Sjukskrivning? Får jag det?
Mår inget bra och funderar på om jag måste sjukskriva mig. Frågan är om man får det? Eller kommer man stå där helt utan inkomst?
Mår inget bra och funderar på om jag måste sjukskriva mig. Frågan är om man får det? Eller kommer man stå där helt utan inkomst?
På vilket sätt mår du inte bra? Att skriva "att du inte mår bra" är inte mycket att trycka på. Alla mår lite sämre/dåligt ca 1/veckan. Ingen mår bra varje dag. Skulle varit konstigt... Så om det inte är något seriöst, så nej? Varför ska du få en sjukskrivning?
Har du aldrig vart sjukskriven förut? Eller hur länge tror du att du behöver vara hemma?
Mår dåligt av en massa problem under lång tid och är mitt i en jobbig separation. Känner att jag håller på att krackelera. Ett par månader skulle hjälpa att komma i balans.
Mår dåligt av en massa problem under lång tid och är mitt i en jobbig separation. Känner att jag håller på att krackelera. Ett par månader skulle hjälpa att komma i balans.
Att bli sjukskriven under ett par månader för att komma i balans, tror jag nog är svårt, så där rakt av. Troligen blir du först sjukskriven en vecka eller så och sedan försöker man se till att du kan komma tillbaka i arbete. Nu vet jag ju inte vad dina symptom är, men jag kan ju berätta vad som hände mig, så kan du ju jämföra med hur det är för dig.
Jag hade haft ett riktigt tufft år mitt liv. Tre månader innan sjukskrivningen så dog mitt barn i en sen missed abortion. Mitt äldre barn blev sjuk i samma veva, fick massa allergier och andningsproblem samtidigt som han var väldigt infektionskänslig och i övrigt hade vi en extremt tuff ekonomisk situation. Min man blev arbetslös men "orkade" inte söka några jobb, vilket slet på vår relation. Hela livet och vår ekonomi höll på att falla omkull. Själv fick jag ta ett nytt jobb för att vår ekonomi skulle gå ihop. Jag var borta 12 timmar/dag från hemmet och arbetade på en arbetsplats som jag vantrivdes något så fruktansvärt på. En dag gav kroppen helt enkelt upp. Jag hade haft magkatarr länge och började plötsligt kräkas och skita okontrollerat och svimmade flera gånger samma vecka, så jag ringde till vårdcentralen och fick en läkartid
Efter att man hade uteslutit alla fysiska orsaker (bortsett från magkatarren) så konstaterades det att jag helt enkelt mådde dåligt på grund av min familjesituation, arbetet och alla yttre omständigheter kring det, vilket jag ju redan visste. Jag var hemma från jobbet en vecka och blev sjukskriven ytterligare en vecka, sedan fick jag tid hos en kurator en månad senare.
Jag fortsatte att må dåligt och gick tillbaka till läkaren. Där fick jag rådet att söka nytt arbete, eftersom jag förmodligen inte skulle må bättre innan jag fick ett nytt jobb. Någon sjukskrivning var det inte tal om förrän jag hade sagt upp mig från jobbet och hade två veckor kvar av min uppsägningstid och åter upplevde samma symptom som tidigare, fast mycket värre, eftersom jag då även hade dragits med en förkylning som inte ville ge med sig under 3 månaders tid. Då blev jag sjukskriven sista veckan av uppsägningstiden efter att själv ha sjukat mig i 7 dagar innan dess. Båda läkarna som hade sjukskrivit mig konstaterade att försäkringskassan förmodligen inte skulle godkänna någon längre sjukskrivning än så.
Du får helt enkelt prova dig fram. Om du absolut inte klarar av att gå till jobbet, så får du ju helt enkelt vara hemma 7 dagar och sedan se om du kan bli sjukskriven i 7 dagar till, sedan gå tillbaka till jobbet och jobba så länge du klarar och sedan gå tillbaka till läkaren och få en sjukrivning igen och hålla på så där. Så fick en kollega till mig göra som led av social fobi och massa andra psykiska problem samt var mitt uppe i skilsmässa som förvärrade hennes tidigare problem något enormt. Under 6-8 månader hoppade hon fram och tillbaka till jobbet några dagar varannan vecka innan någon tog hennes symptom på allvar. Under några veckors tid var hon sjukskriven 50% Att hon inte alls klarade att utföra några arbetsuppgifter och var en fara på arbetet brydde sig inte läkarna (eller försäkringskassan) om förrän hon kraschade totalt och då var redan facket och chefen inblandade sedan länge. Vi kolleger hoppades inget annat än att hon skulle bli långtidsjukskriven med tanke på hur hon betedde sig när hon väl var på plats och med tanke på att vi inte kunde få in någon ordentlig vikarie för henne när hon var strövis borta hela tiden. Det här tog hon också upp med sin läkare, men läkaren menade även där att försäkringskassan inte skulle godkänna det som det var just då.
Som sagt, gå till en läkare och se vad de säger. Kanske räcker det att du är hemma ett par veckor, kanske inte. Men jag tror nog dessvärre inte att du kan bli sjukskriven under ett par månader så där rakt av.
Efter att ha läst runt en del verkar det som att det är omöjligt att få igenom även när man kraschat totalt. Fyfaaan vad vidrigt..
Efter att ha läst runt en del verkar det som att det är omöjligt att få igenom även när man kraschat totalt. Fyfaaan vad vidrigt..
Det beror även på vad man arbetar med.
Du kan ju ta en sjukvecka själv.
Boka tid på vårdcentralen och ta det därifrån! Som någon annan skrev så är det jättesvårt för oss att bedöma hur du mår utifrån det lilla du beskriver. Bättre att prata med en läkare som vet vilka frågor som behöver ställas för att få en bra bild av hur det är fatt.