Inlägg från: Anonym (Kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille)

Hur pratar jag med min pojkvän om hans vanor?

Jag skulle nog söka hjälp via aa, annars tror jag det finnan något som heter beroendecentrum. Har för mig att de har anhörigstöd.

Jag tror inte att det finns något enkelt sätt att ta upp det. Men man kan ju försöka hålla sig lugn o saklig, och framhäva att det är av omtanke för honom som du tar upp det. Jag tror heller inte att du ska stämpla han som alkoholist, utan be honom reducera drickat ordentligt. Är han alkis klarar/vill han inte det. Är han normal så får han väl en tankeställare och reducerar alkoholen.

Minns ett par bekanta där mannen drack väldigt mycket under många år. Barn fru hus hela kittet. Från ställde ultimatum, han bröt det. Då drog hon med barnen. Han trodde nog inte det.

Först då kom han till insikt om att familjen var mer värd än alkoholen. Han blev nykter därefter, och har nu varit nykter i ca 15 år. Frun o barnen flyttade tillbaka efter ett par månaders nykterhet. Hon accepterar inte en droppe alkohol, för han kommer aldrig kunna hantera en normal relation till alkohol.

Så var jobbig ställ krav och acceptera inte beteendet är mina råd.

Svar på tråden Hur pratar jag med min pojkvän om hans vanor?