Inlägg från: 8airam8 |Visa alla inlägg
  • 8airam8

Efternamn till minsta hjärtat?

Hej!

Mina två äldsta barn har mitt efternamn, och det är exmaken som är pappan. Han heter samma som vi, eftersom han tog mitt efternamn när vi gifte oss.

Jag har för inte alltför längesedan fått mitt tredje barn, och nu kommer frågan om vilket efternamn som bebisen ska ha. Alternativet att jag tar mitt efternamn som mellannamn och tar sambons egennamn till mitt ifall vi gifter oss finns inte.

Alternativen såsom jag ser det är ju då att:

a) de två äldsta heter A i efternamn, det yngsta får heta B

b) alla tre barnen heter A i efternamn

Skulle behöva lite input med olika perspektiv, för jag tycker att det här är svårt.

• Svar på tråden Efternamn till minsta hjärtat?
  • 8airam8

Valet är svårt därför att å ena sidan vill jag att barnen har samma efternamn för den där känslans skull bara. De är ju mina barn, alla tre. Sedan har vi sambon: detta är hans första och kanske enda barn. Klart att han vill ge sitt efternamn. Hans efternamn är ganska alldagligt men viktigt för honom givetvis. Mitt efternamn låter väl inte så märkvärdigt det heller, men min släkt är ensam i Sverige om det. Och inte för att det är så viktigt det heller, utan det är mer en känsla liksom.

Skäl för att ta mitt efternamn: barnen heter samma och det kanske ger en skönare syskonfeeling. Efternamnet är lite unikt.

Skäl för att ta sambons efternamn: hans första och kanske enda barn, känslan för honom där nu då.

Fylla på listan?

• 8airam8

Och just det: om vi gifter oss så kommer inte jag att ta hans efternamn. Han tar nog inte mitt heller.

Svar på tråden Efternamn till minsta hjärtat?