Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag bjuden på bröllop, ej min man

Nicco123 skrev 2017-01-15 02:32:04 följande:
    Men varför en så stark åsikt? Jag hade förstått om man hade åsikten att "Jag tycker det är tråkigt med kuvertavgift för att nananan och väljer nig att inte gå"... men som du skriver, varför SÅ stark? Skulle du inte gå på ditt barns/bästa vänns eller egen förälders bröllop för att det kostade en liten slant?
    Det handlar väl inte så mycket om kuvertavgiften i sig.
    Utan mer om att man använder sig av ordet BJUDA.
    Tar man betalt av sina gäster så är det ju inte att bjuda.
    De flesta brukar tolka ordet bjuda som att man blir just bjuden. Inte att man ska behöva betala.
    Ska man ta en kuvertavgift så tycker jag att man ska skriva det i inbjudan.
    Att dessutom inte bjuda med TS man trots att de är gifta tycker jag också är lite fult.
    Det hade i alla fall gjort att jag hade tackat nej.
    Mer än det faktumet att man tar ut en kuvertavgift.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 16:07:58 följande:
    Haha nej. :)

Min poäng är att jag hade aldrig tagit en kuvertavgift men jag tycker att folk får göra som de vill. De får alltså ha sin egen åsikt om sitt bröllop. Du säger ju att du tycker det är fel. Men är det någon skillnad på pengar som man ger direkt eller pengar du köper present för? Pengar är pengar...

Du skriver ju väldigt bestämt att folk inte ska ha ett påkostat bröllop om de måste ta en kuvertavgift. Jag ser det snarare som att folk föredrar pengar över presenter. Det måste ju folk få välja själva?

Alla bröllop kostar pengar på något vis för gästerna. Och ni klagar på att det är ett tvång? Skulle ni någonsin komma tomhänta till ett bröllop?
    Men det är väl skillnad på att ge pengar som gåva eller att ge en present,och på att betala kuvertavgift,tycker jag.
    Måste man betala kuvertavgift så kan man ju inte kala det för att bjuda sina gäster.
    Det blir ju nästan som att gå ut på restaurang och låta var och en betala för sin egen mat och dryck.
    Det är ju inte att bjuda och det är det som många reagerar på.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 17:52:51 följande:
    Jo jag förstår. Själv bryr jag mig inte så jättemycket om syftningsfel i inbjudningar. Folk bjuder ju in på vanliga fester till typ Halloween utan att egentligen tillhandahålla annat än lokal då BYOB oftast gäller. Blir ni upprörda då också? Eftersom korrekt hade varit att skriva "härmed är ni välkomna på fest" istället för "vi önskar bjuda in er på fest". Lite tramsigt tycker jag att man måste anmärka på det.

Men är det så att man blir jättestörd av att sina vänner formulerar sig fel så kan man ju alltid påpeka det.
    Jag blir inte upprörd varesig det gäller ett bröllop eller en Halloweenfest.
    Syftningsfel eller ej.
    Jag tycker bara inte att man kan kalla det för att bjuda sina gäster om man tar betalt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Boudica skrev 2017-01-15 19:05:15 följande:
    Här håller jag med. Dessutom går det inte att påverka kuvertpriset, medan det GÅR att påverka priset på den present man ger. Kuvertpris blir verkligen som "om du inte har det här beloppet att lägga på oss, så får du inte komma". 

Jag brukar själv vara ganska bra på att hitta lämpliga presenter som ser ut att ha kostat betydligt mer än de gör. Jag passar på när det är 50 procents rea efter jul på Hemtex t.ex. - ett påslakanset för en dubbelsäng kommer alltid att passa för något brudpar de närmaste åren! Likaså på outlets för glas, keramik, husgeråd. 
    Eller på bokrean. Eller så gör jag något själv: en virkad trasmatta kostar mig 0 kronor eftersom jag alltid har en massa stuvar hemma, men blir en fin och personlig present. Och brudparet får min TID i stället.
    Ja,precis! Det är lite så jag tänker också.
    Jag har lite svårt att förstå det här med kuvertavgift.
    Jag går på bröllop för att fira brudparets stora dag tillsammans med dem och önska dem lycka till i framtiden.
    Inte för att betala deras fest.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 19:44:43 följande:
    Så ni menar att de önskar sig en avgift istället för present som för dem är en lyckoönskning så tycker ni att det är fel?

Jag börjar förstå lite mer när jag läser det ni skrev innan om att ni gör presenterna själv och köper fynd. Då är nog 350:- en dyr summa att lägga på sina vänner. Själv skulle jag skämmas öronen av mig om jag kom med en gammal trasmatta eller något ÖB-fynd när mina vänner gifter sig. Men men, vi har nog växt upp i olika världar och med olika förutsättningar och kommer inte tycka lika i denna fråga inser jag.
    Nej,så tänker i alla fall inte jag.
    Utan jag tänker snarare så att det känns mer eller mindre som ett krav för att få komma när värdarna vill att man betalar kuvertavgift.
    Och då känns det inte som att de egentligen bryr sig så mycket om man kommer eller inte.
    Men det är min åsikt.
    Carpe Diem
  • molly50
    eg90 skrev 2017-01-15 20:08:38 följande:

Så många svar jag fått i min tråd.

Har pratat med min andra vän som även var med när jag fick inbjudan, vi fick den samtidigt från hon som ska gifta sig.

Vi båda känner att man bjuder inte bara ena i paret utan bjuder då båda parterna eller ingen alls.

Sedan så har hon som ska gifta sig sagt att om två gäster tackar nej så vi ta med våra karlar. Vadå?? Så det hängde bara på våra två män eller? :S
    Verkar som vissa fått ta med sina makar men ej vi två.

Jag har pratat med min man som känner sig sårad av att inte vara bjuden då han känt henne i 10 år. Men vill ändå inte gå om hon ändrar sig för då känner man sig ju lite isidosatt, får bara komma om andra tackar nej.

Jag och kompisen tänker ändå fara på detta bröllop, utan våra män.

Förlåt att jag frågar.
    Men ska du verkligen gå på bröllopet om du vet att din man blev sårad över att inte bli bjuden?
    Och när du vet att han får komma bara om två andra gäster tackar nej.
    Jag hade inte gjort det.
    Jag tycker att har man känt varandra så pass länge som 10 år så är det en självklarhet att bjuda båda parter i förhållandet. Inte bara den ena.
    Jag tycker faktiskt att det är fult gjort av din vän.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 21:41:55 följande:
    Så tycker jag nog inte att det är. Utan de vill nog hellre ha pengar än present helt enkelt. Men visst kan man inte gå utan att betala så har man den inställningen att det är fel att betala så är det kanske bäst att tacka nej.
    Men då skriver man väl det i inbjudan,att man hellre vill ha pengar än presenter istället för att ta kuvertavgift.
    Det är ju,som jag skrivit tidigare,en annan sak att ge pengar i present mot att ha krav på sig att betala kuvertavgift.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 23:21:36 följande:
    Det tycker jag ocksä vore att föredra om jag själv bjuder in och vill ha pengar. Alltså "presenter undanbedes, men om man vill bidra med ett valfritt belopp till bröllopsresan så är det välkommet" typ. Men det är ju fortfarande samma sak att man vill ha pengar och inga presenter bara att man lägger upp det annorlunda.
    Jo,men då räknas det ju som att ge en gåva,tycker jag.
    Att betala kuvertavgift är det inte.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-15 23:33:49 följande:
    Men du fastnar ju i att de har en annan approach. Pengar från ditt konto till deras är samma, samma och jag hade inte brytt mig om hur de frågade om pengar. Men visst det kanske är dödsviktigt för vissa.
    Jag tycker helt enkelt inte att pengar i gåva och kuvertavgift är samma sak.
    Kuvertavgift ser jag mer som ett krav på att man måste betala för att få komma.
    Det är en annan sak.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-16 17:54:56 följande:
    Ja exakt , du är bjuden på bröllop inte mat o fest . Hur andra gör o ni gör hör väl inte hit . Du går väl inte på bröllop för att det är gratis mat ?
    Ja,man går på bröllop för att fira brudparet och dela deras stora dag tillsammans med dem.
    Maten är väl inte det viktiga.
    Så varför då ta en kuvertavgift?
    Carpe Diem
Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man