• Anonym (jagsuger)

Ätit 1 kg lösgodis, hatar mig själv nu

Det har inte varit någon nyttig vecka hittills alls. På tre dagar har jag ätit 1 kg lösviktsgodis, mest choklad, 2 mini-dajmglassar, 2 88-glassar och 2 hamburgare med fetaostkräm. Usch. Jag som skulle vara nyttig och gå ner i vikt.

Hur många kalorier tror ni att det var? Hur många minuter måste jag gå på min step-bräda för att bli av med dem igen? 

• Svar på tråden Ätit 1 kg lösgodis, hatar mig själv nu
  • Anonym (:))

Äsch, ta nya tag imorrn! Stryk ett streck över det och gå vidare. Blir inte bättre för att du går och ojjar dig över det. Va det bra..nja inte riktigt, men nu kan det bara bli bättre! Nya tag imorrn, jag hejjar på dig!

Ang stepmaskinen....du får står bra länge för att göra av med det! Inget du fixar ikväll eller imorrn. Men som sagt nya tag och släpp det gamla!

• Anonym (H)

Ju mer du håller på att klanka ner på dig själv desto svårare blir det att sluta äta skräp. Nu blev det så, strunta i det nu. Ät färre kolhydrater, då blir du inte lika sötsugen och går ner lättare i vikt. Du är inte dålig, bara kom igång och försök låta bli en dag i taget.

• ostpaj

Det var då. Imorgon är det en ny dag, en ny början. Då börjar den tuffa sockeravvänjningen. Efter varje ny godisbit är du tillbaka på ruta 0, dvs inte värt det. Lycka till!

• Anonym (Luuuuugn nu p)

Ska du sitta och grubbla över det där? Kon igen nu, livet är tillräckligt booooring för att man ska sitta och deppa över lite godsaker man tryckt i sig! Jag har också sådär periodvis. Kan Leva på Max en vecka i streck och äta minst ett halvkilo godis varje kväll! Då brukar jag klappa mig om magen och säga "nästa vecka ska vi svälta ihop och bara äta tråkigt!"

Man är bara människa. Livet är som en bergodalbana! Ibland är man nyttig och ibland inte! ????

• cosinus

Du för trampa så in i helvete är det enkla svaret.

När jag tränade för maran och sprang 3-milspass tror jag gps-klockan hävdade typ 2500 kalorier. Så att hävda att man kan äta en påse godis för att man ska träna är en dålig idé. Så mycket orkar man inte träna.

Säger som de andra. Stryk ett streck över de här dagarna. Ta nya tag, försök äta ordentligt och tillräckligt med bra mat så du inte få ett galet sötsug och så bestämmer du att känns det helt galet omöjligt att vara utan typ godis så ger du dig själv en dag i veckan då du får äta lite (med betoning på lite, typ 10 bitar)

• Anonym (jagsuger)

Tack för era fina ord. 

Ni har rätt i att jag inte borde klanka ner på mig själv, men det är inte så lätt att låta bli. Jag fick lära mig redan som liten att allt jag gjorde var fel. Min mamma var inte snäll, det har jag förstått i efterhand.

Jag tror jag ska göra en matlista för resten av veckan nu istället för att gräma mig och försöka vara lite duktig nu istället. Några förslag? Tips? 

• Anonym (jagsuger)

Angående step-brädan så har jag inget emot att gå på den. Förut hade jag en crosstrainer och gick på den 40-80 minter om dagen, 1-2 serieavsnitt. Tyvärr är den sönder nu, och jag har inte råd att serva eller köpa ny. Letar efter en begagnad på blocket eller tradera.

• cosinus
    Anonym (jagsuger) skrev 2017-01-11 21:54:13 följande:

Angående step-brädan så har jag inget emot att gå på den. Förut hade jag en crosstrainer och gick på den 40-80 minter om dagen, 1-2 serieavsnitt. Tyvärr är den sönder nu, och jag har inte råd att serva eller köpa ny. Letar efter en begagnad på blocket eller tradera.

Motion är självklart lysande! Men det kompenserar för mycket mindre än man tror. Så självklart ska man träna för ökad kondition, ökat välmående och ökad förbränning men man ska inte tänka att jag kan äta en påse godis för jag steppar 1 timme. Då lurar man sig själv.

Därmed inte sagt att man aldrig kan unna sig lite godis.
  • Anonym (jagsuger)
    cosinus skrev 2017-01-11 21:59:59 följande:
    Motion är självklart lysande! Men det kompenserar för mycket mindre än man tror. Så självklart ska man träna för ökad kondition, ökat välmående och ökad förbränning men man ska inte tänka att jag kan äta en påse godis för jag steppar 1 timme. Då lurar man sig själv.

Därmed inte sagt att man aldrig kan unna sig lite godis.
    Du har rätt. Jag går mest på crosstrainern, nu stepbrädan, för att jag har svårt att komma ut. Jag går i KBT nu för social fobi och agorafobi efter att ha suttit inomhus dygnet runt i 7 år, så jag har ingen motion alls nästan utan, men jag tycker det är skönt att gå annars.

Jag jobbar på det.
  • Anonym (H)
    Anonym (jagsuger) skrev 2017-01-11 22:10:28 följande:

Du har rätt. Jag går mest på crosstrainern, nu stepbrädan, för att jag har svårt att komma ut. Jag går i KBT nu för social fobi och agorafobi efter att ha suttit inomhus dygnet runt i 7 år, så jag har ingen motion alls nästan utan, men jag tycker det är skönt att gå annars.

Jag jobbar på det.

Vet du, vill du kickstarta? Det är inte superkul, men tonfisk på burk haha. Man blir supermätt och det innehåller inget man blir tjock av. Och är nyttigt. Jag åt det under en period och gick ner mycket. Som sagt, lågkolhydratkost! Gör sötsuget mindre.
  • Anonym (jagsuger)
    Anonym (H) skrev 2017-01-11 22:33:01 följande:
    Vet du, vill du kickstarta? Det är inte superkul, men tonfisk på burk haha. Man blir supermätt och det innehåller inget man blir tjock av. Och är nyttigt. Jag åt det under en period och gick ner mycket. Som sagt, lågkolhydratkost! Gör sötsuget mindre.
    Tonfisk är gott ibland, men jag kan inte låta bli att tycka att det luktar kattmat. Jag funderar på någon form av kickstart, men jag vet inte. Jag är inte så bra på sånt här själv och jag har inte råd att köpa någon hjälp direkt.
  • Anonym (H)
    Anonym (jagsuger) skrev 2017-01-11 22:39:25 följande:

Tonfisk är gott ibland, men jag kan inte låta bli att tycka att det luktar kattmat. Jag funderar på någon form av kickstart, men jag vet inte. Jag är inte så bra på sånt här själv och jag har inte råd att köpa någon hjälp direkt.

Men då låter du bli snabba kolhydrater i 2 veckor. Ät fisk, kött, halloumi, ägg etc. Strunta i pasta, bröd, ris etc Och sockret då såklart. Sen när du kommit igång kan du äta lite kolhydrater, särskilt på morgon/ fm. Du kommer garanterat märka skillnad. Hungrig några dagar ja, men sen vänjer sig magen. Den expanderar av pasta och bröd.
  • Anonym (jagsuger)
    Anonym (H) skrev 2017-01-11 23:25:03 följande:
    Men då låter du bli snabba kolhydrater i 2 veckor. Ät fisk, kött, halloumi, ägg etc. Strunta i pasta, bröd, ris etc Och sockret då såklart. Sen när du kommit igång kan du äta lite kolhydrater, särskilt på morgon/ fm. Du kommer garanterat märka skillnad. Hungrig några dagar ja, men sen vänjer sig magen. Den expanderar av pasta och bröd.
    Jag äter inte pasta, bröd eller vitt ris. Bara råris/vildris och potatis. Vissa dagar äter jag bara kött av något slag och sås och inget annat. Godis är nog min svaghet, och juice. Enda gångerna jag äter bröd är när jag äter hamburgare eller pizza, det gör jag en eller två gånger i månaden.
  • ungbrunett

Över 6000 kcal. Men som de andra sa -  upp och hoppa, ny dag imorgon. Det värsta du kan göra är att "ge upp". Äter du en glass en dag, se det inte som att du nu kan ge upp. Sätt på dig promenadskorna, ta en tur, köp lite färsk frukt och grönt och fokusera på att göra bättre val resten av dagen :)

• Anonym (jagsuger)
    ostpaj skrev 2017-01-18 20:40:41 följande:

Nu har det gått en vecka! Hur har det gått? :)

Hej. Vad fint av dig att fråga.

Det har inte gått bra, men inte dåligt heller. I fredags köpte jag en chokladkaka och tre påsar nappar och igår gjorde jag chokladbollar. Jag åt i alla fall inte bara upp smeten och har bara ätit 4 chokladbollar. Resten stoppade jag i frysen, så varje gång jag vill ha en chokladboll får jag betänketid innan jag kan äta. Det är bättre än förra veckan.
  • Anonym (jagsuger)
    ungbrunett skrev 2017-01-18 21:07:22 följande:

Över 6000 kcal. Men som de andra sa -  upp och hoppa, ny dag imorgon. Det värsta du kan göra är att "ge upp". Äter du en glass en dag, se det inte som att du nu kan ge upp. Sätt på dig promenadskorna, ta en tur, köp lite färsk frukt och grönt och fokusera på att göra bättre val resten av dagen :)

Tack. Du har rätt.
  • ungbrunett
    Anonym (jagsuger) skrev 2017-01-18 21:24:11 följande:
    Tack. Du har rätt.
    Vad händer om du inte tillåter dig själv att köpa något onyttigt, men tillåter dig själv att äta så mycket riktig mat som du vill? 

Låter som att du behöver hjälp med att kontrollera dig själv och dina intag. Kan du ta kontakt med vårdcentral för hjälp med samtalskontakt och dietist?
  • ostpaj
    Anonym (jagsuger) skrev 2017-01-18 21:22:44 följande:
    Hej. Vad fint av dig att fråga. Det har inte gått bra, men inte dåligt heller. I fredags köpte jag en chokladkaka och tre påsar nappar och igår gjorde jag chokladbollar. Jag åt i alla fall inte bara upp smeten och har bara ätit 4 chokladbollar. Resten stoppade jag i frysen, så varje gång jag vill ha en chokladboll får jag betänketid innan jag kan äta. Det är bättre än förra veckan.

Ät dig mätt på mat istället! Då blir du mindre sugen på annat också. Så brukar jag tänka om jag gjort god mat. Okeeej, kan väl ta lite till god mat, kolhydrater och fet sås. Fortfarande mat, vilket är bättre än en påse godis sen ikväll eller en stor skål glass ;)
Svar på tråden Ätit 1 kg lösgodis, hatar mig själv nu