• Kawthar

Långt hår

-Använd lite schampo , tvätta inte håret så ofta typ 2 ggr /veckan

-Avsluta alltid med balsam och skölj ur ordentligt , avsluta med kallt vatten

-Borsta aldrig håret blött, använd tangler när det är torrt

-Använd sällan produkter i håret o föna/platttånga sällan

-Argan eller kokosolja använder jag när jag tvättat håret och det är handukstorrt , bara längderna, annars fungerar det som inpackningar i hela håret att sova med över natten och tvätta ut på morgonen

-klipp håret men mer sällan ,bara för du sparar behöver det inte se slitet ut

-färga o blek inte håret när du sparar , naturligt hår är alltid vackrast och det sliter mkt

-när du sätter upp håret, använd plastsnoddar (ser ut som gamla telefonsladdar) finns på typ glitter

-hört att massera hårbotten med ricinolja ska hjälpa håret att växa snabbare, vet inte om det stämmer, finns på apoteket

-ha tålamod :)

• Kawthar
    Anonym (Långt) skrev 2017-01-19 15:46:51 följande:

Bra tips :) speciellt det här om att inte klippa sig så ofta. Håret slits faktiskt inte så snabbt om man sköter det förutom när det är axellångt (för då slits det från halsdukar, jackor m.m.). Och om man nu är orolig för kluvna hårtoppar och har lite längre hår kan man kolla topparna och klippa av de kluvna hårstrå för hårstrå istället för att klippa hela håret :) Det är en rätt populär metod bland folk som sparar ut hår.

Det enda jag egentligen tänkte skriva om var angående ricinolja. Vissa funkar det för, men många (liksom jag själv) får kraftiga utslag av oljan, och vissa upplever att håret blir sprött och torrt av oljan. Så prova först för att se om er hårbotten tål det innan ni sätter igång med en kur. Även om det känns motsägelsefullt är faktiskt vissa oljor uttorkande istället för återfuktande, och ricinolja tillhör de oljor som verkar uttorkande. Så var försiktiga :) jag hade blodiga utslag i en månad efter att provat ricinolja en gång i hårbotten :/ men det händer inte alla :)

Tack ,du har många bra tips också :)

Vad läskigt , det hade jag ingen aning om ang ricinoljan. Har aldrig provat det själv, och kommer nog efter detta inte göra det heller.
Svar på tråden Långt hår