Vaginal fl: Havandeskapsförgiftning upptäcktes vid ankomst till fl v37+0, mådde skit, hade pinvärkar som gjorde ont även i värkpauserna och inte gjorde ett skit. Med eda och dropp kom det äntligen igång men avstannade igen. Efter 30 timmar började barnet bli stressat, så det blev klocka och yttre press. Ut kom en pytteliten bebis som svultit i veckor. Hamnade direkt i kuvös med syrgas (ca 15 min) och värme (ca en timme). Han var så liten så jag bara behövde sy 4 stygn, hade inga problem efter med vare sig nr 1 eller nr 2 och inte särskilt ont. Fem år senare insåg jag dock att bäckenet dragits snett eftersom det var för trångt, något INGEN märkte på plats. Hade även problem med vätska i kroppen veckorna efter fl pga havandeskapsförgiftningen, men jag behövde inte medicinera.
KS: Vattenavgång v40+3. Värkarbetet kom igång efter nån timme, åkte in, fick lustgas och eda eftersom jag inte hunnit sova nåt. Sov lite, fick dropp, allt gick som på räls, riktiga värkar som var helt hanterbara. Vid 8 cm avstannade allt. De testade ALLT. Manuell öppning (aj). Krysta utan krystvärkar i 4 x 15 min, inte ett skit hände. Läkaren kliade sig i skallen och gick och kollade min gamla fl-journal. Kom tillbaks och sa att mitt bäcken var för trångt. Att det var på håret att de fick ut första med klockan. (Att det var därför mitt bäcken blivit snett fattade jag först 6 månader senare). KS. Spydde som en räv när jag låg på rygg, i övrigt var KS helt ok. Fick inte klippa navelsträngen som jag velat, men hade barnet hos mig hela tiden förutom ett par minuter just vid klippet. Hade jävulskt ont efter pga kombinationen en timmes krystningar och sedan snitt, en läkare påpekade att hela min livmoder måste var ett stort enda blåmärke
Hade jag fått fler barn hade jag ju inte haft något val då bäckenet är för trångt, men jag upplevde ändå att jag hade färre problem efter den vaginala förlossningen även om den var långt mer traumatisk än "akutsnittet".