Hur pratar jag med min pojkvän om hans vanor?
Anonym (zxy) skrev 2017-01-14 23:06:37 följande:
Aniie har tyvärr helt rätt. I en dialog med en aktiv alkoholist finns inte rum att vara mottaglig för manipulationer genom att vara för vag eller medgörlig i frågan att stötta vidare. Liksom vad gäller att ta upp hans frekventa berusning. Givetvis kommer han att säga att du också dricker eller andra lama argument. Eller så rör han sig mot den andra ytterligheten och blir självömkande för att blidka dig och tala till ditt samvete. Jag instämmer helt i hennes inlägg, både som professionell behandlare, barn, partner och med eget missbruk bakom mig. Jag tror dessutom din tanke är god vad gäller att kontakta hans anhöriga. De har kanske annat inflytande att pressa honom att söka hjälp. Blir du inte avpolletterad av honom när du tar upp detta så kanske det till och med är det bästa att göra gemensam sak med familjen, om inte de är i djup förnekelse med. Som nämnts av andra, beroendeenhet/-centrum och/eller AA behöver han vara i kontakt med.Det är det ultimata sveket.
Att du som "professionell behandlare" (vilket jag starkt ifrågasätter med tanke på ditt resonemang) ger ett sådant råd gör mig faktiskt mörkrädd!
Jag har inga alkohol- eller drogproblem men har sett det på nära håll både i arbetet och som privatperson.