• AnnJoline

14 månader autism?

Hej!

Jag har funderat länge på om min dotter kan ha autism pga hennes "flackiga" ögonkontakt. Hon är idag 14 månader gammal.

På många sätt så utvecklas hon "som hon ska"

Reagerar för det mesta på sitt namn (speciellt om man är en bit ifrån). Men ibland kan hon vara svår att få kontakt med. Går sedan 12,5 månader.

Hon pekar. Vinkar. Härmar mycket av det vi gör i vardagen (borstar håret själv, "schamponerar " sitt hår, håller mobilen mot örat, hjälper till plocka ur diskmaskinen osv) Kan göra en del tecken till tecken sånger(gillar sånger) Hon ger oss saker och visar oss saker. På det sättet upplever jag henne också som social... om vi har över någon enstaka gäst så är hon ofta nyfiken på den personen, men alltid blyg och avvaktande till en början. Men är det mycket folk så tycker jag mig märka på henne att "det blir för mycket ": hon blir grinig, gnällig, vill dra sig undan.

Vad gäller språk så märker man att hon förstår rätt så mycket. Kan peka på saker, följa enkla uppmaningar. Hon härmar djurläten när hon ser sina leksaksdjur (ko, Tiger och ibland får). Hon kanske kallar bok för "bo". Har ropat "pappa" vid något tillfällen då pappa har lämnat rummet (det är pappan som är hemma med henne). Nickar inte eller skakar på huvudet för ja eller nej. Hon babblar en del men det är inte så att vi har "konversationer".

Så språkmässigt kanske hon är lite "sen". Ofta när jag kommer hem från jobbet så blir hon inte vidare glad, men är mer pappig nu då det är han som är hemma.

Det som gör att jag tänker autism är den flackiga ögonkontakten, att hon ibland kan vara svår att få kontakt med, att hon verkar besväras av större folksamlingar. Hon kan bli väldigt skrikig om hon inte får som hon vill, men det hör kanske till åldern. Sen också att hon kanske är sen språkmässigt också.

Jag skulle hemskt gärna vilja höra andras erfarenheter eller synpunkter. Har ett öppet sinne och tänker också att det inte behöver vara autism.

Hoppas på svar! Tack.

• Svar på tråden 14 månader autism?
  • Geminis

Av vad jag läser verkar ditt barn utvecklas i normal takt och du har inget att bekymra dig över. Ett tips är att läsa på om barns utveckling och det finns mycket bra på nätet. Måste säga att jag förvånas över att du är orolig och tanken slår mig att du nog bör rannsaka dig själv om det finns annat som gör dig bekymrad.

En samtalskontakt kan vara väldigt bra och BVC erbjuder familjerådgivning/terapi vilket jag tipsar om i all välmening. Ta inte illa upp då jag endast tänker att det vore ett bra stöd. Har själv ett "bonusbarn" med autism och agerar stöd till barnets förälder och det är lätt att glömma bort sig själv i det hela.

En bra länk om barns språkutveckling:

www.babyhjalp.se/barns-sprakutveckling

Att uppmärksamma:

www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp&sorting=3&sitekey=%7B4EE7C1AC-7309-4648-9D46-A88872EAA859%7D&pagekey=%7B93CC22A7-71D1-409E-ACD9-0F8CA5500643%7D

Autism och Aspbergerförbundet:

www.autism.se

• Dumbledore

Det låter som en fullständigt normal liten unge. Alla gillar inte folksamlingar, inte ens som vuxna, och det utan någon typ av npf.

Prata med bvc om du är orolig dock!

• 2009

När det gäller språket tycker jag inte att det verkar vara någon fara, vår kille sa nästan ingenting förrän han var 18 mån, då började det komma lite ord som gick att förstå och sen han fyllde 2 har han pratat hela meningar :)

• Humlan87

Viktiga milstolpar i barns kommunikationsutveckling att hålla utkik efter och försöka stimulera är språkförståelse, dvs att barnet förstår uppmaningar och instruktioner. I den här åldern är det till exempel att kunna hämta en leksak i ett annat rum. Säg att barnet och du är i köket, du föreslår för barent att ni ska leka med bollen och be barnet att hämta bollen på sitt rum (utan att du behöver peka eller gå med). Klarar hon den typen av uppmaning? Eller om ni leker med dockan och du ber henne att mata dockan eller göra så att dockan hoppar, utan att du visar eller pekar. Det är ett sätt att få en bild av hur mycket barnet förstår av språket.

En annan viktig milstolpe är kommunikationslust eller delad uppmärksamhet. Om ditt barn ser någonting spännande, tex en lampa med fina färger eller en hund som går förbi, försöker hon då att rikta din uppmärksamhet mot det som händer? Det kan till exempel vara genom att peka på saken och titta på dig eller genom att titta på dig, komma fram och ta din hand för att ni ska gå till saken. Det viktiga är att hon försöker dela upplevelsen med dig, att hon vill att du och hon ska uppleva det tillsammans.

Om hon har svårt för något av detta så är det viktiga saker att öva henne i. Språkförståelse övar man genom att vara noga med att sätta ord på vad man gör, berätta för henne medan ni gör saker som att leka med bilar eller duka bordet. Sätt ord på vad hon gör, beskriv. Det är jättebra att förstärka med tecken (läs om baby tecken eller takk).

När det gäller kommunikationslusten så försök att iaktta henne så att du ser när något fångar hennes intresse så att du kan gå in i det med henne och göra upplevelsen till ett samspel. T ex om hon får syn på en spännande blinkande lampa och är på väg fram emot den, så går du med och visar tydligt att du sett att hon tycker den är fin, säg t ex oj vad den lyser! Det tyckte du var fint. Det tycker jag också! Hur tror du det blir om vi trycker på knappen? Oj nu släckte vi den, kan vi tända igen? Osv osv... det viktiga är att ni är tillsammans i upplevelsen!

Man behöver absolut inte ha autism för att ha svårt med dessa saker, det är stora skillnader mellan olika barn i den här åldern och oftast jämnar det ut sig med åldern.

• ssa123

Kunde vara min dotter du beskriver!!!

Hon är idag nästan 3. Vet fortfarande inte hur det "står till" hos henne tyvärr. Oroar mig mycket

• Charlotte N
    ssa123 skrev 2017-01-18 22:01:40 följande:

Kunde vara min dotter du beskriver!!!

Hon är idag nästan 3. Vet fortfarande inte hur det "står till" hos henne tyvärr. Oroar mig mycket

Gör inte det! Livet är här och nu, oroa inte bort det. Din dotter är den hon är oavsett din oro och man kan leva ett fint liv med lite autism också!
  • Elsis

Angående språket tycker jag inte att du ska oroa dig. Min äldsta pratade inte så mycket i den åldern, men ett par månader senare lossnade det och hon var snabbt väldigt tidig för sin ålder. Lillasyster var ungefär likadan medan lillebror var senare ganska länge, men nu vid tre är han absolut i kapp. Vill du träna språket är fet bra att läsa mycket, och hålla på med rim och ramsor och prata om olika ord.

Svar på tråden 14 månader autism?