Inlägg från: Pillijoks |Visa alla inlägg
  • Pillijoks

Jag bjuden på bröllop, ej min man

eg90 skrev 2017-01-13 22:15:50 följande:

Hej

Jag träffade en kompis idag och fick en inbjudan på hennes bröllop.

Sa att jag gärna kommer men ska kolla med min man först så vi är tillgängliga.

Då säger hon att inbjudan bara gäller mig, ej min man.

Hennes motivering: För att de har bjudit 50 pers och har ej råd att bjuda respektive också. 

Bröllopet ska de ha en kuvertavgift på 350 kr som ska täcka varje persons middag.

Sedan ska de iväg på två veckors smekmånad till Italien.

Är det inte kutym att man bjuder partnern också?

Hon har känt min man i 10 år, vi har varit gifta ett år.

Sjukt otrevligt. Jag hade tackat nej.
  • Pillijoks

Kuvertavgift är alltid istället för present. Jag tycker att det är helt ok om man inte har råd att bjuda på allt men ändå vill få med några av sina vänner. Och ärligt talat så är 350:- för en 3-rättersmiddag billigt.

De hade ju kunnat önska sig bidrag till bröllopsresan vilket är vanligt så gör de ju vad de vill med pengarna. Om ni nu hade tyckt att det ser bättre ut.

• Pillijoks
    MadHatter skrev 2017-01-14 13:52:09 följande:

Nu blir ju detta lite ot då tråden egentligen inte handlar om kuveravgift utan om att ts partner inte är bjuden. Men jag förstår inte det argumentet. Tårtbit och kaffe på stan kostar ju en 60:- kronor, det innebär ju inte att jag tar vetalt av mina vänner om de kommer hemntill mig på tårta och kaffe. Så att det kostar att gå it på restaurang känns som ett icke-argument i sammanhanget.

Jag svarade tidigare angående hennes partner och jag hade inte velat gå på detta bröllop. Men att folk dissar kuvertavgiften tycker jag är taskigt. Förr i tiden betalade man alltid en summa (kuvertavgift/bidrag) eftersom det är dyrt med bröllop. Men man köper ingen present. En present kan ju också kosta mer än 350:-. Så det jag försökte poängtera är att det är egentligen både bättre för brudparet och gästerna med en fast summa så slipper man tänka på resten.

Jag hade själv inte haft kuvertavgift på mitt bröllop eftersom jag vet att folk tycker det ser snålt ut. Dock kanske jag hade önskat bidrag istället för en massa sallsdsbestick och vin. Alla partners som man träffat/känner bör bli bjudna annars är det respektlöst tycker jag. Jag bjuder hellre ingen i ett par än enbart en av dem om de är gifta/förlovade. Men alla tänker så klart olika om detta.
  • Pillijoks
    kottelin skrev 2017-01-14 17:48:15 följande:

Som sagt, att betala inträde till ett bröllop skulle jag aldrig göra.

Kan hålla med om att det inte var dyrt men det är fortfarande villkorat om man öär vlkommen eller ej.

Vad betalar du för en present då?
  • Pillijoks
    EnAnonumius skrev 2017-01-14 18:40:21 följande:

Eh nej.

Kanske i "dina kretsar" kan det vara så att "Kuvertavgift är alltid i stället för present".

Allmän kutym faktiskt. Känner dock ingen som haft kuvertavgift. Dock önskat sig pengar vilket indirekt är samma sak. Det är ju aldrig okej att kräva både pengar och present.
  • Pillijoks
    EnAnonumius skrev 2017-01-14 22:11:02 följande:

Allmän Kutym?

Det var mer än vad jag kände till..

Är van vid att läsa om denna nya modernitet där det som ses som okey att ta ut Kuvertavgift och sedan så ser man folk sitta och gnälla på att de inte fick presenter, samtidigt som de berättade om sin "kuvert avgift". (Många olika forum på olika platser på nätet).

Jag följer den äldre sedan (växte upp med den) att bjuder man på bröllop så betyder just bjuda just bjuda och inte "du får betala för att äta".

Men jag håller med dig att det är aldrig okey att kräva pengar eller presenter. Det där skall vara frivilligt.

Nej jag hade inte tagit en avgift heller. Men det är dyrt med bröllop. Jag förstår om folk behöver ekonomisk hjälp. Gillar man inte upplägget så kan man alltid tacka nej. Det är ju hemskt med alla som tar blankolån för att finansiera bröllop etc.
  • Pillijoks
    kottelin skrev 2017-01-14 23:04:35 följande:

Ja, det är dyrt med bröllop. (Fast det måste det inte vara.)

Varför ska gästerna betala kalaset som de besöker som just... gäster?

Har man inte råd att gifta sig utan dyra lån så får man välja mellan att gifta sig enkelt, utan fest och resa, eller vänta tills man har råd.

Fast tror du att 350:- per person räcker till ett bröllop? Det är knappast ett fint bröllop isåfall. Jag tycker att folk kan få göra som de vill. Pengar eller presenter och uppskatta en bra fest. Ni kan ju välja att inte komma, men måste ni döma andra som väljer att ta ut en avgift?
  • Pillijoks
    kottelin skrev 2017-01-15 14:14:39 följande:

Ok, sa de det eller?

Eller skickade ni ut en enkät efteråt?

Vad vet du om vad det viskas om i stugorna?

Jag tror de flesta är så pass givmilda att de kan ge ett bidrag på 150:- istället för en present. Och jag hade verkligen inte tänkt att jag betalar deras bröllop när jag ger 150:-. Vet inte vilka bröllop du varit på där 150:- hade räckt per person. Nej de flesta bröllop jag varit på har kostat minst 120 000:- och upp till 200 000:- med ett gästsnitt på 70 personer. Du kan säkert själv räkna ut vad varje gäst kostar?

Jag har beroende på vems bröllop, minst lagt ner 500:- på en present till brudparet. Och mer när det varit mina syskon. Hade de valt att be om pengar istället för en present så vet jag inte varför jag ska lägga mig i? Då sparar jag mig själv tiden att leta efter något bra och de får som de vill.
  • Pillijoks
    John22 skrev 2017-01-15 13:23:28 följande:

Märkligt fenomen det här med inträdesavgift på bröllop. Hur skulle folk reagera om samma sak försöktes vid en 50-årsskiva?

"Varmt välkomna att fira mig på min 50-årsdag! Priset är 350 kronor och sätts i förväg in på kontonummer XXXXXXX"

Så formulerar man sig inte. Snarare välkomna på min 50-års fest. Istället för presenter önskar jag mig ett bidrag för att täcka kostanden för festen. Etc etc.
  • Pillijoks
    SupersurasunkSara skrev 2017-01-15 07:25:59 följande:

Hmm, jag är tveksam till detta med kuvertavgift. 350 kr per person, täcker det verkligen den verkliga kostnaden? Isf finns ingen anledning att inte bjuda respektive också om det inte är så att lokalen de har valt inte är anpassad för fler personer än de har valt att bjuda.

Kutym är att inte få presenter när man tar ut kuvertavgift som någon skrev. Men det förstår inte alla som tar ut denna avgift därav att det finns de som gnäller på olika forum.

Om jag blev bjuden på ett bröllop men inte min man och vi båda känt personerna i många år så hade jag nog tvekat att gå. Särskilt om jag fått besked om att kuvertavgiften täcker matkostnaden. Om det däremot var så att kuvertavgiften inte täcker hela matkostnaden och jag vet att brudparet kämpar ekonomiskt så vore det en annan sak.

Deras bröllopsresa känns lite märklig i sammanhanget men kanske har de valt billigast möjliga och hittat väldigt billiga biljetter/hotell och väljer därför att åka.

Instämmer helt! ????
Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man