• Näng

Provocerande att inte pojkar erbjuds Gardacil!

Jag upplever mig mycket provocerad av att inte pojkar erbjuds Gardacil (vaccination mot HPV och livmoderhalscancer). Har de inte rätt till samma skydd som flickor? Och varför erbjuda flickor? För att de som "vanligt" ska bära ansvar för sexualiteten i en hetrorelation?

• Svar på tråden Provocerande att inte pojkar erbjuds Gardacil!
  • Anonym (Hum)

Kanske har nått med att göra att pojkar inte har någon livmoderhals?

• Meriall

Jag tycker det är en väldigt relevant fråga. Pojkar kanske inte får cancer men de kan ändå bli smittade och föra vidare smittan till ickevaccinerade flickor. Dock pågår en utredning om pojkar ska erbjudas vaccin på samma sätts flickor och med största sannolikhet så kommer det att bli så verkar det som.

• Anonym (S)
    Anonym (Hum) skrev 2017-01-10 22:46:26 följande:

Läs på lite så förstår du snart nyttan med att vaccinera pojkar också.
  • Mascaraklumpar

HPV orsakar även tonsillcancer och där är män överrepresenterade.ä

• Mascaraklumpar

Plus att det skyddar mot kondylom, och att färre kvinnor antagligen skulle drabbas av livmoderhalscancer om hela befolkningen vaccinerades.

• Meriall
    Tow2Mater skrev 2017-01-11 02:01:56 följande:

Men betala det privat då, vad kan det kosta? 100 spänn?

Ca 1500 kr /vaccination och det behövs tre st med lite mellanrum om jag minns rätt.
  • Tow2Mater
    Meriall skrev 2017-01-11 02:35:51 följande:
    Ca 1500 kr /vaccination och det behövs tre st med lite mellanrum om jag minns rätt.
    2015: "Förfyllda sprutor kostar 905 kr/dos (Gardasil, januari 2015) respektive fri prissättning (Cervarix).  Vid upphandling av t ex Sveriges Kommuner och Landsting för massvaccination blir priset betydligt lägre än listpriset. Gardasil ingår sedan 2012-06-28 i högkostnadsskyddet för flickor/kvinnor 13 tom 26 år."

"För barn yngre än 15 år kan mellandosen hoppas över"

www.internetmedicin.se/page.aspx
  • Tow2Mater

"Barn under 9 års ålder ska inte vaccineras eftersom vaccinet inte prövats på barn yngre än 9 år. Att ge det tidigare än så har veterligt ingen fördel men troligen nackdelar, bl a genom att vaccineffekten kan ha hunnit avta när man kommer upp i sexuellt aktiv ålder."

Så vaccinet (2-3 doser) har bara effekt i ungefär max 10 år?

• Meriall

Okej då har det blivit billigare sedan jag tog det för ~5 år sedan eller så är det olika på olika ställen (jag gick till privat mottagning). Jag är ju äldre än 26 så betalade fullt pris och det verkar som att pojkar också måste göra det oavsett ålder. Men förhoppningsvis ändras det snart.

• syntharen
    Anonym (Hum) skrev 2017-01-10 22:46:26 följande:

Men kanske det finns kvinnor som inte blivit vaccinerade av nån anledning och då är det ju rätt bra om mannen iaf är det, eller hur? Dessutom skyddar det ju mot kondylom som nån skrev och det kan ju även män få. Dessutom har jag för mig att män kan få ändtarmscancer av samma virus.
  • Mascaraklumpar
    Tow2Mater skrev 2017-01-11 03:41:58 följande:

"Barn under 9 års ålder ska inte vaccineras eftersom vaccinet inte prövats på barn yngre än 9 år. Att ge det tidigare än så har veterligt ingen fördel men troligen nackdelar, bl a genom att vaccineffekten kan ha hunnit avta när man kommer upp i sexuellt aktiv ålder."

Så vaccinet (2-3 doser) har bara effekt i ungefär max 10 år?

Det vet man ju inte eftersom vaccinet bara har funnits i 10 år. Hittills finns det vad jag vet inget som talar för att effekten skulle avta, men i värsta fall skulle det kunna vara så att man behöver ta en eller några booster-doser för att få ett livslångt skydd.
  • Anonym (mk)

sen har man ju läst en hel del om biverkningar och varningar så jag funderar på hur säkert det är egentligen

• set

Europeiska läkemedelskommiten har gått igenom påstådda biverkningar och det finns inget samband med vaccinationen.
    Det man hittills ser i Sverige som började vaccinera ganska "sent" är att cellförändringar har minskat hos vaccinerade kvinnor vilket enbart är positivt. I andra länder som vaccinerat längre ser man minskning i livmoderhalscancer.
    Stämmer som någon ovan skrev att män kan drabbas av tonsill- och analcancer från hpv-virus. Vilket givetvis kan drabba kvinnor med förutom livmoderhalscancer.
    Alla borde vaccineras i skolan under år 5 eller år 6!

• Näng

Pojkarna är dessutom burarna. Studier har gett en indikation på TT HPV även kn var kopplat till prostatacancer. Lika skydd till alla barn säger jag.

Svar på tråden Provocerande att inte pojkar erbjuds Gardacil!