Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Bokbål i Uppsala

Kung Markatta skrev 2017-01-13 17:09:00 följande:
    En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-ka...

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?
    Rasistflocken kanske kan stödköpa hennes böcker.

Det kan nog kanske behövas, även om de är för avancerade.

Folk som köper barnböcker lär väl undvika en författare som berättat att hon börjat med vapenträning för att kunna möta hotet från invandrarna.

Synd om bokhandlaren bara som kommer att få möta mycket hot och hat nu.

Dina idéer om att bokhandlare inte själva ska få välja vilka böcker de saluför är om inte fascistiska så ändå mycket egendomliga.

Vem tänker du dig ska bestämma privata näringsidkares utbud - staten eller Jimmie Åkesson?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Oljud skrev 2017-01-13 18:52:20 följande:
    Dom är en del av det, vet inte om du följer nån typ av media men det är ganska vanligt att man förlöjligar eller hatar Sverigedemokrater eller invadringskritiker 

Gå in på IRM så får du se kommentarer som "man ska kasta sverigedemokrater ut för trapper" får oftast flera 100 likes , vi hade en statsminister som hyllade våldsamma attacker mot poltiker som håller torgmöten. Sverige står defetivt i en avhumniserings process ,det börjar i små skallor 

Hon stödjer avhumaniseringen alltså stödjer hon folkmord 
    Nja, inte har Reinfeldt hyllat våldsamma attacker mot politiker på torgmöten.

Det begriper du väl själv om du tänker efterSkrattande
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 19:24:03 följande:
    Det är inte mina idéer. Det är något du själv hittat på.

Det handlar framförallt om motiveringen till att slänga ut just den här författarens böcker. Det har förts en debatt om henne de senaste dagarna och en del argument liknar tyvärr de argument som förts fram av mörkerrörelser genom historien.

Att i det läget göra som just den här bokhandlaren och basunera ut att hennes böcker inte längre är önskvärda ger då i alla fall enligt mig otrevliga associationer. Min förhoppning är att det nu ska stanna vid det här och att inte fler bokhandlar följer efter.
    Hm, jag tyckte bestämt att det var du som startade tråden och så har du dessutom blivit uppbackad av intellektuella jämlikar till dig som likställer bokhandlarens val av böcker i den egna butiken med folkmord.

Du använde ju bara ord som bokbål och fascismSkrattande

Vem tycker du ska avgöra vilket utbud en privat näringsidkare ska saluföra?
  • FDFMGA
    misil skrev 2017-01-13 19:35:20 följande:
    Man kunde tro att bokhandlare förstod vikten av yttrandefrihet och var dess förkämpar istället för att vara dess dödgrävare.
    Helt korrekt. Hon, bokhandlaren,  utnyttjar sin yttrandefrihet och dessutom sin frihet att sälja vilka böcker hon vill.

Och de som vill att staten eller SD ska bestämma vad folk får säga och vad de måste sälja i sina affärer är som vanligt motståndare till närings- och yttrandefrihet och går i taket över andras yttrandefrihet.

Förmodligen för att de inte förstår att yttrandefrihet omfattar alla, inte bara de som anser att man ska börja vapenträna för att kunna möta hotet från  invandrarna, vilket Katerina Janouch gör, vapentränar alltså.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 19:47:21 följande:
    Det avgör naturligtvis näringsidkaren själv.

Vad tycker du om kritik mot någons utbud? Innebär det enligt dig att kritikern måste vilja lagstifta om den andres utbud?
    Nej,

Men det förvånar mig att du kallar yttrandefrihet för fascism.

Det bästa vore nog att Katerina Janouch gjorde en storpudel, ungefär som hon gjorde efter att hon gett sitt stöd till fotbollshuliganerna som ville knacka invandrare på Sergels Torg, ja då sa hon ju att hon inte förstått vilka det handlade om och pudlade så det stod härliga till.

Läser man det hon skriver nu så kan man utan ansträngning se att hon inser hur mycket hon gjort bort sig. Hon skulle ju kunna skylla på att hon varit sömnlös i ett par månader och att de hon redogjorde för i intervjun var hennes hypnagoga halolucinationer.

Jag menar, inte fan vapentränar hon i verkligheten för att möta invandrarhotet, hon lär väl bara fantasin skena iväg.

Hon ger väl ut sina böcker på Piratförlaget och Bonnier Carlsen, det vore ju synd om de skulle behöva ges ut på Avpixlat förlag, särskilt som ingen i flocken som håller till där väl någonsin har läst en barnbok.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 20:30:13 följande:
    Det jag kallar fascistiska idéer är att vilja kasta ut böcker av författare som uppfattas som antityska och motståndare till tyska regimen och dess ideologi.

Eller, som i det här fallet, att man bytt ut tysk mot svensk.

Det ingår i yttrande- och åsiktsfriheten att kunna förespråka dessa idéer. Det säger jag ingenting om.
    Nej, tvärtom är det i allra högsta grad en del av vårt demokratiska och kapitalistiska system att en bokhandlare har rätt att sälja vilka böcker hon vill och också tala om detta.

Visst, naiv kan man kalla henne - iom att hon inte förstod graden av vrede mobben kan rikta mot andras rätt till yttrandefrihet.

Hon förstod alltså inte att dödshoten och våldtäktshoten skulle komma att hagla över henne. Synd om den naiva bokhandlaren.

"Jag har fått chockerande många aggressiva reaktioner. De här människorna talar om att de känner sig otrygga och rädda på grund av mord och våldtäkter i samhället och det kan jag förstå. Men sedan har jag fått mordhot och våldtäktshot, så det tycker jag är väldigt bisarrt", säger hon till Expressen

www.expressen.se/nyheter/slutade-salja-janouchs-bocker--dodshotades/
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 21:02:57 följande:
    Du får skilja på att å ena sidan fritt få lov att göra detta och å andra sidan komma med en unken motivering för sitt handlande.

Det jag kritiserar är motiveringen.
    Ja, och det jag kritiserar är angreppet på henne som näringsidkare och facebookdebattör i ett samhälle med åsiktsfrihet.

Jag tror förresten att hon lärt sig läxan nu som så många andra som hatmobben ger sig på kommer hon att tänka sig för, kommer hon att tystna.

Där kan du tala om fascism - hos mobben som konsekvent hotar med våldtäkt eller avrättning.

Du silar mygg men sväljer kameler.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 21:54:36 följande:
    Aj aj, har man åsiktsfrihet har man ju naturligtvis rätt att stå oemotsagd Glad
    Jo, jag har noterat det tidigare att du inte tycker om att bli motsagd, fast det här är ju ett diskussionsforum där man borde kunna acceptera att ens egna åsikt inte är allenarådande.

Om bokhandelshändelsen har vi mycket olika åsikter såtillvida att du i ts kallar bokhandlarens åsikter fascistiska medan jag anser att det är de som hotar henne med döden eller våldtäkt som är fascister.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 22:40:11 följande:
    Den intervju som Katerina Janouchs gjorde i Tjeckien för Tv kanalen DVTV, kan få vilken svensk som helst att vilja slänga hennes böcker, eller vad det nu är för särr man vill göra sig av med dom.
    Det var ju mest smutskastning, förtal och rena lögner som hon påstod om Sverige och svenskarna, alltså inte värst konstigt att folk då blir förbannade.

Hon kör samma typ race som SD och andra högerextremister gör, dom säger åxå Sverige, vilket problem det än gäller, när det oftast endast gäller vissa orter/samhällen, inte så konstigt hon får beröm av Avpixlat.
    Men hon spretar åsiktsmässigt åt alla håll tycker jag, så det verkar mest som hon dras med oordnig i skallen av okänt slag. smile1.gif

Om nån inte vet vad det handlar om när det gäller Katerina Janouch: goo.gl/YyT5sW

Själv hade jag inte en aning om att hon spårat ur så fullständigt, jag mins henne som vettig och sansad, fast det var förstås några år sen jag läste eller såg nåt inslag med henne.
    Kanske hon vill hem till Tjeckien, och då kan det kanske vara en fördel att framföra åsikter hon använde i Tjeckisk Tv, ja inte vet jag, märkligt är det iaf.
    Ja, någonting tycks ju ha hänt med henne. Det var ju inte så längesen hon gav sitt stöd till huliganfirmorna som skulle knacka invandrare på Sergels Torg. Då backade hon. Nu kräver hon att  Wolodarski ska avgå som chefredaktör för DN, apropå yttrande- och pressfrihet.

Jag gissar att hon påverkats av de stämningar av invandrarhat som finns i länder som Tjeckien. Nu kan jag inte tjeckiska men om hon anser att hon blivit felciterad när hon säger att hon numer vapentränar får hon väl stämma DN för förtal.

Det är jävligt obehagligt med våldstendenserna som det är utan att somliga ska bidra än mer genom att möta de hot de ser från invandrare med vapen.
Svar på tråden Bokbål i Uppsala