• Anonym (Livrädd tjej)

Cancer? Så jävla rädd??

Var till läkaren i måndags och visade upp födelsemärken och läkaren sa att det var ett jag skulle hålla koll på och återkomma om det växte eller ändrade sig pånågot vis. Det sitter i ljumsken.

Igår kväll när jag lagt mig fick jag för mig att känna om jag kunde känna märket. Och upptäckte då en knöl några centimeter från födelsemärket. Hjärtat stannade. Sovit dåligt pga detta.

Vaknade och googlade runt. Malignt melanom. Mitt märke är svart och svartare mitt i. Stod att läkaren undersökte lymfkörtlar i närheten för spridning.

Så nu sitter jag här panikslagen!!

Har jag hudcancer???

Kommer jag att dö nu???

Har två små barn. Hemma idag pga planeringsdag på förskolan så kan inte åka till läkare idag. Men kommer ringa dem imorgon.

Vet inte hur länge jag haft knölen i ljumsken. Inget jag känt efter förr.

• Svar på tråden Cancer? Så jävla rädd??
  • Anonym (Madde)

Ta det lugnt och sluta googla på sjukdomsgrejer, du blir ju bara livrädd av det! Den där knölen är väl en lymfkörtel då?

• Anonym (Livrädd tjej)

Ja, men varför en svullen lymfkörtel i närheten av ett misstänkt födelsemärke?? Är inte förkyld och har inte varit. Enormt trött länge men inget annat.

• Anonym (Madde)
    Anonym (Livrädd tjej) skrev 2017-01-18 12:31:28 följande:

Ja, men varför en svullen lymfkörtel i närheten av ett misstänkt födelsemärke?? Är inte förkyld och har inte varit. Enormt trött länge men inget annat.

Han sa väl bara att du skulle hålla koll på födelsemärket och återkomma om det förändrade sig? Det betyder inte att det är något misstänkt med det.

Lymfkörtlar svullnar väl upp ofta av alla möjliga skäl... Jag tror du kan vara lugn.
  • Påven Johanna II

Du var hos läkaren i måndags och nu vill du söka igen för att du hittat en svullen lymfkörtel i ljumsken? Gör som läkaren sa i stället och håll koll på födelsemärket, och det är inte en okulär besiktning du behöver göra varje dag eller varje vecka heller för den delen.

Vad gäller lymfkörteln så kan den ha förstorats av att du har en spricka i anus eller en finne på baksidan av låret, en inflammerad hårsäck eller något i den stilen, lymfkörtlar aktiveras inte bara av förkylningar och/eller cancer.

• Anonym (Livrädd tjej)

Läkaren kändes stressad och tittade inte närmare på märket utan stod på ca 1-1 1/2 meters håll och sa att det märket skulle jag hålla koll på. Han lyste inte med nån lampa eller kände på det. Borde han inte gjort det?

Har googlat en massa (vet att det är korkat) men det verkar inte vara alltför ovanligt att läkare missar farliga märken.

Kan man se på nått blodprov om man har spridd cancer?

• Anonym (Livrädd tjej)

Svullna lymfkörtlar får man väl inte utan anledning?

• McIris
    Anonym (Livrädd tjej) skrev 2017-01-18 14:41:14 följande:

Svullna lymfkörtlar får man väl inte utan anledning?

Hur kändes knölen? Var den öm? Jag har och har haft en del fettknölar i ljumsken.
  • Anonym (Livrädd tjej)

Den känns inte öm. Men hård och efter en del tryckande känns det ömt.

• McIris
    Anonym (Livrädd tjej) skrev 2017-01-18 15:01:18 följande:

Den känns inte öm. Men hård och efter en del tryckande känns det ömt.

Och hur stor?
  • Anonym (Livrädd tjej)
    McIris skrev 2017-01-18 15:16:04 följande:

Och hur stor?

Ca 1 cm i diameter kanske. Den sitter liksom inuti kroppen. Känns inte om man smeker huden men om man trycker lite.
Svar på tråden Cancer? Så jävla rädd??