-
-
Svar på tråden Regler psyk
-
Ja, tyvärr. Stina säger att det är väldigt sällsynt, så det är ju fel.Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 19:13:54 följande:Fast tyvärr så har du fel trots tio års erfarenhet för Stina som känner någon som jobbar inom psykiatrin och som läser Wikipedia har rätt. Hehe
Nu är vi tre som säger samma, dags att ge sig Stina? -
Attans, slagen av Wikipedia, den pålitligaste källan på nätet haha.Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 19:13:54 följande:Fast tyvärr så har du fel trots tio års erfarenhet för Stina som känner någon som jobbar inom psykiatrin och som läser Wikipedia har rätt. Hehe
Nu är vi tre som säger samma, dags att ge sig Stina?
-
Men du kan få ut något positivt av det här! Tips! Skriv ut artikeln från Wikipedia och ta med dig till jobbet, så har du utbildat all personal i reglerna kring lpt (eller var det ltp?) och det är gjort på en kafferast! Du kommer bli årets medarbetare, tack vare Stina!Anonym (Pssk) skrev 2017-01-17 20:00:25 följande:Attans, slagen av Wikipedia, den pålitligaste källan på nätet haha. -
HAHAHAHA! Tänk vilken livslögn vi levt i. Varje dag har man gått till jobb och trott att siffrorna inom parentes var då LPT går ut (Melior) men så var det lottoraden!Dumbledore skrev 2017-01-17 20:10:04 följande:Men du kan få ut något positivt av det här! Tips! Skriv ut artikeln från Wikipedia och ta med dig till jobbet, så har du utbildat all personal i reglerna kring lpt (eller var det ltp?) och det är gjort på en kafferast! Du kommer bli årets medarbetare, tack vare Stina!
Dock har väl Kalle inte fått nåt svar än! -
LTP heter det!Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 20:16:12 följande:HAHAHAHA! Tänk vilken livslögn vi levt i. Varje dag har man gått till jobb och trott att siffrorna inom parentes var då LPT går ut (Melior) men så var det lottoraden!
Dock har väl Kalle inte fått nåt svar än!
Jag tror att Kalle behövde hjälp med en skoluppgift, och det han behövde veta var enkelt att googla upp. ;) -
Du använder själv härskartekniker, det tyder oftast på att man inte har så mycket att komma med. Jag är dyslektiker och blandar lätt ihop bokstäver, håna mig för det om du vill.Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 19:10:00 följande:Du är så totalt brutalt okunnig så jag klassar dig härmed som troll! Du kan inte ens stava till varken depression eller LPT.
Alltså. Ge dig. Det hela började med att du påtalade att LPT är sällsynt. Vilket vi motsade, sen har du radat upp felaktigheter. Först söker man hjälp hos läkaren på vc, och många patienter blir hjälpta där. Några blir inlagda och en del av dessa följs sen av öv men en del av primärvården.
Rätt svar är 7 st. Sen har ingen sagt att alla har depressioner, för de allmänpsykiatriska avdelningarna vårdar inte bara depressioner. Men du vet ju sånt, såklart. Du blandar äpplen med päron och du säger att det är sällsynt med LPT. Man jämför ju så inte med alla Sveriges invånare utan de personer som vårdas inom heldygnsvården.
Du har inte bevisat någonting, du har knappt kommit med några argument. Enligt socialstyrelsen vårdas 3000 människor om dagen enligt LPT. Källa: www.socialstyrelsen.se/regelverk/tvangsvard
Totalt sett vårdas ca 12 000 människor om året inom LPT. Källa: www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/psykiatrisktvangsvard
17% av befolkningen har någon form av psykisk ohälsa. Källa: www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/folkhalsans-utveckling/sjalvrapporterad-psykisk-ohalsa-i-befolkningen/
Det bor 9,6 miljoner i Sverige. Alltså har 1,6 miljoner någon form av psykisk ohälsa. Om vi gissar på att 1/4 söker hjälp är det 400 000 personer. 12 000 av dem vårdas under LPT, det är 3%, alltså väldigt få!
Det går förövrigt att göra en egen remiss till öppenvården, man behöver inte gå via VC. -
ÄNTLIGEN hittade du lite källor! Det kan inte varit svårt, det är första träffen när man googlar, och ändå tyckte du att du inte hittat något vettigt. Vettigt för att det inte passade dina teser?Anonym (Stina) skrev 2017-01-17 20:40:05 följande:Du använder själv härskartekniker, det tyder oftast på att man inte har så mycket att komma med. Jag är dyslektiker och blandar lätt ihop bokstäver, håna mig för det om du vill.
Du har inte bevisat någonting, du har knappt kommit med några argument. Enligt socialstyrelsen vårdas 3000 människor om dagen enligt LPT. Källa: www.socialstyrelsen.se/regelverk/tvangsvard
Totalt sett vårdas ca 12 000 människor om året inom LPT. Källa: www.socialstyrelsen.se/statistik/statistikefteramne/psykiatrisktvangsvard
17% av befolkningen har någon form av psykisk ohälsa. Källa: www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/folkhalsans-utveckling/sjalvrapporterad-psykisk-ohalsa-i-befolkningen/
Det bor 9,6 miljoner i Sverige. Alltså har 1,6 miljoner någon form av psykisk ohälsa. Om vi gissar på att 1/4 söker hjälp är det 400 000 personer. 12 000 av dem vårdas under LPT, det är 3%, alltså väldigt få!
Det går förövrigt att göra en egen remiss till öppenvården, man behöver inte gå via VC.
3% är inte väldigt få faktiskt, det betyder inte att det är väldigt sällsynt. Det är inte många som vårdas under lpt, det stämmer, men det är varken väldigt sällsynt eller svårt att hamna där. -
Eh, det här är som du säger det första som kommer upp när man googlar OCH det passade mina åsikter och det jag sagt hela tiden. Och nej, det var inte svårt, väldigt lätt faktiskt, men jag har världens skräp telefon och att klistra in källor på den är svårt, nu sitter jag vid datorn.Dumbledore skrev 2017-01-17 20:47:38 följande:ÄNTLIGEN hittade du lite källor! Det kan inte varit svårt, det är första träffen när man googlar, och ändå tyckte du att du inte hittat något vettigt. Vettigt för att det inte passade dina teser?
3% är inte väldigt få faktiskt, det betyder inte att det är väldigt sällsynt. Det är inte många som vårdas under lpt, det stämmer, men det är varken väldigt sällsynt eller svårt att hamna där.
3% är sällsynt. Ska vi räkna på hela befolkningen är det 0,1% av befolkningen som vårdas dagligen i LPT. Både 0,1% och 3% skulle jag kalla sällsynt. Och svårt och svårt, det är inte som att man drar lott om vem som ska tvångsvårdas. Tvångsvård ska försöka undvikas så ngt det bara är möjligt, de flesta psykiskt sjuka kommer inte ens i närheten av att tvångsvårdas. På nätet läser man om de som funderar på att strunta ta SSRI preparat m?t läkarens vilja som är rädda att bli tvångsinlagda, fast de aldrig varit inom slutenvården. Det är inte en befogad rädsla. Läkare slänger inte in folk i tvångsvård hur som helst. Psykiatrin är kraftigt överbelastad också så inte ens de som vill ha hjälp får det. Och folk kastas ut från slutenvården fast de inte vill i vissa fall. -
Fast du förstår fortfarande inte vad vi diskuterar ju!! Du sa att LPT var sällsynt och vi andra trodde ju självklart du menade BLAND INLAGDA PATIENTER. Eftersom Kalle frågade vad som hände om man bröt mot reglerna exempelvis avseende permission, så innebär det att han syftar på någon typ av heldygnsvård, annars får man mig veterligen ingen permission eller frigång. Sen framgick det inte förrän TS förtydligade att det gällde rättspsyk..Anonym (Stina) skrev 2017-01-17 20:40:05 följande:Du använder själv härskartekniker, det tyder oftast på att man inte har så mycket att komma med. Jag är dyslektiker och blandar lätt ihop bokstäver, håna mig för det om du vill.
Det går förövrigt att göra en egen remiss till öppenvården, man behöver inte gå via VC.
Jag håller med om att överlag är det en liten del men det var FORTFARANDE inte det diskussionen rörde!
I en del kommuner kan man kanske göra så, det vet jag men i många fall blir man remitterad dit av slutenvården, vc, etc. -
Du skrev ju tidigare att du inte hittade någon vettig statistik? Och nu gjorde du plötsligt det, märkligt.Anonym (Stina) skrev 2017-01-17 21:06:55 följande:Eh, det här är som du säger det första som kommer upp när man googlar OCH det passade mina åsikter och det jag sagt hela tiden. Och nej, det var inte svårt, väldigt lätt faktiskt, men jag har världens skräp telefon och att klistra in källor på den är svårt, nu sitter jag vid datorn.
3% är sällsynt. Ska vi räkna på hela befolkningen är det 0,1% av befolkningen som vårdas dagligen i LPT. Både 0,1% och 3% skulle jag kalla sällsynt. Och svårt och svårt, det är inte som att man drar lott om vem som ska tvångsvårdas. Tvångsvård ska försöka undvikas så ngt det bara är möjligt, de flesta psykiskt sjuka kommer inte ens i närheten av att tvångsvårdas. På nätet läser man om de som funderar på att strunta ta SSRI preparat m?t läkarens vilja som är rädda att bli tvångsinlagda, fast de aldrig varit inom slutenvården. Det är inte en befogad rädsla. Läkare slänger inte in folk i tvångsvård hur som helst. Psykiatrin är kraftigt överbelastad också så inte ens de som vill ha hjälp får det. Och folk kastas ut från slutenvården fast de inte vill i vissa fall.
Jag håller med om att det inte är vanligt med lpt, men det är inte särskilt sällsynt om man ser till de som vårdas inneliggande. På de avdelningarna jag besökt av en eller annan anledning så har det funnits MINST en person som vårdats enligt lpt, oftast fler. Diskussionen rörde från början slutenvården, om man kan läggas in med vårdintyg om man inte sköter permissionerna. Senare visade det sig att ts ville veta hur det är inom rättspsykiatrin, där kan man inte konverteras direkt, men man kan förlora förmåner.