Inlägg från: ungbrunett |Visa alla inlägg
  • ungbrunett

Pojkvän höll inte vad han lovade

Är du samma person som pojkvännen med datorn och den döende morfarn? Isåfall vore det fint att veta vad det är han lovat att göra, och varför det inte kan vänta.

• ungbrunett
    ungbrunett skrev 2017-01-19 16:23:39 följande:

Är du samma person som pojkvännen med datorn och den döende morfarn? Isåfall vore det fint att veta vad det är han lovat att göra, och varför det inte kan vänta.

Kuddebarn skrev 2017-01-19 16:14:03 följande:

I nästan alla fall bör man hålla det man lovat, jo.

Detta är ett sånt fall. Förstår att det låter lockande med jobb (pengar, pengar) men nu hade han faktiskt lovat dig en sak. Det bör han hålla. Åtminstone borde han ha pratat med dig innan han tackade ja.

Dålig stil.

Kuddebarn skrev 2017-01-19 16:15:40 följande:

Fast då skulle han inte ha gått och lovat henne nånting, om han visste att det kunde dyka upp jobb samtidigt.

Misstänker detta ännu mer eftersom du är här inne.

Är du inte intresserad över vad han lovat henne?
  • ungbrunett
    Katten Lilla skrev 2017-01-19 16:55:38 följande:

Fast det handlar ju om ett löfte han bröt?

Uppenbarligen var det jätteviktigt!

Visst, jobb är viktigt, men har han angett ett löfte så ska han tamejfan hålla det också!

Han visste att detta kunde ske. Finns inga bortförklaringar.

Men hur viktigt kan det vara. Kan ts inte göra sina egna läxor? Sjävklart tackar man ja till jobb om någon ringer. Arbetsmoral gott folk.
  • ungbrunett
    Katten Lilla skrev 2017-01-19 17:02:11 följande:

Måste väl inte vara endast en läxa? Kan väl vara något större än så. Hon skrev ju trots allt att hon går på universitetet.

Min poäng är i alla fall att man håller det man lovat, det är liksom det som är själva grejen med ett löfte. Jag tror inte mina vänner skulle bli så glada om jag tackade ja till nånting enbart för att det var till min fördel när jag i själva verket hade lovat att hjälpa dem med nånting.

Det handlar om tillit.

Men i vilken värld håller alla alltid allt de lovat?

Ts kan väl sköta sitt själv. Går man på universitetet är man någorlunda vuxen och kan gott reda sig själv. Ber man någon om hjälp så anpassar man till när denne kan. Dyker det upp något viktigt, typ jobb, så får det där hjälpandet ske någon annan gång när det passar hjälparen.
  • ungbrunett
    Kuddebarn skrev 2017-01-19 16:48:54 följande:

Ja, och pojkvännen borde ha haft i åtanke att inte gå runt och hålla saker han inte kan hålla.

Nej, det gjorde jag inte. Hon sa att det fanns en anledning till det så jag utgick ifrån att hon inte kunde ta sig (vilket hon också skrev), så det var en helt annan sak.

I förra tråden försvarade du ts också. Typ som att man misstänker att du är ts. Nåväl. I den tråden hade ju ts lovat att hon skulle lämna tillbaka datorn, men gjorde inte detta. Då borde ts där kanske tänkt på att inte lova att lämna tillbaka saken eftersom något kunde komma emellan, typ som att henns morfar plötsligen kunde bli döende.
  • ungbrunett
    Katten Lilla skrev 2017-01-19 17:12:12 följande:

Men snälla du, varför skulle hon inte kunna sköta sig själv bara för att hon ber om hjälp? Jag är vuxen men jag får väl be om hjälp för det? Nu låter du bara väldigt otrevlig!

Ja, man anpassar till när man kan. Och det var POJKVÄNNENS ansvar att se till att det passade för honom, innan han angav ett viktigt löfte!

Men herrrgud. Okej om han bröt löftet om giftermål typ. Men här är en läxa. Eller vad det var. Som säkert kan göras vid ett annat tillfälle. Allt i världen kan inte bedömas med samma mått.
  • ungbrunett
    Anonym (-) skrev 2017-01-19 17:17:37 följande:

Eller skaffa en bättre pojkvän som inte bryter sina löften.

Eller så skaffar hanen bättre flickvän som förstår värdet av hårt arbete och som är vettig nog att förstå att hur man prioriterar här i livet.
  • ungbrunett
    Anonym (-) skrev 2017-01-19 17:20:47 följande:

Förmodligen i ingen värld. Det är väl därför världen ser ut som den gör idag.

Problemet är inte hur vuxen ts är eller ej. Inte direkt heller vad hon behöver hjälp med. Problemet är att pojkvännen sket i sitt löfte. Ett löfte som uppenbarligen var viktigt. När man lovar nånting så ser man till att hålla det också, med undantag om det kommer ett dödsfall eller något sådant allvarligt emellan. Visst är ett jobb viktigt, men det är inte så viktigt att han måste bryta ett löfte och bara skita i det. Att inte ens prata med ts var väldigt dumt gjort.

Vad ska han säga till sin chef då? Sorry, jag kan inte jobba, ska hjälpa flickvännen med läxan. Eller vad det nu var? Ska skjutsa henne till bussen? Vakta hennes katt medan hon träffar en kompis? Beror ju helt på syftet. Självklart gjorde han helt rätt.
  • ungbrunett
    Katten Lilla skrev 2017-01-19 17:24:12 följande:

Jag vet inte i vilken värld du lever i men universitetsläxor kan inte bara göras vid ett annat tillfälle, OCH det måste inte ha varit något med en läxa!

Jag har pluggat många år på universitetet och vet att det sällan uppkommer något som man inte får väldigt lång framförhållning på. Inte en enda gång bad jag för övrigt andra om hjälp att sköta mina studier. Och hade aldrig någonsin krävt av min sambo att säga nej till arbete för att han skulle förhöra mig på något, eller vad det nu kan vara som är så oerhört viktigt.

Vet ts med sig att jobb kan uppkomma bör hon ej förlita sig på att han alltid kan när han lovar. Och dessutom ha framförhållning. Hennes skolgång, hennes ansvar.
  • ungbrunett
    Anonym (-) skrev 2017-01-19 17:29:43 följande:

Jag tror inte att han får något långvarigt förhållande om han sviker sina tjejer så fort nånting bättre dyker upp för honom, faktiskt.

Kanske vänta lite med relationer tills man kan se utanför sin egen bubbla? Det är knappast ett svek att säga att man måste jobba. Det är ansvarsfullt.
  • ungbrunett
    Anonym (-) skrev 2017-01-19 17:31:32 följande:

Som det är? Att han har lovat flickvännen att ställa upp och att det gäller universitetet?

Vad dillar du om? Kan du inte se skillnad på en universitetssak och att vakta katten medan tjejen är på stan? Skärp dig.

Hade en anställd till mig sagt att hen var tvungen att hjälpa partnern att läsa läxor och därmed inte kunde komma in och jobba skulle jag troligen inte ringa hen igen om jag hade andra val. Hur seriöst låter det i arbetsgivares ögon?

Förklara för mig exakt vad som är en så viktig "universitetssak" som gör att ts måste ta hjälp av någon annan, som kräver att killen stannar hemma från jobbet och som dessutom måste göras just precis när ts vill det. Ts har tre val: gör det själv, vänta till pojkvännen kan (kanske efter jobbet?) eller fråga någon annan.
  • ungbrunett
    Katten Lilla skrev 2017-01-19 17:35:47 följande:

Jag har också pluggat många år på universitetet och där har det inte ALLTID gått att göra om saker senare. Så kom inte med den vitsen.

Universitetet är hårt (beror ju mycket på vilken linje man går). Vad du har bett andra om skiter jag fullständigt i. Det jag reagerar på är att ts är tillsammans med en rubbad kille som bröt ett löfte. DET är elakt!

Förmodligen är det inte endast ett förhör på ett arbete det gäller. Det måste vara något viktigare, men oavsett så har han lovat henne!

Vet ts pojkvän om att de kan ringa från jobbet så bör han ej gå runt och lova saker när han inte vet hur det är med jobbet. Hans jobb, hans ansvar.

Ta universitetsstudier, ts ansvar.
  • ungbrunett
    Katten Lilla skrev 2017-01-19 17:35:47 följande:

Jag har också pluggat många år på universitetet och där har det inte ALLTID gått att göra om saker senare. Så kom inte med den vitsen.

Universitetet är hårt (beror ju mycket på vilken linje man går). Vad du har bett andra om skiter jag fullständigt i. Det jag reagerar på är att ts är tillsammans med en rubbad kille som bröt ett löfte. DET är elakt!

Förmodligen är det inte endast ett förhör på ett arbete det gäller. Det måste vara något viktigare, men oavsett så har han lovat henne!

Vet ts pojkvän om att de kan ringa från jobbet så bör han ej gå runt och lova saker när han inte vet hur det är med jobbet. Hans jobb, hans ansvar.

Vad är det som är så oerhört viktigt? Jag kan inte komma på en enda sak som man kan behöva hjälp med av sin pojkvän för att klara av. Fråga någon annan eller, allra helst, lös problemet själv och sluta förlita sig på att andra ska lösa saker åt en.
  • ungbrunett
    Anonym (-) skrev 2017-01-19 17:38:06 följande:

Nåja. Fortsätt du prioritera jobb först av allt. Det är ditt liv. Jag ser i alla fall till att hålla det jag lovar, och det spelar ingen roll om jobbet ringer eller ej. Jag prioriterar mänskliga relationer starkt och ser till att inte svika mina nära och kära medvetet. Antar att somliga gillar den andra varianten.

Jag och de allra flesta jag känner hade förstått när något ska prioriteras och när något kan vänta. Det fanns en tråd här en gång om en som var ledsen över att hen inte fick fortsätta sitt nya arbete då hen sjukskrivit sig och stannat hemma från jobbet av diverse olika anledningar. Folk har olika prioriteringar, det har du rätt i. Somliga förstår värdet av arbete, andra prioriterar.. skevt.
  • ungbrunett
    Kjell2 skrev 2017-01-19 20:27:31 följande:

Den här typen av löften, "Jag hjälper dig på lördag", "Kommer över med datorn nästa vecka", "Bio klockan fem" har jag alltid givit och tagit emot med outtalade förbehåll . Om inte - 

- min morfar bli dödssjuk

- jag får magsjuka

- det blir vattenläcka i mitt kök

- kris på jobbet

- osv

Jag ser det inte som löftesbrott även om jag har full förståelse för besvikelse. Sen kan man i varje enskilt fall självklart diskutera om det är rätt prioritering, t ex kris på jobb vs. hjälpa med studier. 

• ungbrunett
    Anonym (Zzz) skrev 2017-01-19 20:06:09 följande:

Det låter lite som att de flesta här som klagar på ts inte har gått någon universitetsutbildning själv (åtminstone inte av det mer krävande slaget)?! Läxa? Har man väl inte på universitetet?? Jag kan föreställa mig en hel del situationer där hjälpen är viktig. Tex om hon läser något som har med matematik eller juridik att göra, och pojkvännen kan just det ämnet. Hon kanske verkligen behöver en massiv genomgång som tar en hel kväll för att förstå hur hon ska räkna etc. Annars kuggar hon på tentan för den kursen. Som ett exempel bara. Har man då lovat att hjälpa henne så vet man hur viktigt det är för henne och då är det taskigt att strunta i det. Som timvikarie måste man inte alltid ställa upp. Som tillsvidareanställd skulle man vid kris kunna bli beordrad att komma in och jobba. I så fall är det inte pojkvännens fel, men det framgick i vart fall inte att det skulle vara på det sättet.

Personligen sa jag läxa för jag då inte förstod att hon plugga på universitet.

Dock anser jag att man bör fixa sin utbildning själv och inte ta hjälp av utomstående.

Som timanställd är det ju ännu viktigare att ta de jobben man får. Risken är ju man inte blir erbjuden fler tillfällen annars. Som tillsvidareanställd har du en tryggare anställning och kanske större möjligheter till flex, känner chefen bättre osv. Mycket mer tillåtande klimat för tillsvidareanställda än extrajobbare, tänker jag
  • ungbrunett
    Anonym (hålla löften) skrev 2017-01-20 01:46:36 följande:

Fast är man medveten om att man eventuellt inte kan hålla ett sådant löfte, då gör man inte ett löfte som TS pojkvän har gjort.

Då talar man om det för den personen, att förutsättningen är att man inte får jobb just då, alltså "jag vill gärna hjälpa dig men om jobbet ringer måste jag ta det, händer inget med jobbet så lovar jag att ställa upp".

Anonym (hålla löften) skrev 2017-01-20 02:21:38 följande:

Vart i andra tråden står att ts har lovat att lämna tillbaka datorn ett visst datum? Vad jag kan utläsa står bara att hon skulle ta med datorn när det var tänkt att hon skulle komma ett visst datum, men vem hade tänkt det? Var det verkligen en överenskommelse?

"Vi ses på fredag så får du den då" är absolut en överenskommelse.

Ts i förra tråden skyllde först på att hon inte hade råd eller tid. Därefter kom morfadern. Är "jag har inte råd att åka och lämna den, du får komma istället" är knappast ett giltigt argument för att inte lämna tillbaka något som man lånat.
  • ungbrunett
    Anonym (hålla löften) skrev 2017-01-20 01:46:36 följande:

Fast är man medveten om att man eventuellt inte kan hålla ett sådant löfte, då gör man inte ett löfte som TS pojkvän har gjort.

Då talar man om det för den personen, att förutsättningen är att man inte får jobb just då, alltså "jag vill gärna hjälpa dig men om jobbet ringer måste jag ta det, händer inget med jobbet så lovar jag att ställa upp".

Ifrågasätte du det så kan du ifrågasätta vad för typ av löfte ts pojkvän gav. Fråga hon typ "kan du hjälpa mig med min läxa imorgon?".. svara han "Ja, kanske det" eller "jag lovar på heder och samvete att hjälpa dig imorgon och svär för mitt liv att jag kommer att närvara exakt när du vill"? Troligen det första, vilket är det normala. Samma typ av löfte som ts med datorpojkvännen troligen gav. Vad är skillnaden?
  • ungbrunett
    matben skrev 2017-01-20 07:48:23 följande:

Det framgår ju dock inte detaljer kring hur ts pojkvän uttryckte sig. Konversationen kan ha varit

"du, kan du hjälpa mig med en skolgrej torsdag nästa vecka?"

"Japp!"

Eller

"Jag har en jättejätteviktig grej som jag verkligen behöver din hjälp med. Lovar du att ställa upp för mig och hjälpa mig med detta?"

"Självklart, jag lovar dyrt och heligt att inget annat ska komma emellan."

Vad som räknas som ett löfte av ovanstående exempel är ju i betraktarens öga. I det första exemplet hade jag personligen tänkt att det underförstått är i mån av tid. I andra exemplet hade jag såklart däremot reagerat. Det går inte att hela tiden utrycka samtliga förutsättningar för om man kan eller inte kan ställa upp på något.

Oj vad pinsamt! Jag skrev samma sak efter dig utan att ha läst vad du skrivit, Hahahah!
  • ungbrunett
    Anonym (hålla löften) skrev 2017-01-20 02:21:38 följande:

Vart i andra tråden står att ts har lovat att lämna tillbaka datorn ett visst datum? Vad jag kan utläsa står bara att hon skulle ta med datorn när det var tänkt att hon skulle komma ett visst datum, men vem hade tänkt det? Var det verkligen en överenskommelse?

Sedan, tillbaka till datorn, började du försvara ts/dig själv när hon enbart sa att hon inte kunde. Innan vi "visste" att morfar var döende. "Om hon säger att hon inte kan så kan hon inte" sa du då. Här säger pojkvännen att han inte kan, ska inte det räcka? Ts kunde i förra tråden kanske tagit jobb istället för att hänga med pojkvännen, om det framkommit, hade du fortfarande försvarat ts i förra inlägget? Otroligt inkonsekvent av dig, du kan knappast mena att man alltid ska hålla löften om du ena sekunden försvarar en som bryter ett utan att veta anledningen och 15 min senare försvarar hon som blir ledsen över att ett löfte brutits av en förklarad anledning (som i de flestas värld är helt legitim dessutom).
Svar på tråden Pojkvän höll inte vad han lovade