Hur hanterar ni barnens kompisars mobiltelefonanvändande?öpöpppppöpöpööp+pö+pöpöppppöppp
Hej,
Jag har en son som är 8 år och går i 2:an. Han är den enda killen i klassen som inte har fått en mobiltelefon. VI har en gammal mobil hemma som han får lyssna på Spotify med och till våren kommer vi att låta honom få ta med sig den vid behov för att kunna ringa och bli nådd på. Vi vill inte att han ska börja med social media och sitta och spela spel på mobilen hur som helst.
Den senaste tiden har jag märkt att hans klasskompisar har börjat använda sina mobiler mer och mer. När vissa av dem kommer hem hit går de och sätter sig på soffan och tar fram mobilen på en gång och frågar om wifi lösenordet. Det har de inte fått och jag har försökt att kompromissa och sagt att de måste göra andra saker först innan de sitter mobilen/tv+spelet och så har jag även brutit efter ett tag när jag tyckt att de suttit mycket. Jag har frågat några av föräldrarna, när de hämtat, om de har några regler kring deras barns mobilanvändning och fått som svar att de inte har funderat på det och inte har några direkt.
Jag är lite intresserad av att höra hur andra föräldrar tänker kring detta? Har era lågstadiebarn mobiler och får de använda dem hur som helst? Varför eller varför inte? Hur gör ni med barnens kompisar som har mobiler? Jag tycker att det tar bort mycket av leken när mobilen finns med. När min son leker med barn som inte har mobil med sig leker de mycket mer.
Jag skulle helst förbjuda mobilen helt här hemma (och sätta mina barn på en helt mobilfri skola som inte finns) men vill samtidigt inte att min son ska känna att hans kompisar inte vill komma hit för att det är tråkigt. Som sagt hur tänker och gör ni?