• Minnamo

Hur hanterar ni barnens kompisars mobiltelefonanvändande?öpöpppppöpöpööp+pö+pöpöppppöppp

Hej,

Jag har en son som är 8 år och går i 2:an. Han är den enda killen i klassen som inte har fått en mobiltelefon. VI har en gammal mobil hemma som han får lyssna på Spotify med och till våren kommer vi att låta honom få ta med sig den vid behov för att kunna ringa och bli nådd på. Vi vill inte att han ska börja med social media och sitta och spela spel på mobilen hur som helst. 

Den senaste tiden har jag märkt att hans klasskompisar har börjat använda sina mobiler mer och mer. När vissa av dem kommer hem hit går de och sätter sig på soffan och tar fram mobilen på en gång och frågar om wifi lösenordet. Det har de inte fått och jag har försökt att kompromissa och sagt att de måste göra andra saker först innan de sitter mobilen/tv+spelet och så har jag även brutit efter ett tag när jag tyckt att de suttit mycket. Jag har frågat några av föräldrarna, när de hämtat, om de har några regler kring deras barns mobilanvändning och fått som svar att de inte har funderat på det och inte har några direkt. 

Jag är lite intresserad av att höra hur andra föräldrar tänker kring detta? Har era lågstadiebarn mobiler och får de använda dem hur som helst? Varför eller varför inte? Hur gör ni med barnens kompisar som har mobiler? Jag tycker att det tar bort mycket av leken när mobilen finns med. När min son leker med barn som inte har mobil med sig leker de mycket mer. 

Jag skulle helst förbjuda mobilen helt här hemma (och sätta mina barn på en helt mobilfri skola som inte finns) men vill samtidigt inte att min son ska känna att hans kompisar inte vill komma hit för att det är tråkigt. Som sagt hur tänker och gör ni?

• Svar på tråden Hur hanterar ni barnens kompisars mobiltelefonanvändande?öpöpppppöpöpööp+pö+pöpöppppöppp
  • KJJ

Vårt barn går också i åk 2 och ingen utav hennes vänner har mobil än. Tycker själv att det är för tidigt. Har ingen input på hantering, utan skriver mest för att visa på att det finns andra åttaåringar vars föräldrar gör samma bedömning som du.

• Minnamo

Tack för ditt svar. Skönt att höra att det finns andra föräldrar som tänker som vi gör. Jag tror inte att det är lika många av tjejerna som har mobiler i sonens klass men jag är förvånad över att 11 av 12 av pojkarna har det (och då är det vår son som inte har det). 

• cosinus

Mina barn har fått mobiltelefon i fyran. När de börjar fyran och ja då har de varit sist ut med råge i sina klasser.

Min yngsta går i tvåan och han kommer nu, med start idag faktiskt, få tillgång till en mobiltelefon måndagar och fredagar detta eftersom han ska ta en buss till en aktivitet tillsammans med några andra barn och då kändes det lämpligt.

Kompisarna som haft med sina telefoner till oss har fått använda dessa om barnen överlag fått spela den tiden. Annars har de fått lägga undan telefonerna hos oss. 

• KJJ

Jobbig situation, det kan jag förstå! Min enda tanke är väl att diskutera igenom vad och vilka principer som är viktigt för er och hålla på just det. Annat, som ni rangordnar som lite sekundärt kanske är värt att släppa lite på. Det förtroendet ni bygger upp hos sonen kan vara välinvesterat i framtiden.

Med det menar ja inte KÖP, utan mer att verkligen fundera igenom vad era nej-argument bottnar i. Jag vet inte vilken bedömning vi hade gjort om dotterns alla vänner hade haft mobiler. Hon kommer definitivt inte att vara först ut i alla fall!

Däremot har vi gaft diskussionen "många har hål i öronen, det vill jag också ha". Där är jag och maken benhårda, just nu skall tilläggas! Det blir inga hål i öronen innan hon fyller 14. Vi har nickelallergi i släkten och hon sportar aktivt. Har sett för många inflammationer i öronsnibbar och också bortslitet örhänge för att ändra ståndpunkt. Dock tror jag inte att man som förälder kan ha för många sådana käpphästar utan att man just måste välja de som känns viktigast för en själv att hålla på...

• cosinus
    KJJ skrev 2017-01-16 10:18:14 följande:

Jobbig situation, det kan jag förstå! Min enda tanke är väl att diskutera igenom vad och vilka principer som är viktigt för er och hålla på just det. Annat, som ni rangordnar som lite sekundärt kanske är värt att släppa lite på. Det förtroendet ni bygger upp hos sonen kan vara välinvesterat i framtiden.

Med det menar ja inte KÖP, utan mer att verkligen fundera igenom vad era nej-argument bottnar i. Jag vet inte vilken bedömning vi hade gjort om dotterns alla vänner hade haft mobiler. Hon kommer definitivt inte att vara först ut i alla fall!

Däremot har vi gaft diskussionen "många har hål i öronen, det vill jag också ha". Där är jag och maken benhårda, just nu skall tilläggas! Det blir inga hål i öronen innan hon fyller 14. Vi har nickelallergi i släkten och hon sportar aktivt. Har sett för många inflammationer i öronsnibbar och också bortslitet örhänge för att ändra ståndpunkt. Dock tror jag inte att man som förälder kan ha för många sådana käpphästar utan att man just måste välja de som känns viktigast för en själv att hålla på...

Där har jag samma känsla som dig. Man kan inte ha för många benhårda regler där barnen alltid blir sist ut. Vi har haft en tydlig ståndpunkt med just mobiltelefoner eftersom jag velat att de inte ska bygga upp sin trygghet på en mobiltelefon. De ska våga gå från skolan själv utan och ringa när de kommer fram och säga att de är hemma (ja vi har kvar hemtelefonen av den anledningen). Det har varit viktigt för mig att barnen känner att de vågar och kan klara sig själva utan telefon för rätt vad det är har den slut batterier. Vi har haft genomgång vad man gör om man får punktering (låser och lämnar cykleln och går hem). Om man ramlar o s v. De har också haft mitt telefonnummer i ryggsäcken och jag har sagt att går något helt åt helvete så be någon om hjälp. Finns nästan ingen som nekar ett skadat barn att låna en telefon om det verkligen, verkligen kniper och det har ännu inte hänt. 

Men som sagt, det är ju min åsikt och den har vi hållit på. Men på mycket annat har barnen haft större ansvar och frihet än många kompisar. De har fått åka buss in till stan relativt tidigt, cykla långt och köpa godis själv och såna saker. Och när de får förtroende och ansvar på andra områden så kan de liksom köpa att de har en stenåldersmorsa vad gäller mobiltelefoner :)
  • viseversa

Varken min 8 åring eller 9 åring har mobil. Men funderar på att ge dom enkla mobiler så vi kan ringa och dom kan ringa oss. Men några iPhone blir det inte på länge.

• Duckan

Dottern går i åk 3 och har haft telefon rätt länge. Dock får hon endast ha med den till skolan ibland.
    Vet inte om alla i klassen har telefon, men definitivt alla de som hänger hemma hos oss har det och har sina med sig i skolan.

• Minnamo

Tack för alla svar och kloka ord. :) Vi har båda en utländsk bakgrund och bott i olika länder med barnen. Och den här friheten som svenskar (generaliserar förstås) ger sina barn är lite främmande för oss. Men vi försöker anpassa oss till det och sonen får gå ut och leka själv i området nu. Men just när det kommer till mobiler kan jag inte låta bli att tycka att det är synd att så många svenska barn får dem så tidigt och får öppna konton på social media. Jag kan köpa att de behöver ha mobil om de ska vara hemma en kort stund eller gå hem från skolan mm men när 8åringar inte har några som helst regler kring användandet tycker jag det är synd. Det är tid som de annars skulle lägga på så mycket annat. 

Vi lillasysters luciakoncert i december satt det tex några killar från sonens klass och pillade på sina mobiler när småsyskonen sjöng. Deras föräldrar satt precis bredvid men sa inte åt sina barn att lägga undan telefonen. 

Min man och jag är ganska enade om att vi vill vänta betydligt längre innan de får börja använda social media men däremot så är vi inte helt emot användandet av en telefon för att kunna kontakta. Men som sagt svårt att veta hur man ska göra när kompisens vänner är på besök. Jag begränsar användningen av kompisarnas telefoner nu men kommer det att leda till att de inte vill följa med min son hem så småningom? 

• Fru Ve

Min son går i åk 3. Vi har "skärmdag" cirka varannan dag hemma. Och då är det OK även att spela på mobilen om barnen vill göra det. Har vi däremot inte skärmdag får barnen göra annat, då skulle jag säga åt dem att lägga bort mobilen medan de är hos oss. Och visst jag märker att en del av sonens kompisar tycker att detta är väldig överkurs och det KAN kanske leda till att en del inte vill leka här om vi inte har "skärmdag". Svårt detta tycker jag. Min son har egen mobil med en del spel men ingen surf utanför huset. Sociala medier är inte OK, tycker inte alls barn i lågstadiet (knappt mellanstadiet heller) bör ha det. Bra i alla fall att man har en del regler men det kan ju som sagt bli krock med en del barn som inte alls är vana vid begränsningar.

• Duckan

Som motpol till det Fru Ve skrev så, i dotterns klass har nästan alla IG och de "leker" med Musicaly och sånt där via sina telefoner och paddor när de hänger. Visst leker de annat också, men det verkar plana ut nu vid 10-årsstrecket.

Svar på tråden Hur hanterar ni barnens kompisars mobiltelefonanvändande?öpöpppppöpöpööp+pö+pöpöppppöppp