Igångsättning ett alternativ till snitt?
Det är så svårt att ge råd och säga innan. Är man väldigt rädd så är det svårt att slappna av och då blir förlossningen också svårare. Om du ska föda vaginalt så gå en profylaxkurs. Brukar inte ges på mvc längre men finns privat. Själv blev jag igångsatt av medicinska skäl och fick ligga med värkstimulerande en hel natt. När morgonen kom var jag helt slut och kände absolut inte att jag var redo att föda. Var också väldigt rädd och kände mig inte alls trygg med personalen. Det blev akut snitt och det upplevde jag som en lättnad. Det är fantastiskt att föda barn oavsett vilket sätt det kommer ut på och man är inte bättre för att man fött vaginalt. Mitt snitt gick galant, det finns mycket tydliga rutiner och säkerhet vid kejsarsnitt i Sverige och jag kände mig väldigt trygg. Barnet mådde bra från början. Ärret läkte också fint. Man får inte fult ärr på samma sätt som förr (om det inte tillstöter komplikationer) då man syr med material som tas upp av kroppen = inga stygn behöver tas. Idag 7 mån senare ser det ut som ett litet rivmärke som inte syns när man har trosor på. Det finns risker med båda sätten men båda är relativt säkra i svensk sjukvård. Om kejsarsnitt får dig att må bättre och känna dig lugnare så tycker jag det är ett bra alternativ.