Inlägg från: AnnJoline |Visa alla inlägg
  • AnnJoline

14 månader autism?

Hej!

Jag har funderat länge på om min dotter kan ha autism pga hennes "flackiga" ögonkontakt. Hon är idag 14 månader gammal.

På många sätt så utvecklas hon "som hon ska"

Reagerar för det mesta på sitt namn (speciellt om man är en bit ifrån). Men ibland kan hon vara svår att få kontakt med. Går sedan 12,5 månader.

Hon pekar. Vinkar. Härmar mycket av det vi gör i vardagen (borstar håret själv, "schamponerar " sitt hår, håller mobilen mot örat, hjälper till plocka ur diskmaskinen osv) Kan göra en del tecken till tecken sånger(gillar sånger) Hon ger oss saker och visar oss saker. På det sättet upplever jag henne också som social... om vi har över någon enstaka gäst så är hon ofta nyfiken på den personen, men alltid blyg och avvaktande till en början. Men är det mycket folk så tycker jag mig märka på henne att "det blir för mycket ": hon blir grinig, gnällig, vill dra sig undan.

Vad gäller språk så märker man att hon förstår rätt så mycket. Kan peka på saker, följa enkla uppmaningar. Hon härmar djurläten när hon ser sina leksaksdjur (ko, Tiger och ibland får). Hon kanske kallar bok för "bo". Har ropat "pappa" vid något tillfällen då pappa har lämnat rummet (det är pappan som är hemma med henne). Nickar inte eller skakar på huvudet för ja eller nej. Hon babblar en del men det är inte så att vi har "konversationer".

Så språkmässigt kanske hon är lite "sen". Ofta när jag kommer hem från jobbet så blir hon inte vidare glad, men är mer pappig nu då det är han som är hemma.

Det som gör att jag tänker autism är den flackiga ögonkontakten, att hon ibland kan vara svår att få kontakt med, att hon verkar besväras av större folksamlingar. Hon kan bli väldigt skrikig om hon inte får som hon vill, men det hör kanske till åldern. Sen också att hon kanske är sen språkmässigt också.

Jag skulle hemskt gärna vilja höra andras erfarenheter eller synpunkter. Har ett öppet sinne och tänker också att det inte behöver vara autism.

Hoppas på svar! Tack.

Svar på tråden 14 månader autism?