• Anonym (Sockertoppen)

Nära slutar man vara så trött? (Viktnedgång)

Jag håller på att gå ner i vikt, jag äter ca 1200-1300 kcal per dag och går ner ett kilo i veckan. Jag följer ingen särskild diet utan äter mindre potioner, mer regelbundet och har skippat allt vitt socker (som kakor, godis, läsk, vitt bröd och dylikt) Till saken hör att jag drack en liter läsk om dagen förut och åt mycket godis och liknande.

Grejen nu är att jag är så fruktansvärt trött. I början hade jag huvudvärk också, men den har släppt. När kommer jag bli piggare? Jag har hållit på i snart tre veckor.

• Svar på tråden Nära slutar man vara så trött? (Viktnedgång)
  • Anonym (asdf)

Vad är anledningen till att du är trött är den viktigaste frågan. Beror din trötthet på din lågenergikost? Möjligt. Beror din trötthet på lågt blodsocker? Mycket möjligt.

Tror lösningen skulle kunna vara att äta mer åt lchf-hållet. Mer fett och mindre kolhydrater. När kroppen anpassat sig efter lchf (ca 2 veckor) så är kroppen okänslig för lågt blodsocker. De flesta som äter lchf blir mycket piggare och får jämn energinivå över hela dagen.

Beror din trötthet på någon bristsjukdom? Ej sannolikt men möjligt om du ätit väldigt dålig kost länge. Lösningen är att äta ägg, fisk och mycket grönsaker.

• Anonym (Sockertoppen)

Jag känner inte att jag har lågt blodsocker, då brukar jag bli irriterad och känna att allt går fel. Jag kan kanske testa LCHF under en period, men jag letar främst efter en hållbar kosthållning.

• Anonym (asdf)

Tycker själv att lchf är en hållbar kosthållning. Åt själv lchf under tre år och det gick hur bra som helst. De två sista åren åt jag liberal lchf bara för att kunna behålla vikten och då gick det ännu bättre. Har inga problem med vikten men funderar på att gå över till det igen bara för att jag blir piggare av det. De flesta upplever att de blir piggare av lchf.

• Anonym (Ej läkare)

Vad menar du med att äta regelbundet?
    Det är bra med fasta rutiner, men kroppen mår inte bra av att vi stoppar i oss föda för ofta. Vi är gjorda för att klara ganska lång tid mellan måltiderna, och kroppen kan då ställa om från tillväxt till reparation.. Jag kör 16:8-dieten där man har 16 timmar i sträck varje dygn utan mat/energi. Jag är pigg, inte hungrig,och har gått ner i vikt.

• Anonym (Sockertoppen)
    Anonym (Ej läkare) skrev 2017-01-15 20:20:52 följande:

Vad menar du med att äta regelbundet?

Det är bra med fasta rutiner, men kroppen mår inte bra av att vi stoppar i oss föda för ofta. Vi är gjorda för att klara ganska lång tid mellan måltiderna, och kroppen kan då ställa om från tillväxt till reparation.. Jag kör 16:8-dieten där man har 16 timmar i sträck varje dygn utan mat/energi. Jag är pigg, inte hungrig,och har gått ner i vikt.

Mitt matschema ser ut ungefär såhär:

7:00 frukost

12:00 lunch

15:00 en morot eller motsvarande

18:00 middag

ibland äter jag något litet på kvällen, t.ex två dl fil med lite nyttiga flingor, en tomat, ett äpple eller liknande.
  • Anonym (Ej läkare)

Sover du tillräckligt?

• Anonym (J)

Hur länge har du ätit så lite kalorier?

• Anonym (Sockertoppen)
    Anonym (Ej läkare) skrev 2017-01-15 23:50:43 följande:

Sover du tillräckligt?

Ja, runt 8 timmar/natt.
    Anonym (J) skrev 2017-01-16 00:12:46 följande:

Hur länge har du ätit så lite kalorier?

Tre veckor.
  • Anonym (J)

Man borde inte äta en VLC diet längre än tre veckor utan att ha pratat med läkare, så om du har tänkt fortsätta äta så lite så är det bäst att du kontaktar läkare pga tröttheten.

• Anonym (Sockertoppen)
    Anonym (J) skrev 2017-01-16 10:54:55 följande:

Man borde inte äta en VLC diet längre än tre veckor utan att ha pratat med läkare, så om du har tänkt fortsätta äta så lite så är det bäst att du kontaktar läkare pga tröttheten.

Vad är en VLC diet?
  • Rafael90
    Anonym (Sockertoppen) skrev 2017-01-16 11:29:54 följande:
    Vad är en VLC diet?
    Very Low Calorie-diet. Gör man en sån omställning så händer grejer i kroppen, precis samma sak som om du skulle börja med pulverdiet. Det är en stor förändring. Det kan vara orsaken, annars att du äter fel sorts livsmedel eller äter för lite eller för sällan.
  • nernu

Man blir trött av att ligga på kaloriunderskott så länge. Du får för lite energi helt enkelt och därför är du trött.

• MissNastrax

Äta mat som håller blodsockret uppe länge alt tar lite frukt osv under dagen.

Promenader piggar upp, samt att sitta i ljus och få i sig d-vitamin då producerar kroppen inte så galet med melatonin.

Jag sover väldigt dåligt och vilar väldigt lite men jag blir mer energifull desto mer jag är igång och gör saker.

Svar på tråden Nära slutar man vara så trött? (Viktnedgång)