• Anonym (Marie)

    Berätta eller inte?

    Hej!

    Min mans bror och hans fru skilde sig i höstas efter ett drygt 20 årigt förhållande och 3 barn (8, 12 och 17 år gamla). Idag är de inte så bra vänner. Hon har en ny.

    Det som vi visst (och hennes man också) var att hon varit otrogen för drygt 10 år sedan.

    Igår kväll fick vi reda på att hon för 2 år sedan varit otrogen med en bror till hennes man och en kusin till hennes man (dvs bror och kusin till min man med). Dessutom hade hon sagt till en arbetskamrat att hon var osäker på om hennes man var pappa till deras yngsta barn.

    Så nu är frågan. Skall vi berätta för min mans bror eller inte? Skall vi tipsa honom att göra faderskapstest? Skall vi berätta om den andra broren och kusinen?

    Hjälp oss!

  • Svar på tråden Berätta eller inte?
  • Anonym (Hmmm)

    Skulle börja med att ta reda på sanningshalten? Har ni pratat med bror och kusin?

  • Anonym (absolut)

    När det gäller något så allvarligt som faderskap tycker jag nog han har rätt att få veta. Han lär ju inte säga upp bekantskapen till barnet eftersom han och barnet investerat massor i relationen. Men rätt att veta har han.

  • Anonym (Marie)

    Han som berättade för oss igår hade fått visats ett foto på när hon stod naken i kusinens sovrum. Alltså kusinen hade själv visat honom i mobilen. Kusinen hade då också berättat att hon och den andra broren hade legat med varandra.

    Angående faderskap eller inte, så hade hon själv berättat för en arbetskamrat, som i sin tur berättat för en annan, därefter en annan och ytterligare en annan innan vi fick reda på det. Så där har ju gått ett par rundor, men känns lite för stort för att nonchalera.

    Vi har också funderat på om man skulle ställa kusinen och broren uppåt väggen och frågat dem rakt ut. Frågan är om man får ett ärligt svar....

  • Påven Johanna II
    Anonym (Marie) skrev 2017-01-17 12:27:59 följande:

    Han som berättade för oss igår hade fått visats ett foto på när hon stod naken i kusinens sovrum. Alltså kusinen hade själv visat honom i mobilen. Kusinen hade då också berättat att hon och den andra broren hade legat med varandra.

    Angående faderskap eller inte, så hade hon själv berättat för en arbetskamrat, som i sin tur berättat för en annan, därefter en annan och ytterligare en annan innan vi fick reda på det. Så där har ju gått ett par rundor, men känns lite för stort för att nonchalera.

    Vi har också funderat på om man skulle ställa kusinen och broren uppåt väggen och frågat dem rakt ut. Frågan är om man får ett ärligt svar....


    Hon har ju inte själv bemödat sig med att försöka hålla det hela hemligt så det är väl bara att berätta vad ni fått veta. Ställa brodern och kusinen mot väggen däremot, får väl i så fall den som verkligen berörs av det inträffade göra, om han nu anser en sådan sak vara värdig honom.
  • Anonym (absolut)
    Anonym (Marie) skrev 2017-01-17 12:27:59 följande:
    Han som berättade för oss igår hade fått visats ett foto på när hon stod naken i kusinens sovrum. Alltså kusinen hade själv visat honom i mobilen. Kusinen hade då också berättat att hon och den andra broren hade legat med varandra.

    Angående faderskap eller inte, så hade hon själv berättat för en arbetskamrat, som i sin tur berättat för en annan, därefter en annan och ytterligare en annan innan vi fick reda på det. Så där har ju gått ett par rundor, men känns lite för stort för att nonchalera.

    Vi har också funderat på om man skulle ställa kusinen och broren uppåt väggen och frågat dem rakt ut. Frågan är om man får ett ärligt svar....
    Den enda ni ska prata med är pappan. De andra behöver ni inte involvera.
  • Anonym (Risk)

    Det finns en stor risk om man drar upp frågan om faderskap. Om det visar sig att fd mannen inte är pappa så kan mamman vägra lämna ut barnet till fd mannen. Dvs barnet får aldrig mer träffa den person som han i hela sitt liv trott var hans pappa. Hände en kompis till mig.

    Man kan vänta med faderskapsutredningen till barnet fyllt 18.

  • Anonym (Marie)

    Tack för alla svar!

    Tyvärr är vi väl lite villrådiga ännu.

    Min man ringde till en familjerådgivare igår och hon tyckte inte att vi skulle berätta det. Hon tyckte att det gått för lång tid (2 år sedan otrogen med mannen släktingar och dottern som var osäkert om han var pappa till fyller 8 år till våren).

    Jag känner att det blir väldigt svårt att berätta för mannen till den som varit otrogen. Blir ju inga roliga släktmiddagar framöver. Kan vi ens berätta för min mans föräldrar. Tänk att ha en son som har legat med den andra sonens fru! Kanske de tar avstånd ifrån oss och tycker att vi är konstiga som sprider "rykten".

    Samtidigt känner jag att vi måste berätta det. Jag kan inte gå och hålla tyst om detta för evigt.

  • Anonym (Risk)
    Anonym (Marie) skrev 2017-01-18 10:53:55 följande:

    Tack för alla svar!

    Tyvärr är vi väl lite villrådiga ännu.

    Min man ringde till en familjerådgivare igår och hon tyckte inte att vi skulle berätta det. Hon tyckte att det gått för lång tid (2 år sedan otrogen med mannen släktingar och dottern som var osäkert om han var pappa till fyller 8 år till våren).

    Jag känner att det blir väldigt svårt att berätta för mannen till den som varit otrogen. Blir ju inga roliga släktmiddagar framöver. Kan vi ens berätta för min mans föräldrar. Tänk att ha en son som har legat med den andra sonens fru! Kanske de tar avstånd ifrån oss och tycker att vi är konstiga som sprider "rykten".

    Samtidigt känner jag att vi måste berätta det. Jag kan inte gå och hålla tyst om detta för evigt.


    Känner du att du måste berätta för att det blir bättre för de inblandade att det kommer fram i ljuset? Eller känner du att du måste berätta för att du inte orkar bära på hemligheten?
  • ungbrunett

    Jag tycker absolut ni ska berätta för honom. Hur hade ni själv velat om det gällde er? Att leva med den hemligheten och att han dessutom får reda på att ni vet detta. Nej jag skulle defitntivt berätta detta, för allas skull. Han får sedan själv välja huruvida han vill göra faderskapstest osv.

Svar på tråden Berätta eller inte?