Inlägg från: Anonym (Jennifer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • Anonym (Jennifer)

Tack!

Ja, jag har försökt en gång förut och upplevde precis det du beskrev. Skutade då dock tvärt (men hade bara en dygnsdos på 150 mg). Höll ut i 3 dagar... nätterna, myrkryp i benen. Kunde inte ligga still. Vidrigt jobbigt. Har fått svaga benzo utskrivna, har hört att det ska kunna hjälpa just på kvällarna.

Har du klarat att hålla dig helt borta efter det? Jag ör orolig för att jag ska sakna dem så mycket efteråt... Mår så mycket bättre med dem i kroppen, och tycker också att jag blir en trevligare och mer harmonisk person. Ibland tänker jag att jag ska fortsätta 'för alltid', men med en nedtrappningsperiod då och då för att toleransen inte ska öka så mycket. På gott och ont (nu när jag vill sluta är det en nackdel) så bor jag i ett land där man kan köpa tramadol över disk på apoteken...

Tack för att jag fick prata av mig lite!

• Anonym (Jennifer)

Harvester: Ja, det låter som abstinens, men i ganska mild form. Inte kul hursom!

Jag bor i Spanien, har fått ett recept från en läkare här, visade mina journaler från Sverige. Det galna här är att när man hämtar ut ett sånt recept på Apoteket så får man tillbaka receptet! Trodde det bara var receptarien som var vimsig- men gången efter var det likadant! De tar fram medicinen, och stoppar sen ner den i en påse tillsammans med receptet!! Jag kan alltså återanvända ett recept gång på gång. Helt galet. Tror också det har bidragit till min ökade dos- i Sverige hade jag ju aldrig får ut dessa doser. Jag har alltid tyckt att man tex bara kan köpa alkohol på systembolaget är onödigt - alkoholister kommer vara det ändå liksom. Och så är det nog, men samtidigt försvårar ju detta missbruk. På samma sätt som att läkarna i Sverige är restriktiva med smärtstillande. Förstår nu nyttan med detta. Har man lite dålig karaktär vad gäller detta, som jag tydligen har, så är det inte bra att bo i Spanien helt enkelt! Bra att det är dags att ändra på det nu!

Klyban: Jo, jag har min man men han reser oerhört mycket. Nästa vecka tex är han bara hemma fredag och söndag. Men jag har en tanke om att minska en tablett judt den dagen han är hemma (eller kanske dagen före? Om utsättningssymptomen kommer dagen efter).

Menar du hur många jag tänkte ta på tisdag eller hur många jag totalt har kvar? Jag tänkte ta 5 st (1+2+2). Och minska ned med en tablett var 3:e dag? Osäker på om det är för snabbt.

Jag har nog ca 200 tabletter kvar. Jag har även svenska Tradolan (spanska tramadol är kapslar som inte går att dela) som är delbara så då kan jag i slutet trappa ner med halvor.

• Anonym (Jennifer)

Tack klyban!

Bra tips- ska följa dem. Då kör jag bara morgon och kväll alltså. Bra att veta att man kan ta ut pulvret, det är ju en stor hjälp!

Jag vet att jag har mycket tabletter kvar- det är dock allt för jag har rivit mitt magiska recept (som det gick att ra ut på hur många gånger som helst) i bitar ????????. Bra början.

Jag kommer också växla upp träningen ännu mer, framöver lär det bli mycket löpning.... Har hört att det är en bra hjälp.

Tack alla som tipsar, det är både jätteanvändbart och känns lite som pepp också! Skönt även att inte behöva skämmas.

• Anonym (Jennifer)

...utropstecken blir frågetecken...

• Anonym (Jennifer)

Tack 'stöd'!

Tänkte inte på det: bra tips att förbereda så mycket som möjligt. Städa, tvätta, löffa fram barnens kläder för flera dagar. Och kanske laga mat för hela veckan och typ frysa in.

Jag kommer nog att ta dig på orden, när jag väl sätter igång på tisdag (är på resande fot nu, det är därför jag väntar tills dess). Tror pepp då, från någon som förstår, kommer vara guld värt!

Är du fri nu?

• Anonym (Jennifer)

Tack Michakaj! Jag är på resande fot med mina barn (små) så vågar inte ändra min dos förrns vi är hemma igen- därav start på tisdag.

Är lite inne på att be min man ha tabletterna och dosera åt mig när han är hemma. Så att risken att jag mår för dåligt och tar fler än tänkt försvinner.

'Stöd': Men då kan jag peppa dig med! Jag önskar dig verkligen lycka till. Oxycontin har jag tagit efter en stor operation jag genomgick, tog nog i en vecka. Kändes starka. Fast jag blev inte 'uppåt' av dem som jag blir med Tradolan. Hur långt har du kommit i nedtrappningen?

• Anonym (Jennifer)

Tack alla!

Ja, vi kanske får höras här då- vill inte gärna ge upp min anonymitet just i detta ämne. Egentligen märkligt att det ska vara så skämmigt.

I-o: Har du något namn på medicin? Vet inte om jag lyckas förklara det där om lagras i fettvävnaden på spanska (man tror att de kan prata engelska på apotek, hos läkare etc men så är det ofta inte).

Min idé är att under nedtrappningen ligga på en sådan 'nivå' att jag orkar med barnen - och att det faktum att jag måste ta hand om dem, göra saker etc snarare blir en distraktion från abstinensen än en plåga. Men det kanske är naivt, det kanske kräver en nedtrappning så långsam att det kommer ta ett halvår stt bli fri- och det vill jag inte. Tror jag får se första veckan som en test-vecka helt enkelt. Nu åker snart ryggsäcken på och mitt och barnens resande tillbaka mot Spanien fortsätter i 1,5 dygn till. Kommer troligen inte kunna läsa eventuella svar under den tiden. Men är tacksam för alla tips jag kan få!!! Pepp till er därute som också kämpar och tack för toppentips hittills ????????????.

• Anonym (Jennifer)

...och så kom frågetecknen igen...

• Anonym (Jennifer)

Heeeej!

Kom hem sent igårkväll och har ägnat förmiddagen idag åt att försöka hitta min tråd.. Hur hittar man sina inlägg om de inte blivit kommenterade på ett tag?

Hursomhelst, jag har bett Familjeliv ändra mitt ID (just nu är det mitt riktiga namn) till något mindre igenkänligt. Då behöver jag inte göra anonyma inlägg och kan skicka PM. Är ny på familjeliv så hade lite dålig koll. Har inte fått svar från Familjeliv än.

Hursomhelst: Detta är den första dagen på resan mot ett pillerfritt liv! Att gå från 3-400 mg Tradolan (Tramadol)/dag (6-8 tabletter).

Idag började jag dagen med en, och tog en till kl 15. Har ännu inte känt av abstinens men som jag förstår dröjer den lite. Får se hur jag mår imorgon. Planen är att ta 2 vid sovdags. Och sannolikt en på natten, förväntar mig att nätterna blir jobbiga.

För övrigt skrev 'stöd' att oavsett nedtrappningen så kommer det jobbigaste när man nollat. Även om man är nere i 25 mg 1-2 ggr/dag blir det tufft. Har hört det från flera. Intressant att det är så, undra varför? Vissa säger att nedtrappning 400-300-200-100 kan gå relativt smärtfritt, men just den sista biten är tung. Om man går efter rådet 10% per vecka så kommer det alltså ta 10 veckor innan jag får uppleva nollningens härligheter... (jag hoppas dock på närmare 5 veckor, passar bättre för då har jag en ledig vecka inför nollningen).

Igårkväll gjorde jag en riktig klassiker. Som en bantare som på måndagen ska börja banta och på söndagskvällen äter 10 kanelbullar så blev min kvällsdos igår 5 tabletter... Mycket moget. Jaja. Igår var igår och idag är idag. Och nu har jag passerat starten i alla fall.

Heja heja till er som kämpar mot något beroende, vad det än är!!

• Anonym (Jennifer)

Tack Klyban!

När jag försöker lägga upp en ny användare säger systemet 'mailadress tillhör annan användare'.... väntar på att Familjeliv hjälper mig.

Ja, make informerad. Och han är snäll och stöttande. MEN. Misstänker att ingen annan än vi som tidigare försökt (och vissa lyckats) förstår hur tufft detta är. Det går liksom inte att förstå. Jag har bestigit Aconcagua (Sydamerikas högsta berg), sprungit 7 marathon, fött barn utan bedövning (det första, med de två följande visste jag bättre hehe). Ingenting har jag upplevt så tufft som att försöka bli fri detta. Och då gav jag dessutom upp efter några få dagar förra gången....

• Anonym (Jennifer)

Tack!

Klyban, då hör jag nog av mig. Lär inte bli idag dock av nedanstående skäl...

Klaffade mig på två igår kväll och mår bra nu på morgonen- funderar på att vänta några timmar med att ta dagens första, känns ju inte att den behövs än. Dessutom: Inatt blev 2 barn av 3 dunderförkylda med hög feber, så jag lär väl ändå inte hinna känna av abstinens idag....

Jag kommer nog inte rapportera varje dag här, blir ju lite tradigt att hela om mina dagar och antal tabletter varje dag.

Men när det väl är dags för den tuffaste biten (stöd) då får ni kanske blocka mig för att ni blir överösta av inlägg...????.

Ha en fin dag! Här är det sommarvärme, hörde någonstans att AT känns bättre i värme. Hoppas hoppas.

• Anonym (Jennifer)

..och ursäkta felstavningar och att FL byter blinkande gubbar till frågetecken... Ligger i en liten hög av barn och försöker skriva med tummen haha..

• Anonym (Jennifer)
    Tipsss skrev 2017-02-10 19:04:28 följande:

Tramadol gör dig avdomnad, du njuter av stunden. Detta är ett gemensamt drag hos olika typer av opiater. Det absolut värsta man kan göra när man går av opiater är att sluta "cold turkey" (direkt). Att avvänja sig från opiater kan vara riktigt tungt men det bästa är långsamt sänka dosen. Du kommer antagligen börja svettas mer och märka av "brainfog", brainfog är när du har svårt att koncentrera dig och glömmer saker. Efter du varit av i 2 veckor är  det ganska lungt i och med att du ej varit på så extremt länge. 

Såg att någon skrev att du ska berätta sånt för en läkare men det är en extremt naiv och dum sak att göra. Om du skulle berätta detta för en läkare hamnar det i journalen. Andra läkare du går till kommer se sånt, försäkringsbolag kan be om såna uppgifter. Vissa jobb kan också kräva att dom får ett utdrag och då står det att du missbrukar opiater i resten av ditt liv, lagom kul.

Du har kontroll över situationen och kommer hit och ber om hjälp, finns ingen anledning att blanda in en läkare som kommer ge samma svar som du kan hitta på internet och förstöra ditt liv i processen. 

Lycka till :)

Jag har klarat det nu- tog 5 dagar. Glad och tacksam. Har fått tabletterna av läkare (smärta pga hjärntumör) och tar man dem länge måste man trappa ner vare sig man vill eller ej. Det borde inte vara negativt i en läkarjournal- då är det ju den utskrivande läkaren som ät skyldig och inte jag kan jag tycka. Men jag förstår att det kanske inte ser ur så i en journal.

Men jag klarade mig utan läkarhjälp hursomhelst.
  • Anonym (Jennifer)
    Anonym (tips) skrev 2017-02-10 21:24:50 följande:

Både jag och nej, Citadon eller Kodein som det även heter är en "riktig" opiat dvs att framställs direkt från Opiumvallmon, medans tramadol är kemiskt framställd. 

Ruset på Opiater har många gemensama drag och du blir oftast lugn och känner eufori. Pupillerna blir små. 

Citadon är starkare per mg och ger ett starkare rus. Du kan aldrig se på någon att dom tar tramadol, pupilerna är mindre än vanligt men inget en vanlig människa reagerar på. 

Citadon däremot kan påverka pupiller mer märkbart och ruset är mer kroppsligt. 

Bästa sättet att beskriva det är att du känner dig extremt bekväm i ditt eget skinn. 

Kul att höra att det går bra och att du slapp läkare :) 

Tyvärr är det inget läkaren tar på sig, han skriver bara i journalen att du tog för ofta vilket ledde till missbruk. Läkare vill alltid ha sina händer rena och så länge han har rekommenderat en dos som är inom de bestämmelser som finns så anser dom att det ligger på dig.

Jag tog inte mer än den rekommenderade dosen och inte oftare heller. Man blir beroende ändå om man tar morfinpreparat under en lång tid. Mrn håller med, det kommer inte se bra ut i journalerna- men jag tycker verkligen att det är fel.
  • Anonym (Jennifer)
    klyban skrev 2017-02-11 09:34:00 följande:

Problemet med tramadol är att det har en SSRI-liknande effekt utöver den att den är en opioid.

Hon bor i Spanien som jag förstår det, och där verkar man inte sätta missbrukarstämpel i pannan det första taget.

Det stämmer, jag bor i Spanien- men bara i några år pga min mans jobb. Läkaren som behandlar (och opererar) min hjärntumör finns i Sverige.

Men det stämmer verkligen ang synen på tramadol här- inte någon kontroll alls. detta kan men köpa utan recept: Citodon, tramadol och hostmedicinen cocillana. Jag tycker detta är fel. Det gör det så mycket enklare att återfalla.

Och läser man på paketen står det att recept behövs men det har jag aldrig blivit frågad om. Det verkar räcka med att se 'välvårdad' ut.
Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips