Vad har ni för kassa löner? Hahaha

• Svar på tråden Har jag sämsta lönen eller?
  • Anonym (Lov)

Ts vad har du för yrke? Utbildning?

• Anonym (Kille)
    viktorjohan skrev 2017-01-11 12:24:02 följande:

Det där låter skumt. Det råder ju stor brist på elektriker. Åtminstone i de städer jag har koll på. Jag vet flera företag som inte kan ta på sig mer jobb på grund av brist på elektriker. De betalar nästan det dubbla din man har i lön. Din man borde byta arbetsgivare.

Skulle gissa att han går som lärling. Det är ett par år med rätt kass kön innan man kan plocka ut en allmän behörighet som elektriker. Har för mig att det är en fackligt satt lön undet lärlingstiden
  • Anonym (procent)

Jag kör för ett färdtjänstbolag och vi har % lön på inkörda pengar.
    Om jag jobbar vardag, dagtid 8 timmar om dagen har jag brutto innan skatt
    14.000-16.000 per månad.  Måste jobba minst 2 helger elller 2 kvällar per vecka för att få 18.000-20.000 per månad och då med med 60 timmars arbetsvecka.

• viktorjohan
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-11 13:56:35 följande:

Skulle gissa att han går som lärling. Det är ett par år med rätt kass kön innan man kan plocka ut en allmän behörighet som elektriker. Har för mig att det är en fackligt satt lön undet lärlingstiden

Så kan det förstås vara. Isf har han en skaplig löneförhöjning att se fram emot.
  • Anonym (Ruttet)
    Whisp skrev 2017-01-11 12:08:02 följande:
    Riktigt kasst, han måste ju haft utbildning innan oxå?
    Camspr skrev 2017-01-11 06:06:12 följande:

Jobbar heltid, vissa timmar hemma. 26 år gammal och får ut 24.000

Vad har du för bobb? Det är ju inte kasst?
    Ja han har utbildning.. det är helt sjukt. Han har minimumlön enligt vad lagen säger att man får tjäna som elektriker
  • Anonym (Ruttet)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-11 13:56:35 följande:
    Han är inte lärling tyvärr.. han blev klar med lärlingstiden för lite över ett år sedan.
  • Anonym (Ruttet)
    viktorjohan skrev 2017-01-11 17:35:37 följande:
    Så kan det förstås vara. Isf har han en skaplig löneförhöjning att se fram emot.
    Tyvärr inte lärling heller.. han är färdigutbildad och lärlingstiden blev han klar med för lite över ett år sedan
  • smulpaj01
    Anonym (Ruttet) skrev 2017-01-11 19:02:56 följande:
    Tyvärr inte lärling heller.. han är färdigutbildad och lärlingstiden blev han klar med för lite över ett år sedan
    Han kanske (enligt arb.giv) inte är så duktig och därav inte värd mer?
  • viktorjohan
    Anonym (Ruttet) skrev 2017-01-11 19:02:56 följande:

Det verkar inte vettigt. Vilken stad jobbar han i? Finns det inte fler arbetsgivare där? Har arbetsgivaren kollektivavtal?
  • Anonym (Ruttet)
    smulpaj01 skrev 2017-01-11 19:16:16 följande:
    Han kanske (enligt arb.giv) inte är så duktig och därav inte värd mer?
    Han har mer ansvar och jobbar bättre än många andra anställda. Han har under 3 år inte haft en enda sjukdag och aldrig kommit sent heller. Skillnaden är att han inte riktigt vågar stå upp för sig själv och inse att han ÄR duktig, därför vågar han inte riktigt löneförhandla.. och hamnar på lägsta och de vet väl att han inte törs säga ifrån och är nöjda när de kan betala lite..
Svar på tråden Har jag sämsta lönen eller?