Inlägg från: Anonym (zxy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (zxy)

Hur pratar jag med min pojkvän om hans vanor?

VL87 skrev 2017-01-14 08:32:06 följande:

Aniie, det enda jag tänker säga är att jag hoppas att jag inte har någon som dig i min närhet. Och att du inte kommit förbi tonåren.

Alla vill inte ha barn. Det här var det enda forumet förutom Flashback jag kände till, är inte här för att jag drömmer om en familj.

Jag hyser inga illusioner om att jag ensam kan lösa det här. Han behöver hjälp med att hitta nya sätt att hantera svårigheter, och säkerligen för sina alkoholvanor också. Jag skulle behöva hjälp i hur jag stöttar. Men vi ska ta oss dit först. Det är det första steget jag ber om hjälp med - hur tar jag upp ett så känsligt ämne med en person som redan innan är väldigt defensiv? Ingen som varit i en liknande situation och kan berätta om det?

Klart jag inte stannar och enablar hans beteende, men man kan inte bara ge sig och bryta kontakt heller. Han måste ju veta att det finns människor där för honom. Det här är hans strid som bara han kan gå, men jag vill finnas bredvid och stötta. Därför är det så viktigt att det först tas upp på ett bra sätt.

Aniie har tyvärr helt rätt. I en dialog med en aktiv alkoholist finns inte rum att vara mottaglig för manipulationer genom att vara för vag eller medgörlig i frågan att stötta vidare. Liksom vad gäller att ta upp hans frekventa berusning. Givetvis kommer han att säga att du också dricker eller andra lama argument. Eller så rör han sig mot den andra ytterligheten och blir självömkande för att blidka dig och tala till ditt samvete. Jag instämmer helt i hennes inlägg, både som professionell behandlare, barn, partner och med eget missbruk bakom mig. Jag tror dessutom din tanke är god vad gäller att kontakta hans anhöriga. De har kanske annat inflytande att pressa honom att söka hjälp. Blir du inte avpolletterad av honom när du tar upp detta så kanske det till och med är det bästa att göra gemensam sak med familjen, om inte de är i djup förnekelse med. Som nämnts av andra, beroendeenhet/-centrum och/eller AA behöver han vara i kontakt med.
  • Anonym (zxy)
    klyban skrev 2017-01-14 23:08:57 följande:

Men först måste ju man åtminstone fråga om det är möjligt.

Om vad är möjligt?
  • Anonym (zxy)
    klyban skrev 2017-01-14 23:18:57 följande:

Bädda sängen efter man gått upp på morgonen!?!

Jo ja känner till att du tar lätt på beroende i full blom.
  • Anonym (zxy)
    Anonym (Klara) skrev 2017-01-14 23:32:46 följande:

Att blanda in hans anhöriga är ungefär som att sätta honom på en enkel till månen. Du ser honom aldrig mer.

Det är det ultimata sveket.

Att du som "professionell behandlare" (vilket jag starkt ifrågasätter med tanke på ditt resonemang) ger ett sådant råd gör mig faktiskt mörkrädd!

Jag har inga alkohol- eller drogproblem men har sett det på nära håll både i arbetet och som privatperson.

Det hade varit en välsignelse för redan nerkärade TS om han tar avstånd medan han tänker över vidden av sin situation istället för att supa ihjäl sig med hennes "stöd". Det finns liten chans att hon har motstånd nog mot kommande försvar och manipulationer, så för hans del är det också bättre att kliva av med det villkoret Aniie skrev för möjlig framtid. Du verkar ha noll koll på alkoholism och daglig berusning. Man kan villkora sitt stöd, i första hand för att inte gå under själv. Eller du bryr du mindre om de medberoende? I ditt jobb också?
Svar på tråden Hur pratar jag med min pojkvän om hans vanor?