• Anonym (vårdnadsbidrag)

Har vi rätt till vårdnadsbidrag?

Efter mycket problem sedan skolstarten har skolan gjort en basutredning för vår son. Enligt skolpsykologen tyder det på att han kan ha en diagnos inom npf. Resultatet på basutredningen är nu skickad vidare för mer utförlig utredning. Vi är eniga med psykologens och lärarnas utlåtande och jag är rätt säker på att han kommer att få diagnos.

Jag tycker dock att det är jättesvårt att tyda om vi har rätt till vårdnadsbidrag. Jag är föräldraledig nu men tänker att jag gärna söker bidrag till hösten om vi kan vara berättigade till det. Det som göra att jag tycker att vi borde få det är att han kräver långt mer än andra sjuåringar, både tid till läxläsning, uppfostran, följa med till och från skolan i många år till då han inte kan läsa trafiken samt att man blir HELT slutkörd bara av att vara med honom. Jag förstår att det låter helt galet det sista jag skrev. Men jag menar verkligen på riktigt att han ständigt kräver tillsyn, tillrättavisanden och vägledning om han inte sitter med iPad. Det kan han ju inte göra hela tiden. I skolan har han haft resurs sedan ett år ungefär och han har kört slut på några där med. Utan att överdriva har vi det väldigt tufft.

Kan man få vårdnadsbidrag även om han t.ex går på fritids och jag därmed kanske inte kommer jobba en mycket kortare arbetsdag pga honom? (jag kommer inte jobba heltid ändå pga yngre barn). Jag kommer att jobba en till två kvällar per månad när jag börjar jobba igen och jag känner att vi kommer ha jättetufft att orka med det pga sonen. Är det något man kan ha med i beräkningen och få motsvarande kompensation för? Jag har läst informationen som finns kring vårdnadsbidrag men det är jättesvårt att tyda tycker jag. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Har vi rätt till vårdnadsbidrag?
  • Anonym (#)

När din son genomgått en fullständig utredning och fått diagnos fastställt kan ni söka vårdbidrag. Rätt till vårdbidrag är ej kopplat till hur mycket ni arbetar eller hur mycket sonen vistas på fritids, men om ni får ytterligare stöd via kommun/LSS (t.ex avlösning i hemmet, ledsagare, kontaktfamilj, etc) så kan det påverka bidragets storlek. För att söka vårdbidrag behövs ett läkarintyg med diagnos samt ibland även journalanteckningar från utredning. Efter ansökan kommer ni få göra en intervju med Försäkringskassan som sedan bedömer om ni är berättigade bidrag och i vilken omfattning. Om det är så att barnets funktionsnedsättning även innebär ökade kostnader för er (t.ex onormalt mycket slitage på kläder eller möbler) finns också möjlighet att söka merkostnadstillägg.

• Nyfikna72

Man kan kort och gott säga att det man får bidrag för är de merkostnader man har. Om man är tvungen att gå ner i arbetstid tex, om barnet sliter betydligt mer kläder, rent av förstör kläder osv osv. Att ett barn är jobbigt får man inget bidrag för. Dessutom bör det nämnas att tänker du ändå gå ner i tid så lär du inte få nåt där heller. Allt måste vara kopplat till barnet.

• Anonym (#)
    Nyfikna72 skrev 2017-01-11 13:17:16 följande:

Man kan kort och gott säga att det man får bidrag för är de merkostnader man har. Om man är tvungen att gå ner i arbetstid tex, om barnet sliter betydligt mer kläder, rent av förstör kläder osv osv. Att ett barn är jobbigt får man inget bidrag för. Dessutom bör det nämnas att tänker du ändå gå ner i tid så lär du inte få nåt där heller. Allt måste vara kopplat till barnet.

Det stämmer inte riktigt. Vårdbidrag utgår endast från barnets behov av extra tillsyn och stöd jämfört med jämnåriga. Det är inte kopplat till extra kostnader (det är merkostnadstillägget till för) eller om man behöver gå ner i arbetstid.

Vi är beviljade ett halvt vårdbidrag för vårt barn trots att vi båda kan arbeta heltid (just nu). Vi har inte heller några merkostnader och därför inte något merkostnadstillägg.
  • Anonym (Funkisförälder)

Man behöver inte ha en diagnos på barnet utan det handlar om merarbetet man utför.

Däremot är det vanligast att man som förälder söker detta när barnet har fått en eventuell diagnos, men det beror ju på att man får info om detta från BUP eller habiliteringen då.

Det är lättare att få vårdbidrag med ett tydligt och välskrivet läkarutlåtande där behoven hos barnet och merarbetet framgår.

• Anonym (#)
    Anonym (Funkisförälder) skrev 2017-01-11 14:01:55 följande:

Man behöver inte ha en diagnos på barnet utan det handlar om merarbetet man utför.

Däremot är det vanligast att man som förälder söker detta när barnet har fått en eventuell diagnos, men det beror ju på att man får info om detta från BUP eller habiliteringen då.

Det är lättare att få vårdbidrag med ett tydligt och välskrivet läkarutlåtande där behoven hos barnet och merarbetet framgår.

Sant, diagnos är inte ett krav i sig. Fel formulerat av mig.

Det kan nog tyvärr dröja ett tag innan vi får till den stora utredningen, iaf om det ska göras hos bup då de har mycket svårt med personal och resurser hos bup i vårt landsting. Jag har också hört att man inte behöver ha fått diagnosen färdigställd innan man kan få vårdnadsbidrag, det är därför jag undrar redan nu. Men det verkar så himla krånligt att söka och det är därför jag är tveksam till om jag orkar ta mig igenom det om vi troligen inte får något. Jag är totalt sönderkörd som människa så jag kan liksom inte ta på mig mer än nödvändigt.

• Anonym (Funkisförälder)
    Anonym (vårdnadsbidrag) skrev 2017-01-11 14:15:39 följande:

Det kan nog tyvärr dröja ett tag innan vi får till den stora utredningen, iaf om det ska göras hos bup då de har mycket svårt med personal och resurser hos bup i vårt landsting. Jag har också hört att man inte behöver ha fått diagnosen färdigställd innan man kan få vårdnadsbidrag, det är därför jag undrar redan nu. Men det verkar så himla krånligt att söka och det är därför jag är tveksam till om jag orkar ta mig igenom det om vi troligen inte får något. Jag är totalt sönderkörd som människa så jag kan liksom inte ta på mig mer än nödvändigt.

Ta ett steg i taget, förstår om du är enormt trött.

Du kan alltid bara fylla i Försäkringskassans blankett och be om intervju via telefonsamtal! Då blir det inget krångel för dig.

Ta hand om dig och din familj. Be om hjälp av andra om det går. Försök få barnvakt så du får vila ut någon gång.
    Kram och lycka till!
  • Anonym (#)
    Anonym (vårdnadsbidrag) skrev 2017-01-11 14:15:39 följande:

Jag upplevde det inte som krångligt att söka. Det finns en blankett hos Försäkringskassan som ska användas för läkarutlåtandet (i vårt fall fick vi den ifylld och klar när utredning var färdig, men som påpekades av "funkisförälder" går det att göra tidigare) och som skickas in tillsammans med ansökan. Jag fick sen ett brev för att ringa och boka tid för telefonintervju, intervjun i sig tog ca 20 minuter. Besked om godkänt vårdbidrag kom sen kort efter det. Mitt barn har diagnos inom autismspektrum och vi har ett halvt vårdbidrag.

Jag har läst tidigare att man måste skriva flera sidor och motivera varför man ska få rätt till bidrag. Det är svårt att komma på alla delar som faktiskt spelar in till varför vi ska ha bidrag. Lättare att kryssa i ja och nej på vad som är krävande och varför om ni förstår hur jag menar. Ett läkarutlåtande vet jag inte hur vi skulle få till då vi liksom inte kommit in i systemet. Jag kan väl inte gå till vårdcentralen?

Jag förstår att det är lättast att invänta utredning men då vi fått info om att det kan ta tid så känns det också fel att vänta. Om någon/några månader ska jag ta diskussion med arbetsgivaren om hur jag vill jobba i höst och därför vill jag ha det här klart nu. Detta är också kopplat till autism men jag antar att han kan få ytterligare diagnos utöver det (tänker främst på adhd).

Spelar det någon roll att jag är föräldraledig när jag söker om jag söker under våren?

Anonym (Funkisförälder) skrev 2017-01-11 14:21:01 följande:
    Ta ett steg i taget, förstår om du är enormt trött.

Du kan alltid bara fylla i Försäkringskassans blankett och be om intervju via telefonsamtal! Då blir det inget krångel för dig.

Ta hand om dig och din familj. Be om hjälp av andra om det går. Försök få barnvakt så du får vila ut någon gång.
    Kram och lycka till!
    Vi har tyvärr ingen möjlighet till hjälp och avlastning, men min man har sedan ett tag tillbaka tagit över en hel del lämningar till skolan. Tack och lov för det!
Svar på tråden Har vi rätt till vårdnadsbidrag?