• Kns88

    Finns det någon annan än jag som har fått bekymmer efter X?

    Hejsan.

    Är helt ny här på sidan, men tänkte att jag kanske får dela något som gör mig ledsen med någon som kanske har det likadant.

    Historien bakom, har två egna barn sedan innan, har gjort en abort och för ett år sedan opererades jag för ett utomhavandeskap där dom plockade bort min högra äggledare.

    Jag har vart på återbesök, ringt dit osv, men får till svar att det absolut inte skulle göra någon skillnad för huruvida jag skulle kunna bli med barn igen.

    Ringde dit samma månad som det var exakt ett år sedan jag gjorde operationen och sa att något är FEL! Jag VET det, vi har "försökt" sedan ett år tillbaka och inget händer. Jag vet ju hur min kropp fungerar IOM att jag fött två barn och gjort en abort samt blivit gravid (dock med ett utomhavandeskap) men jag blir inte gravid. Och över ett år har gått ...

    Det enda som jag har fått är olika nya besvär jag aldrig känt förr, knölar i brösten, mensverk från helvetet, regelbunden mens som övergått till en cykel på 20-24 dagar, och denna gång är jag på dag 31 så antar att deb hoppar runt igen nu.

    Jag blir så galet less, frustrerad och ledsen. Jag känner inte igen min kropp alls.. och någon graviditet känns inte som att det kommer ske heller. Har bokat in tid på kvinnokliniken, men där svarar dom mig att eftersom jag redan har barn sedan innan blir man inte prioriterad, tvärtom.

    Finns det någon annan som också gjort en sån här operation? Och hur gick det sen? Fler barn? Kroppsliga bekymmer? Eller är det bara jag?

    Vore så tacksam för svar.

    Mvh

  • Svar på tråden Finns det någon annan än jag som har fått bekymmer efter X?
  • Nyfikna72

    Det går nog inte att säga annat än att alla är olika.........att hitta paraleller på symptom och annat är nog väldigt svårt. Särskilt när det blir besvär som du skriver om.

  • Kns88

    Jag förstår. Tänkte mer om någon har gjort en likadan operation och vill dela med sig av hur det gick för henne.

  • FantasyFia

    Hej!

    Beklagar x'et.<3

    Liknar min historia. Åtminstone tills "förändringarna med kroppen efter x". Har också två barn (2010

    Och 2012). Hade också utomkvedes för ett år sen. De op bort ena äggledaren. Vi har fortsatt försökt bli gravida sen dess, utan resultat. Går nu på MamaMia-kliniken, de är jättebra där! Kan rekommendera dem. Äter Provera, för regelbunden mens och imorgon ska jag dit för ägglossningskoll. Är ganska hoppfull.

    Kram /Sofia

  • Fru Justitia

    Hej Kns88,

    Jag känner helt igen mig.

    Är arg, ledsen och besviken. Känner mig stympad mot min vilja.

    Men har inte haft ork att driva det hela ensam.... känns som det är svårt att vinna mot ett SJKHS som har ett landsting bakom sig....

    Jag och min mar var superkompatibla.

    Vi bestämde oss för att försöka skaffa barn sommaren 2010.

    Jag tog ut min kopparspiral i augusti. I oktober var vi gravida.

    Vi var överlyckliga och lyriska pga att jag alltid trott att jag skulle ha problem med att bli gravid.... en känsla jag haft bara....

    Jag var bland de sista ut att få barn så visste mkt om hur kort el lång tid det kan ta att bli gravid, hade hört om olika symtom, graviditeter och förlossningar.

    Allt gick bra och vi fick ett friskt och välskapt barn.

    Satte in en ny spiral efter tre mån ca.

    2012 bestämde vi oss för att försöka med ett syskon. Tänkte som sist att man inte kan ta något föregivet. Tog ut spiralen i september.

    Var gravid i okt.

    Men drabbades av ett utomkvedshavandeskap i ca v 6.

    Åkte in akut pga magsmärtor och kräkning. Hade ringt 1177 och blivit kopplad till gynmottagningen pga min graviditet. Jag hade googlat undertiden och misstänkte just utomkvedshavandeskap.

    De tog prover och konstaterade att jag var gravid men att jag blödde i underlivet. Naturligt missfall då kroppen stöter bort. Fick bli inlagd.

    Kände ingen smärta alls nästa dag. Man såg en liten blödning i buken vid ett UL.

    Fick prata med en läkare som nämnde tabletter el operation.

    Jag sa att jag föredrog tablett. Var emot operation.

    De ville dock göra en titthålsoperation.

    Gick motvilligt med på detta då jag inte längre hade ont el kände oro/rädsla. Kändes som min kropp tog hand om mig. Men jag fick ligga kvar.

    Hämtades till OP på kvällen. Påpekade att fortfarande inga smärtor. Lugn.

    Blev sövd. Blev då rädd och kände mig utlämnad och ensam. Grät.

    Vaknade.

    Fick veta att man mot min vilja tagit bort hö äggledare!!!!

    Jag blev fruktansvärt illa berörd och chockad men ville bars hem.

    Kände mig utsatt för ett övergrepp.

    Sedan dess har vi inte blivit gravida trots oskyddat sex i flera års tid.

    Så jag vill påstå att jag hade en ÄL som fungerade. När de tog bort den försvann våra goda förutsättningar.

    Får ingen hjälp från sjukvården. Måste bekosta IVF själva.

    Så förstår precis hur du känner och mår.

    Det suger!

    Vad gör man när man längtar så det gör ont men inte är gjord av pengar?

    /Ledsen mamma som längtar efter syskon

Svar på tråden Finns det någon annan än jag som har fått bekymmer efter X?