Största förändringen efter barn!
Det viktigaste av allt är att ni båda VILL bli föräldrar lika mycket,det är en stor förutsättning för att lyckas med sitt föräldraskap och nya utmaningar. Självklart blir det en enorm förändring på flera plan,framförallt går inte era intressen/behov först längre utan barnets. Det går sällan att förutspå hur saker och ting kommer att bli när man får barn,det mesta växer man in i. Något som är viktigt i alla fall är att diskutera mycket med varandra,att man har någon slags samsyn. Självklart har man inte samma slags frihet som innan man fick barn,och i mitt fall så saknade jag den inte alls på samma sätt de första 3-4 åren. Med god planering så kan man ge varandra utrymme för egentid/intressen vid sidan av föräldraskapet,ni är ju två. Sedan kommer allt "det där" med rutiner...vilket är väldigt viktigt att ha när barnet växer upp. Det ger trygghet och barnet vet vad som väntas. Dvs: rutiner är som en inre klocka hos barnet. Det är mycket kring det praktiska när barnen är små,många tider att passa som måltider och barnets sömn. Sedan oron när barnen blir sjuka och är oroliga och man inte är van vid det och inte riktigt vet vad man skall göra. Man är alltid lite oroligare med det första barnet. Sedan när man börjar att arbeta igen är det tufft med allt vabbande...man inser inte hur ofta små barn blir sjuka/förkylda/feber/tänder de första 3 åren. Jobbigt att ringa chefen och utebli från jobbet vid vabb,men där kan ni turas om. Sedan är det självklart så fantastiskt roligt och spännande med att bli förälder att det jag rabblade upp lätt glöms av ALLT man FÅR tillbaka! Jag blev ensamstående när jag fick barn och jag klarade det! Nu är mitt barn i skolåldern och det som är tufft idag är att rodda allt själv med att hitta på maträtter ( aldrig gjort "barnmat") sedan handla den och laga den. Göra allt i hemmet som kräver mer än en vuxen börjar att slita på mig..så ni behöver samarbeta så inte den ena tar största lasset kring barn och hem. Två nattarbetande föräldrar vet jag inte så mycket om...arbetar själv dagtid...men att arbeta över finns inte i min värld just nu,mitt barn är min karriär för tillfället och det känns väldigt bra att kunna ge hen min tid. Hoppas att det här fick er att se på föräldraskapet på ett positivt sätt,stort lycka till!