Hur pratar jag med min pojkvän om hans vanor?
Min pojkvän, som jag nyligen blivit tillsammans med men känt i väldigt många år, verkar ha problem med alkoholen. Han är 36 år och dricker nästan varje dag tills han blir berusad. Han säger och gör saker han sen inte kommer ihåg, så det är inte så att han bara tar något glas. Han är ute varje helg, utan mig. Han har nyligen sagt att han använder alkohol för att tränga bort jobbiga grejer.
Har inte märkt av det här förrän de senaste månaderna då vi bott i olika delar av landet och inte haft mycket kontakt under några år.
Har försökt putta bort mina funderingar och min oro, och har druckit med honom ändå. Det gör ju situationen svårare nu. Jag älskar honom av hela mitt hjärta, det är personen jag vill spendera mitt liv med, men jag vill inte "enable" hans - vad jag starkt misstänker är - beroende. Jag tycker om att ta ett glas eller två då och då, men jag skulle utan problem kunna avstå om det skulle hjälpa honom.
Har haft enorm tur och aldrig haft en person med alkoholproblem nära inpå mig (som jag vet om), så har ingen aning om hur jag bör ta upp det här. Jag är inte OK med den här situationen, det krävs en förändring för att jag ska stanna i förhållandet. Men det gör ju så ont när det är nån man tycker så otroligt mycket om. Hur kommunicerar jag detta till någon, som dessutom alltid är snabb att gå i försvarsställning även om det man säger inte är någon kritik? Det här är ju ett känsligt ämne så är rädd att han bara slänger upp väggarna och inte vill höra att jag gör det här av kärlek och inte för att håna eller kritisera.
Snälla, snälla - hjälp!