• Kalabaliken

Familjeekonomin- min sambo vill inte betala

Hej!

Jag behöver verkligen ventilera mina känslor. Jag söker även råd och erfarenheter från andra i samma sits. Har jag fel eller inte.

Jag och min sambo fick barn för ett halvår sedan. I samma veva flyttade vi till en bostadsrätt, där lite smårenovetingar behövdes göras.

Då jag är hemma med vår son får jag föräldrapenning. Jag tar ut 5 dagar i veckan och får ut då ca 9500kr i månaden. Min sambo är elektriker, och får ut ca 2300kr i månaden, ibland mer.

Problemet ligger i att min sambo på någotvis anser att jag betalar "så lite". Vi har ett gemensamt konto där jag sättet in 4000kr i månaden, min sambo 8000kr plus barnbidraget 1050kr. Härifrån dras hyra, amortering, ränta, hemförsäkring osv.. det som blir över handlar jag mat för. Det brukar inte räcka, men min sambo vill hellre att jag ber om mer pengar än att han sätter in mer från början.

Efter att mina egna utgifter (telefon, fack, a-kassa, tandläkaren osv) dragits har jag inte så mycket pengar kvar att röra mig med. Jag tar möjligtvis någon fika, köper något till sonen. Tar ngn tågresa.. inga stora grejor men som ändå kostar pengar.

Jag ligger minus varje månad så att jag får låna av min sambo..

Min sambo förstår ingenting.. han anser att han betalat så mycket med vår renovering att jag ligger så långt i lä (att han lika gärna kunde varit en skitstövel och struntat i att renovera till oss) han har lagt mellan ca tjugo till trettiotusen. Han kläckte till och med ur sig att jag år skyldig honom en resa.. en dyr sådan.

Vi var ute och åt med några vänner.. han fick betala och säger senare att "hur kan du gå ur när du inte har några pengar"

Jag sitter med inga pengar på kontot medans han har en hel lön..

Och jag får hela tiden höra "oj vad mkt pengar det går" att jag inte visar någon uppskattning.. det verkar som att han vill att jag ska tacka och tacka hela jääävla tiden..be på knä för att få pengar!!

Jag står snart inte ut!!

Jag säger till honom att jag är hemma med VÅRT gemensamma barn! Att han inte ser oss som en familj! Han kan lägga pengar på andra saker, till sig själv och till sonen, hans familj och hans vänner.

Jag blir så ledsen! Jag lånar pengar av mina föräldrar..så frågar de om vi har de knapert.. jag skäms att berätta för mina vänner och familj.

Är det jag som är kinkig? Vad ska jag ta mig till.. jag knäcks snart ????

• Svar på tråden Familjeekonomin- min sambo vill inte betala
  • Anonym (Li)

Hej!

Jag tycker att du kan fråga din sambo om han skulle vilja byta med dig. Alltså att vara hemma med mindre inkomst och du fick jobba och tjäna in pengar istället. Då kanske han kan få sig en tankeställare tänker jag?!

Hoppas det blir bättre för dig!

Kram

• Frontline

Hmm och en sådan idiot är du tillsammans med?

Du tror inte att du skulle ha det bättre utan honom?
    Låna pengar med den man bor tillsammans med samtidigt som man har barn ihop det är ju fan inte klok.
    Min fru var väl hemma nästan 5 år sammanlagt med våra 3 barn men inte fasen fick hon vända på slantarna eller låna pengar det fanns inte på kartan.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Räddadig)

Usch! Har bott ihop med ett sådant spån! Allt han betalade höll han över huvudet på mig! Gick från att vara en rätt tufft brud till att ha noll självkänsla!

Det där beteendet, är ett karaktärsdrag är jag rädd för och det kommer aldrig att förändras. Tror du inte, att om du verkligen verkligen känner/tänker efter, så vet du att det inte kommer hålla. Vet att det krossar familjedrömmen lite kanske och jag känner för dig, men livet är alldeles för kort. Det finns så många goa, snälla män därute. Lycka till! :)

• Bindni

Nästa gång han säger något sådant ska du med allvarlig min svara:

"Du har helt rätt älskling. Jag får inte detta att gå ihop. Därför måste jag börja jobba inom kort. Så du får vara beredd på att vara pappaledig inom kort"

Varför har ni inte enensam ekonomi? Ni är ju en familj!

• Frontline
    Anonym (Räddadig) skrev 2017-01-13 01:20:06 följande:
    Usch! Har bott ihop med ett sådant spån! Allt han betalade höll han över huvudet på mig! Gick från att vara en rätt tufft brud till att ha noll självkänsla!

Det där beteendet, är ett karaktärsdrag är jag rädd för och det kommer aldrig att förändras. Tror du inte, att om du verkligen verkligen känner/tänker efter, så vet du att det inte kommer hålla. Vet att det krossar familjedrömmen lite kanske och jag känner för dig, men livet är alldeles för kort. Det finns så många goa, snälla män därute. Lycka till! :)
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (A)

Som någon skrev, det är ju inte klokt!

Men, ska det vara på det viset kan du säga till honom att han ska betala dig halva värdet av vad motsvarande barnomsorg (kanske ev. lite hushållsarbete också?) hade kostat. Även kompensation för förlorad inkomst och pension. 

Dags för pojken att växa upp och bli man! Du är inte kinkig. 

• Anonym (Nope)

Din sambo verkar väldigt omogen. Som de tipsade om ovan, nästa gång han gnäller att du har lite pengar, säg att du måste börja jobba så får han vara hemma.
    Dessutom bör ni sätta er ner och prata igenom det här med föräldraledighet, pengar, hur länge någon förälder ska vara hemma och vilka effekter det får på ekonomin.

För övrigt tycker jag han är elak. Var varsam på ditt självklänsla och  självförtroende, såna där människor bryter ner.

• MallaL

Låna pengar av sin partner som man har barn med? Helt otänkbart i min värld, har man barn och bor ihop är pengarna familjens. Har någon en dyr hobby får man diskutera, men hemmets gemensamma kostnader är just gemensamma när den ena är föräldraledig och betalas med de pengar familjen får in, oavsett vem som tjänar dem.

• norrlandsflicka

Det rättvisa vore väl att ni hade lika mycket egna fickpengar att röra er med. Jag och min man flyttade till hus när vi fick första barnet. Sedan dess har vi också gemensam ekonomi. Har valt att inte ta ut föräldradagar alls första året och alla pengar som funnits på kontot har varit våra gemensamma. Det är ju självklart när man har barn tycker jag!

Ett annat sätt är ju att ditt inkomstbortfall får han täcka upp. Tar man ut fem dagar i veckan får man ju bara 56% av lönen om jag minns rätt. Stor skillnad!

• Carambolan

När ska han vara föräldraledig?

• Kalabaliken

Tack för alla svar! Han beteende är ganska nytt. Vi har varit tillsammans i 5 år, och då aldrig tjafsat om pengar. Men sen lillen kom är det kaos..

Och föra en diskussion med honom är lönlöst.. det slutar alltid med bråk. Jag har nu skrivit ett brev till honom.. sjukt att jag egentligen ska behöva göra det när jag tänker efter :(

Jag trodde han skulle mogna mer med barn, men det känns bara som vi går bakåt.

Han ska vara hemma i sommar är det tänkt, 3-4 månader @carambol

Carambolan skrev 2017-01-13 08:11:21 följande:

När ska han vara föräldraledig?

Jag vet inte hur han tänkt med pengarna då..
  • Anonym (Nope)
    Kalabaliken skrev 2017-01-13 09:06:24 följande:

Tack för alla svar! Han beteende är ganska nytt. Vi har varit tillsammans i 5 år, och då aldrig tjafsat om pengar. Men sen lillen kom är det kaos..

Och föra en diskussion med honom är lönlöst.. det slutar alltid med bråk. Jag har nu skrivit ett brev till honom.. sjukt att jag egentligen ska behöva göra det när jag tänker efter :(

Jag trodde han skulle mogna mer med barn, men det känns bara som vi går bakåt.

Han ska vara hemma i sommar är det tänkt, 3-4 månader @carambol

Jag vet inte hur han tänkt med pengarna då..
    Fråga honom hur han tänkt med  pengarna när han ska vara ledig. Ni måste börja tänkta "vi", jag "jag" och "du".
  • idus1986

Hej! Vi har det likadant. Jag får ut max 10000 på min timanställning och han får ut 31000 och han anser att jag ska betala hälften.

• Anonym (Hmmm)
    idus1986 skrev 2017-01-13 13:23:20 följande:

Hej! Vi har det likadant. Jag får ut max 10000 på min timanställning och han får ut 31000 och han anser att jag ska betala hälften.

En jävla skillnad på att ha olika inkomster och på att inte täcka upp för varandra ekonomiskt när en förlorar pengar på att ha hand om en gemensam avkomma.

Jag hade också förväntat mig gemensamt ekonomiskt ansvar, inte nödvändigtvis hälften/hälften, även om jag och min partner hade mer olika inkomster.

Om en befintlig partner minskar sin inkomst får man diskutera fördelning så att den blir rimlig, lite beroende på anledning, men grundprincipen måste ju vara att man tar gemensamt ansvar, att stå för hälften av omkostnaderna måste ju vara ett självklart utgångsläge.
  • Annelie 76

Det är dags för honom att vara hemma hör jag. Bestäm datum och sen när du börjar jobba gör du likadant. Sätt in litegrann så han få be om pengar av dig.
    Alternativt så räknar du ut hur mycket mindre du får i månaden och ger honom en räkning på minst hälften av det. Han tjänar ju pengar och du förlorar för att du är hemma, då kan ju han kompensera dig för det.
    Och sluta köp grejer till barnet för dina pengar. Gör det med gemensamma pengar, det är ju ert gemensamma barn.

• Fiaa89

Det står att elektrikern får ut 2300 kr i månaden men jag antar att det är 23 000 kr TS menar?

Svar på tråden Familjeekonomin- min sambo vill inte betala