Äggplock - inte alls farligt! :)
Hej! Vill bara lugna alla inför äggplock, efter att ha läst en del "skräckhistorier" här på FL. Det var inte alls farligt! Jag var förberedd på att det skulle göra ont, men icke :)
Nu ska vi göra ivf första gången och jag hade förväntat mig smärta som när ja satte in spiral - men det kändes ingenting alls. Visst var det nervöst: jag fick ta av mig alla vanliga kläder och byta om till en jättesexig sjukhusskjorta, strumpor och roliga sjukhustrosor, min karl fick en blå rock (haha) och hårnät - han borde fått skäggnät också, men sånt hade de inte ;) Samt rosa foppatofflor. Sen fick vi komma in i en större gynsal, typ lite operationsaktig. Fick nåt lugnande så jag blev jättesömnig ("Fredag!" sa sjuksköterskan, haha...) och sen tog själva ingreppet bara några minuter. Det enda jag kände var ett MINIMALT stick, typ "inbillar jag mig eller kändes det lite där?" Sen tillbaka till vårt lilla rum där det serverades enkel frukost, jag fick kissa så de såg att kissandet inte påverkats av medikamenten.
Det enda som var lite jobbigt var den extrema tröttheten resten av dan, vet inte om d berodde på läkemedel eller att det är känslomässigt omvälvande. Förmodligen både och. Sov som en stock och så även idag, dan efter. Så rekommenderar att inte gå till jobbet dan efter heller, man behöver den där extra dan för att sova ut.
TIPS: drick mycket vatten efter äggplock, jag blev lite förstoppad eftersom tarmarna slappnar av pga läkemedel. Gör en fet smoothie på 2 frukter, tex apelsin, häll i linfrön eller chiafrön samt vetekli vilket stimulerar tarmarna. Sätt upp fötterna på en pall vid toabesök, så blir d enklare att skita :)
Se även en mysig feelgood-film och tänk på att du inte är ensam om allt detta :)
Kram!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-18 11:57
Vill tillägga att katrinplommon också är bra för magen :) Samt att detta såklart e min personliga upplevelse, kanske var ja "lättplockad" och det är svårare för andra.