Familjeekonomin- min sambo vill inte betala
Hej!
Jag behöver verkligen ventilera mina känslor. Jag söker även råd och erfarenheter från andra i samma sits. Har jag fel eller inte.
Jag och min sambo fick barn för ett halvår sedan. I samma veva flyttade vi till en bostadsrätt, där lite smårenovetingar behövdes göras.
Då jag är hemma med vår son får jag föräldrapenning. Jag tar ut 5 dagar i veckan och får ut då ca 9500kr i månaden. Min sambo är elektriker, och får ut ca 2300kr i månaden, ibland mer.
Problemet ligger i att min sambo på någotvis anser att jag betalar "så lite". Vi har ett gemensamt konto där jag sättet in 4000kr i månaden, min sambo 8000kr plus barnbidraget 1050kr. Härifrån dras hyra, amortering, ränta, hemförsäkring osv.. det som blir över handlar jag mat för. Det brukar inte räcka, men min sambo vill hellre att jag ber om mer pengar än att han sätter in mer från början.
Efter att mina egna utgifter (telefon, fack, a-kassa, tandläkaren osv) dragits har jag inte så mycket pengar kvar att röra mig med. Jag tar möjligtvis någon fika, köper något till sonen. Tar ngn tågresa.. inga stora grejor men som ändå kostar pengar.
Jag ligger minus varje månad så att jag får låna av min sambo..
Min sambo förstår ingenting.. han anser att han betalat så mycket med vår renovering att jag ligger så långt i lä (att han lika gärna kunde varit en skitstövel och struntat i att renovera till oss) han har lagt mellan ca tjugo till trettiotusen. Han kläckte till och med ur sig att jag år skyldig honom en resa.. en dyr sådan.
Vi var ute och åt med några vänner.. han fick betala och säger senare att "hur kan du gå ur när du inte har några pengar"
Jag sitter med inga pengar på kontot medans han har en hel lön..
Och jag får hela tiden höra "oj vad mkt pengar det går" att jag inte visar någon uppskattning.. det verkar som att han vill att jag ska tacka och tacka hela jääävla tiden..be på knä för att få pengar!!
Jag står snart inte ut!!
Jag säger till honom att jag är hemma med VÅRT gemensamma barn! Att han inte ser oss som en familj! Han kan lägga pengar på andra saker, till sig själv och till sonen, hans familj och hans vänner.
Jag blir så ledsen! Jag lånar pengar av mina föräldrar..så frågar de om vi har de knapert.. jag skäms att berätta för mina vänner och familj.
Är det jag som är kinkig? Vad ska jag ta mig till.. jag knäcks snart ????