Inlägg från: Anonym (Bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamma)

Vad anser ni om detta?

Det är såhär.. Jag är gift med en man som jag har levt tillsammans med i 9år.

Han har en son som är 14år, och vi har en jättefin relation.

Nu är det såhär att min mans son har träffat en tjej, denna tjejen är mitt kusinbarn.

Det är alltså ingift släkt.

Jag vet att han kommer att ha 100 flickvänner till innan han bestämmer sig för en. Men jag kan INTE släppa detta, jag har sagt till både honom och min man, men de tar de inte på allvar..

Vad tycker ni? Är detta inte helt fel?

Tillägger att pojken bor hos oss på heltid, och har en otroligt spänd och konstig relation med sin riktiga mamma och de träffas Max 3ggr på ett år. Det känns ju som han är en av min ungar..

• Svar på tråden Vad anser ni om detta?
  • Anonym (Bonusmamma)

Till anonym här över.

Ja har som sagt jättesvårt stt släppa det.. jag ser han som min son.

Skulle du verkligen tycka att det kändes ok om ditt barn var tillsammans med din kusins barn?

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-13 00:20:10 följande:

Men Han är inte ditt barn. Han var fem år när ni träffades första gången. De är inte släkt så jag ser inga problem i saken.

Ok Anna, men OM han hade varit mitt barn då, då hade det inte varit ok menar du?

Men eftersom han på papper inte är mitt, så är de ok?

Att jag faktist ser han som "min" menar du inte ska ha någon betydelse.. märkligt resonemang. Jag antar att du inte är en bonusmamma eller har egna bonusbarn.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Äh) skrev 2017-01-13 00:24:05 följande:

Jag kanske är fel person att prata med då jag inte har koll på varken kusiner eller kusin-barn (har över 30st. Känner dom inte )Vet bara att det är väl lagligt för kusiner som faktiskt är släkt att få gifta sig?

Jag är helt med på att det är lagligt för kusiner att gifta sig. Men det gör det absolut inte till ok i mina ögon. Jag skulle då aldrig i hela mitt liv vilja godta mig med en kusin.

Nu är det inte giftemål som är problemet här dock..
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 00:27:02 följande:

Så de har ingen genetisk koppling till varandra alls? Då faller ju risken för inavel bort.

Jag är själv gift med en tjej som är min morbrors frus kusin. Alltså jag har ingen genetisk koppling till min fru, det är ingen inavelsrisk allts.

Jag ser inget problem. Det kan ju bli lite awkward stämning om de går isär, och träffas i släktsammanhang. Och det kan ju låta konstigt om det framkommer att de är ingifta i släkten. Men i övrigt så ser jag inget problem. Vad är det för problem som du ser?

Nej inget genetiskt, och det är inte inavelsrisken jag är orolig för heller :)

Du är lite inne och snuddar på konstigheter om de skulle gå isär tex, det är väl dels de.

Sen handlar det mkt om respekt tycker jag, tjejen vet inte ens om att jag och hennes pappa är kusiner, hon har ingen koll på att pojken bor med mig, då de är nya i klassen.

Jag tycker nog bara att släkten, håller man sig undan. Det känns för mig lite som uppfostran.

Nej det är inte ok med kusiner eller kusinbarn..
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kille) skrev 2017-01-13 00:30:40 följande:

Hade det varit din son hade jag inte tyckt det skulle kännas helt ok. För då finns det en genetisk koppling mellan han och hans tjej, och en teoretisk risk för inavel om det skulle bli så. Gemensamma släktingar i rakt uppåtgående led känns inte ok.

Ok, du är bara rädd för inavel då så att säga?

Och att jag ser han som min egen son, har ingen betydelse? Jag skulle aldrig låta mina egna barn dejta mina kusiners barn....

Jag är uppvuxen väldigt nära mina kusiner.
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-13 00:34:02 följande:

Hade det varit din biologiska son hade jag inte tyckt det var ok, nej. Men nu är han ju faktiskt inte det. Sedan kan ni (du och sonen) har en jättefin och nära relation, det spelar ingen roll. Han och hans flickvän är inte släkt.

Jättemärkligt resonemang.

Du hade alltså inte tyckt att det var ok att dina barn dejtade dina kusiners barn. Check.

Men om din kusin hade, säg en fru med barn från ett tidigare förhållande..så hade det varit fritt fram för dina barn att dejta dessa, eftersom att de inte är "riktiga" kusinbarn ?
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Äh) skrev 2017-01-13 00:35:55 följande:

Fast om hon nu inte vet att du och hennes pappa är kusiner spelar det väl ingen roll om hon vet att han bor med dig? Har du och hennes pappa en nära relation?

Du missförstod, hennes mamma och jag träffades på föräldrarmöterna på skolan. hennes mamma är alltså gift med min kusin.

Det var inte direkt så att vi pratade vidare om vad skulle hända om "våra" barn blir kära och om detta hade känts ok..

Pojken vet om att de är ingift släktingar, flickan vet inte.

Jag växte upp med min kusin, känner flickans mamma, träffas ganska ofta ute på sommaren!
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Anna) skrev 2017-01-13 00:36:54 följande:

Hur kan hon inte veta om att hennes far och du är kusiner? Träffas ni aldrig?

Självklart träffas vi, vi är kusiner !

Men barnen är väldigt sällan med då de är så pass stora, vi bor numera i samma område och ses därför ganska ofta! Vi hade ett glapp på 6-7år där vi bodde på var sitt håll
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Äh) skrev 2017-01-13 00:38:46 följande:

Enda vettiga anledningen till att stoppa en relation mellan "släktingar" handlar om inavel. Resten är bara moral-panik i ditt fall. Hade det varit annorlunda om flickan var barn till en nära vän i stället?

Jag säger inte att det inte skulle vara lite panik från min sida, sticker inte under stolen alls med det. Men jag tycker att det är så fel!

Jag ser han som sagt som en son, och tex min riktiga son (om jag måste uttrycka mig så då!) hade aldrig aldrig aldrig fått dejta mina kusiners barn!

Absolut , det hade varit annorlunda då jag ibte är släkt med mina bästa vänner.... vad jag hade tyckt om det är en annan sak.
Svar på tråden Vad anser ni om detta?