• Anonym (paff)

    Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???

    Herrejösses!

    Har nu läst på att vi måste gå till vår kommuns socialnämnd för att fastställa faderskapet eftersom vi inte är gifta! Helt sjukt ju!
    Vi har flera barn sedan tidigare och har automatiskt fått hem papper från skatteverket efter varje förlossning. Vi har därefter skiljt oss pga attvi vill köpa hus och öka möjligheterna att få lån då en av oss inte är kreditvärdig ännu. Vi väntar nu ytterligare ett barn och har nu fått veta att vi måste gå till socialen pga att vi inte är gifta, ogillar detta skarpt, det är ju 2017 inte 1817.

    Hur går det till? Blir man förhörd?

  • Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???
  • Carambolan

    Ni går dit och skriver på ett papper. Du för att intygar att han är pappa, han för att godkänna att han är det. Underskriften bevittnas av en eller två medarbetare frånsocialtjänsten. Klart.

  • Anonym (Lätt som en plätt!)

    Du borde veta vid det här laget hur det går till med tanke på att du skriver att ni har flera gemensamma barn och att de skickar ett papper till er efter varje förslossning om fastställbing av faderskap. Men hur som helst, det är som ovan skriver. Sen kan det vara så ifall din partner misstänker att barnet inte är hans då gör man ett DNA test. Ni får svar ca 14 dagar senare. Värre än så är det inte.

  • LFF
    Anonym (Lätt som en plätt!) skrev 2017-01-17 11:03:49 följande:

    Du borde veta vid det här laget hur det går till med tanke på att du skriver att ni har flera gemensamma barn och att de skickar ett papper till er efter varje förslossning om fastställbing av faderskap. Men hur som helst, det är som ovan skriver. Sen kan det vara så ifall din partner misstänker att barnet inte är hans då gör man ett DNA test. Ni får svar ca 14 dagar senare. Värre än så är det inte.


    Nej, innan var de ju gifta. Då behöver man inte gå och fastställa faderskapet hos kommunen. TS skriver om papper från Skatteverket, det är ju bestämning av namn man får därifrån.

    Till TS: Gå dit innan BF så är det bara lite papper att fylla i om fastställande av faderskap och att ni ska ha gemensam vårdnad. Om man går dit efter BF kan man få frågor lite frågor om barnets vikt, längd, konceptionstid. Går man dit innan så hämtar de 
  • Anonym (paff)

    Nej jag visste inte alls, tidigare har vi varit gifta då går det inte till på det sättet.

    Jag tycker det känns olustigt att behöva vara i kontakt med socialtjänsten helt enkelt. 

  • Jill 79

    Det är verkligen ett icke problem. Det är ju inte som att ha kontakt med socialen. Man går bara dit och skriver under två papper, ett för faderskapet och ett för vårdnaden. Piece of cake. Men se till att göra det innan förlossningen för att vara säker på att det inte blir tok om något skulle hända under förlossningen.

  • Anonym (Lätt som en plätt!)
    Anonym (paff) skrev 2017-01-17 12:03:52 följande:

    Nej jag visste inte alls, tidigare har vi varit gifta då går det inte till på det sättet.

    Jag tycker det känns olustigt att behöva vara i kontakt med socialtjänsten helt enkelt. 


    Okej ber om ursäkt. Missförstod det du skrev. Jag förstår dig. Men säg det sen till dem också. Att de inte ska hålla på och kontakta er för en sån sak.
  • Anonym (paff)

    Vårt äldsta barn har haft lite problem med fel kompisar och hamnat i slagsmål och vi har därför blivit ditkallade förut, för mig är det obehagligt att ha med dem att göra, särskilt då sonen skärpt sig.

  • Anonym (paff)
    Anonym (Lätt som en plätt!) skrev 2017-01-17 12:08:07 följande:
    Okej ber om ursäkt. Missförstod det du skrev. Jag förstår dig. Men säg det sen till dem också. Att de inte ska hålla på och kontakta er för en sån sak.
    dom har inte kontaktat oss ännu, jag har läst att de kommer att göra det efter förlssningen
  • Anonym (paff)
    Kjell2 skrev 2017-01-17 12:11:42 följande:

    Gift er när huslånet är klart.


    Ja vi ska göra det på samma datum som vi gifte oss förra gången. Men då vi bort i Sthlm län så har vi inte hela kontantinsatsen ännu, det är dyrt med hus här, så barnet hinner födas innan husköpet.
Svar på tråden Måste vi till socialen för att vi inte är gifta???