• ebe91

    Barnvagnar med fasta hjul

    Polly1 skrev 2017-01-17 20:32:45 följande:

    Vi har börjat titta efter barnvagn och har som många andra upptäckt vilken djungel det är :P

    Vi är inne på en vagn med fasta hjul och

    vagnarna vi för tillfället fastnat för är Emmaljunga mondial och Emmaljunga city cross. Vill gärna veta för och nackdelar med dessa och även förslag på andra vagnar/märken med fasta hjul :)


    Vi har en emmaljunga edge duo combi med classic crome leather-chassit (samma chassi finns till mondial) och är supernöjda! Haft den i två år och används nu åt barn nr 2.

    Fördelarna jag ser är:
    - ordentligt chassi som klarar tuffare terräng
    - bra gung i vagnen
    - går att lasta mycket och rätt tungt i varukorgen
    - rullar lätt, aldrig haft punka

    Nackdelar:
    - väger ganska mycket
    - då korgen är en metallkorg sprätter det upp endel på sakerna man har i varukorgen om det är blött ute (vi har gjort en iläggskorg i fuskskinn för att skydda)
    - som med alla vagnar med fasta hjul så är den inte jättesmidig att gå i affärer med

    Vi har även en brio smile och en bugaboo donkey (syskonvagn) så jämför med dom.
  • ebe91

    Tycker redan att på en vanlig gräsmatta är det stor skillnad mellan fasta hjul och swivelhjul. Skulle jag bara ha en vagn skulle jag ta en med fasta, då jag hellre har en stadig och stabil vagn (om än mer svårstyrd men absolut inte omöjlig) än en inte lika stabil men som är lättare att svänga med. Lägger man bara lite vikt på handtaget lyfts ju framhjulen upp och då är det ju lätt att svänga, den får bara lite större svängradie.

  • ebe91
    Polly1 skrev 2017-01-18 21:39:59 följande:
    Vet du om happyn är i samma storlek som Emmaljunga edgen? Har hört mycket bra om den vagnen också men i och med att den inte tillverkas längre är det ju svårt att känna på en ny i butik ;)
    Edgen är större, och känns mer robust. Sufletten på emmaljungan är bättre, regnskyddet är mycket bättre. Har inte sett liggdelen till brio happy dock, men edge är den största liggdelen på marknaden.

    (Vi har somsagt edge och svägerskan har en happy).
  • ebe91
    rox skrev 2017-01-19 06:15:23 följande:
    Vet inte hur edge ser ut, en vän till mig har en EL och dem ser väldigt lika ut storleksmässigt. Jag kommer ihåg att vi valde bort både Kronans och EL med fyra fasta då vi tyckte liggdelen var så låg/satt långt ner på chassit. Det skulle i o f s istället vara en fördel med en lägre sittande sits då man ska lyfta i och ur ett barn.
    Det måste bero på vilket chassi man har, för våran liggdel på emmaljungan sitter väldigt högt. Sittdelen däremot är långt ner, men det vet jag brio happys sittdel också är.
  • ebe91
    Anotherone skrev 2017-01-19 09:23:29 följande:

    Mondial har jag ingen erfarenhet av, men jag får för mig att Mondial och Edge är lite tyngre och klumpigare än City Cross?
    Vi vill ha en fyrhjuling av samma skäl som er, jag kan möjligen tänka mig en smidigare vagn när barnet åker framåtvänt och väger mer men det får vi se.
    Nu har vi i alla fall skaffat en City Cross med liggkorg, vi hade en sån till första barnet och väljer samma nu.

    Framför allt valde vi den för att den är så bra som sittvagn. Och man använder ju vagnen som sittvagn klart mycket längre än vad man använder den som liggvagn. I vår bil gick det också att fälla vagnen med liggkorgen på och få in den på längden så att den inte tog upp hela bagaget.

    Den har bra utrymme, är stabil, skön att köra, skönt gung. Och med liggkorgen får man en riktigt smidig liggvagn.


    Edgen är ingen vagn som man jättegärna lastar i och ur bilen dagligen, helt klart! Man måste ta lös liggdelen för att kunna fälla ihop chassit (med sittdelen behöver man dock inte det!). Fördelen med liggdelen är att den är väldigt rymlig och den hinner aldrig bli förliten, utan man får byta till sittselen när barnet inte vill ligga ner längre. Men helt klart, man använder liggdelen typ bara 6 månader så sittdelen är viktigare än liggdelen.
Svar på tråden Barnvagnar med fasta hjul