• mammagbg85

Hinnsvepning imorgon i vecka 38 , effekt?

Är öppen 2 cm, förkortad tapp och mjuk.

Vad är chansen att det sätter igång förlossningen?

Erfarenhet?

Detta är andra barnet.

Haft ganska mycket förvärkar

37+1 tack för svar!!

• Svar på tråden Hinnsvepning imorgon i vecka 38 , effekt?
  • Mascaraklumpar

Hinnsvepningar har i princip ingen effekt alls enligt randomiserade studier. Däremot finns det ju en chans att det sätter igång av sig självt inom några dagar iom att tappen börjat mogna.

• kela81

Andra barnet. Hinnsvepning i v. 37+0,mycket förverkar men inget hände. Hon föddes v38+0 spontant.

tredje barnet, mycket förverkar, hade jättemycket fostervatten också, hinnsvepning i v. 37+2, satte igång värkarna, var 4 cm öppen men tappen intakt. Öppnade mig dock inte, ny hinnsvepning 37+4, värkarna blev intensivare och blödde lite. Men öppnande mig inte, igångsättning 38+0, Han föddes 38+1. Sen visade det sig att fotservattenmängden gjorde att bebisen inte kunde sjunka ner och därför fick jag inget tryck på livmoderhalsen och öppnade mig inte, När de väl tog vattnet öppnade jag mig från 4 till att han var ute på 1 timme. Hade jag haft normal mängd vatten hade nog första svepningen hjälpt och han hade kanske fötts något dygn efter.

Lycka till!

Fotograf på www.kelasbilder.se
  • skogstjejen19

Första barnet föddes 3 dagar efter hinnsvepningen och andra barnet lika så, 3 dagar efter men andra slutade i akutsnitt för barnet ville inte komma ner i kanalen fast jag var öppen 10cm

Jag var öppen 3 cm och mogen tapp på båda

Svepningen gjordes i vecka

Nr 1 vecka 37+2

Nr 2 vecka 36+1

Hoppas du kommer igång av det :)

• Höstaster

Bad om hinnsvepning med ett av mina barn men bm ville inte. Hon sa att det ofta inte ger någon annan effekt än att man får pinvärkar som inte påverkar öppningsskedet något utan bara gör ont.

Svar på tråden Hinnsvepning imorgon i vecka 38 , effekt?