Hur pratar jag med min pojkvän om hans vanor?
Aniie, det enda jag tänker säga är att jag hoppas att jag inte har någon som dig i min närhet. Och att du inte kommit förbi tonåren.
Alla vill inte ha barn. Det här var det enda forumet förutom Flashback jag kände till, är inte här för att jag drömmer om en familj.
Jag hyser inga illusioner om att jag ensam kan lösa det här. Han behöver hjälp med att hitta nya sätt att hantera svårigheter, och säkerligen för sina alkoholvanor också. Jag skulle behöva hjälp i hur jag stöttar. Men vi ska ta oss dit först. Det är det första steget jag ber om hjälp med - hur tar jag upp ett så känsligt ämne med en person som redan innan är väldigt defensiv? Ingen som varit i en liknande situation och kan berätta om det?
Klart jag inte stannar och enablar hans beteende, men man kan inte bara ge sig och bryta kontakt heller. Han måste ju veta att det finns människor där för honom. Det här är hans strid som bara han kan gå, men jag vill finnas bredvid och stötta. Därför är det så viktigt att det först tas upp på ett bra sätt.