Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag bjuden på bröllop, ej min man

Holma skrev 2017-01-16 18:24:49 följande:
    Vilken lag säger att man måste bjuda på ett bröllop ?
    Det är väl upp till var o en att lägga upp det som dom vill o var o en o komma . Men är man snål för det kostar lite så bör man inte tänka tanken på att gå .
    Hur gör du med present till brudparet ? Det ska ju vara gratis ?
    Men det är väl en annan sak om brudparet önskar sig pengar istället för presenter eller att man köper en present.
    Det är väl helt ok.
    Att ta kuvertavgift är ju mer eller mindre ett krav att betala för att få komma.
    Det är inte samma sak.
    Man vill fira brudparets stora dag tillsammans med dem och lyckönska dem.
    Det ska man väl inte behöva betala för?
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-16 18:49:32 följande:
    Vad e skillnaden ? Kuvertavg istället för present ? Eller pengar istället för present ?
    Jag tycker det är en ganska väsentlig skillnad.
    Att önska sig presenter eller pengar som gåva är just en önskan.
    Att betala kuvertavgift är ett krav för att få komma på festen.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-16 19:37:43 följande:
    Ok om dom kräver en bröllopspresent då ? Vilket man inte gör men ändå så tar man med sig en om man går på ett bröllop
    Om det ska ske på sådana villkor så tackar jag ärligt talat nej till att gå på festen.
    Inte för att jag tror att det skulle hända i min bekantskapskrets,men ändå.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2017-01-16 21:38:47 följande:
    Om det ska ske på sådana villkor så tackar jag ärligt talat nej till att gå på festen.
    Inte för att jag tror att det skulle hända i min bekantskapskrets,men ändå.
    Jag ska tillägga att det för mig är en självklarhet att ta med mig en present när jag går på bröllop.
    Men då har det inte varit något krav utan av egen fri vilja.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-16 22:02:11 följande:
    Inget krav att vara med på mat o fest på nått bröllop , själva vigseln är offentlig
    Nej,och det är det väl ingen som säger emot heller.
    Och att vigseln är offentligt vet nog de flesta.
    Men i de allra flesta fall,enligt min erfarenhet i alla fall,så tar man inte betalt för en fest man bjuder in till.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-16 22:45:43 följande:
    Förhoppningsvis ingen som köper en bröllopspresent för under 350 kr som det pratas om här , då kan man lika gärna vara hemma .
    350kr är billigt o man tjänar på att betala den kuvertavg istället för en present till brudparet
    Och vad vet egentligen brudparet om vad deras presenter har kostat?
    Och vad spelar det egentligen för roll?
    Kanske har man köpt en fin present på rea eller gjort något fint själv som inte kostat något alls.
    Men har det någon betydelse?
    Det är väl ändå tanken som räknas och det viktigaste för de flesta är väl ändå att man närvarar på deras bröllop.
    Om du förväntar dig dyra presenter och inget billigt eller sådant som gästerna själva gjort duger så säger det mer om dig än om dina gäster.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-17 09:06:10 följande:
    Dyra presenter ? 350kr är inte dyrt , 175kr per person , dessutom nått som passar båda personerna i paret .
    Jösses .
    Just det , tanken som räknas men tydligen inte när det gäller o tacka nej för dom tar en kuvertavg då skiter man i o gå . Då är det inte tanken som räknas .
    Det har jag heller inte påstått.
    Men av det du skrev att döma så duger inga presenter under det priset.
    Och det var det jag reagerade på.

Men återigen. Om man tar en kuvertavgift så måste man ju betala för att få komma. Alltså ett krav.
    Det är ju en annan sak än att t ex köpa en present eller ge pengar som gåva.
    Gåvor kan man ju själv bestämma priset på.
    Det kan man inte när det gäller kuvertavgiften.
    Och om vi ska återknyta till ts så handlar det ju inte enbart om det utan även att TS man inte är bjuden.
    Och det är en sak som definitivt hade fått mig att tacka nej.
    Speciellt om man har känt varandra så pass länge som de har gjort.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-17 15:38:15 följande:
    Jag håller med. De som är motståndare i tråden är antagligen sådana som varit på bröllop med korvgrillning och inte en sittande middag bestående av 3 rätter. Då kan man ta med sig en teckning eller ett par blommor man plockat på vägen. 

Nej, om jag inte har råd att lägga minst 400:- (då är 400:- mitt bidrag om jag inte själv är bekant med paret utan är en plusperson) så stannar jag hemma. Man kan inte dyka upp med något billigt skräp, fynd eller hemmagjort på ett fint bröllop där gästerna lagt pengar och tid på att man ska ha trevligt. Hur kan ni inte förstå det?

Vad är ni andra uppväxta under för omständigheter egentligen? Hur kan ni anse att det är frivilligt att ta med en present eller på något sätt kompensera brudparet som gjort sig besväret? Jag vet inte om ni lever under så dåliga ekonomiska förutsättningar att ni vänder på varje korvöre och därför blir upprörda när ni inte får allt gratis? Livet kostar pengar och vill man ha roligt, lite mer pengar utöver det vanliga. 
    Men fortfarande så handlar det om att en kuvertavgift är ett krav. Något man måste betala för att få komma på festen.
    Vad i det är så svårt att förstå?
    Självklart tar man med sig en present varesig det handlar om ett bröllop med korvgrillning eller en trerätters middag.
    Det är i alla fall för mig en självklarhet.
    För mig handlar det inte om att få gratis mat. För mig handlar det om att få fira brudparets stora dag tillsammans med dem.
    Men om man måste betala för att få göra det så ställer i alla fall jag mig tveksam.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-17 15:50:53 följande:
    Nä ts man är väl inte så bra vän med bruden så dom vill ha han med ? Inte alla konstigt .
    Man går inte på ett bröllop utan present heller så kostar gör det oavsett .
    Men har du överhuvudtaget läst vad TS har skrivit?
    De har känt varandra i 10 år. Så även TS man och TS väninna.
    TS man är t om sårad över att inte vara bjuden.
    Villkoren för att han och TS andra väninnas man skulle få komma var att två andra gäster tackar nej.
    I det läget hade då jag tackat nej.
    Bjuder man någon på sitt bröllop så bjuder man också dennes partner.
    Speciellt om man har känt varandra så pass länge som de har gjort.

Har jag någonstans skrivit att jag brukar gå på bröllop utan present?
    I så fall får du nog läsa om igen.
    För det har jag aldrig skrivit.
    Carpe Diem
  • molly50
    John22 skrev 2017-01-17 15:59:12 följande:
    Trots rad efter rad efter rad av förklaringar fattar du fortfarande inte. Det handlar för det första inte om pengarna, utan om att man sätter ett pris som måste betalas om man vill delta i bröllopet. En gåva är frivillig, men samtidigt något man givetvis tar med sig ? det som betyder något är det faktum att ingen står och kollar vilka som har presenter vid ingången för att kunna avvisa dem.

Jag vet inte vad det är för fattigmansbröllop du varit på där de som gifter sig är så fattiga att de inte har råd med ett bröllop där de bjuder på maten, men pretentiösa och självgoda nog att tycka att gästerna bör stå för fiolerna så att de kan stoltsera med ett bröllop de inte har råd med. Jag har varit på gott om bröllop utan någon som helst kuvertavgift och där presenter undanbetts.

Du får det dessutom att låta som att brudparet har "gjort sig besväret" för gästernas skull, när hela dagen kretsar kring dem och att de ska firas. Skulle du tycka det var okej om din unge blev bjuden till en födelsedagsfest där barnets föräldrar bad er att sätta in 200 spänn på deras konto som betalning för mat och tårta?

Återigen: det handlar (1) inte om pengarna, utan om att man bjuder in folk med krav på betalning om de vill delta; (2) inte att man kan skita i att köpa en present, utan att det inte är något krav.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-17 17:44:15 följande:
    Men ni förstår ju inte att krav på pengar eller inte, ni kommer ändå bli av med en summa pengar. Och jag undrar varför ni tycker att de som har festen inte får bestämma hur de önskar sig saker? Det är det som det handlar om. Det är inte valfritt att ta med sig något om man har en hyfsad uppfostran. Och du håller ju med om detta? Det är pengar.

Och krav på pengar för att komma? Om de vill ha det så, varför måste ni lägga er i? Det vill jag veta. Varför ni ser er så allsmäktiga att ni kan bestämma vad som är fel och inte. Jag försöker säga att vissa tycker att det är praktiskt med kuvert. Och det kan väl få vara upp till var och en hur de vill göra? Eller?
    Har jag någonstans påstått att jag försöker bestämma över hur andra vill ha sina bröllop,om de ska ta kuvertavgift osv?
    Om du har fått för dig det så får jag be dig att läsa vad jag har skrivit igen.
    För det stämmer inte.
    Om någon vill ta kuvertavgift på sitt bröllop så står det dem fritt att göra det.
    Men då får det också räkna med att alla inbjudna gäster kanske inte kommer.
    Alla är kanske inte beredda att hjälpa till att betala för andras bröllop.
    Vill man ha ett så pass dyrt bröllop att man måste ta kuvertavgift för att ha råd så får man kanske tänka om göra det lite billigare eller spara tills man får råd.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-17 18:04:28 följande:
    Du säger ju visst det, även i det du precis skrev? Du säger att alla inte vill betala för andras bröllop och att om man vill ta en kuvertavgift så har man inte råd. Det vet du ju inget om, eller hur? Folk kan ju ha en massa egna tankar och idéer och kanske ogillar random presenter. De kanske ser kuvertavgift som pengar istället för present som de kan göra något kul för som de själva väljer? Jag tycker inte att jag bör ifrågasätta om de vill ha det så för det är deras fest.

Ni hakar upp er på att de som tar kuveravgift inte har råd men det vet ni ju inte? Det låter ju snarare som att ni inte har råd, eller lust att göra en mindre uppoffring för era vänner om de önskar det. Det handlar också om kulturer som inte bara är svenska. Det är synd att ni har en så enkelspårig vision om andras syn på saker.
    Men det är ju bra att du vet precis hur jag och andra här tänker och känner. ^^
    Jag har,som sagt,aldrig försökt bestämma hur andra vill ha sina bröllop.
    Det är något du har fått om bakfoten.
    Jag anser inte att middagen är det viktiga på ett bröllop.
    Därför förstår jag inte riktigt syftet med kuvertavgift heller.
    Jag tycker att om de vill ha kuvertavgiften som en slags gåva så ska de tala om det.
    Om det inte är en gåva de vill ha så varför tar man då en kuvertavgift om det inte är för att man är snål?
    Jag har varit på flera bröllop. Alltifrån billigare till dyrare.
    Och ingen gång har jag behövt betala kuvertavgift.
    Det är helt enkelt så det är i min bekantskapskrets.
    Bjuder man så bjuder man och då bjuder man på allt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-17 18:44:26 följande:
    Skillnad att umgås o känna
    Hur menar du då?
    I min bekantskapskrets känner vi varandra och umgås,om det är det du menar.
    Carpe Diem
  • molly50
    Pillijoks skrev 2017-01-17 18:51:48 följande:
    Hurru... :) Du motsäger dig själv, missar saker du skrivit som jag kommenterar på. Och framförallt tar du inte till dig information. Du kanske ska syssla med något annat på fritiden än debattera?
    Men då kanske du ska förklara lite tydligare vad du menar då.
    Jag,och flera med mig,har försökt förklara vår ståndpunkt flera gånger men du vill kanske inte förstå vad vi menar.
    Och då är det ingen idé att diskutera.
    Carpe Diem
  • molly50
    Holma skrev 2017-01-17 18:58:54 följande:
    Du måste vara en snål människa som ska ha folk med dig o allt gratis
    Den åsikten får då stå för dig.
    Men det är då inte sådan jag är.
    Jag tycker snarare att det är den som ska ha betalt för att bjuda på mat som är snål.
    Om man inte kommit överens om det. Då är det en annan sak.
    Carpe Diem
  • molly50
    WinterDawn skrev 2017-01-17 23:25:27 följande:
    Vem har pratat om teckningar?

Givetvis ger man en present mottagaren blir glad av! Det är ju det som är det viktiga, att göra dem glada. Och jag bryr mig verkligen om VAD jag ger så att det ska passa den som får presenten. Men den perfekta presenten sitter inte i priset! Jag tycker det är dåligt av dig att anta att andra skulle ge sin släkt och sina  vänner skräp bara för att man kanske inte har råd att ge något för 400 spänn. Jag har t ex fått hemtillverkade saker som tagit timmar att göra - jättebilligt att tillverka, men givaren har ju verkligen lagt ner själ, hjärta och tid för att göra mig glad! Allt sitter inte i pengarna.

Ja, jag tjänar egna pengar. 
    Carpe Diem
Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man